سطح «ویژه داشت های» فرهنگی و معنایی که باعث شکل گیری انقلاب شد صرفا موضوعات زمینی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نبود. از حیث مکان بندی و فضا این انقلاب، فراتر از مرزهای جغرافیایی، یک جریان وزین و کلان فرهنگی را در جهان دامن می زند.

آیا انقلاب با «ویژه داشت های زمینی» مانند اقتصاد و سیاست ماندگار شد؟

به گزارش قدس آنلاین سید مجید مطهری نژاد، رییس مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران در گفت وگو با خبرنگار قران و معارف خبرگزاری شبستان ضمن تبیین ابعاد مختلف تفاوت انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب های به وقوع پیوسته در دروان معاصر، تصریح کرد: مطالعه جامع و دقیق انقلاب اسلامی نشان می دهد که برخلاف همه انقلاب های مطرح در جهان معاصر - که همگی مبتنی بر انگاره ها و نظریه های انقلاب های اجتماعی- سیاسی مورد مطالعه قرار می گیرند- انقلاب اسلامی یک انقلاب متفاوت است که باید به عنوان یک «انقلاب ابعادی» از آن یاد کرده و آن را مورد مطالعه قرار داد.

وی افزود: در بررسی هر انقلابی غالبا دو بعد مکان و زمان در یک بازه زمانی مشخص و محدود مورد توجه قرار می گیرد وعوامل زمینی و«ویژه داشت های اجتماعی» آن جامعه باعث می شود که یک فضای انقلابی شکل گرفته و به یک تغییر الگوی اجتماعی بینجامد. در بررسی «بعد زمان» غالبا شاهد این حقیقت هستیم که در یک مقطع تاریخی و در یک «مقطع مشخص نسلی» با توجه به فضای اجتماعی حاکم بر آن جامعه، انقلاب شکل می گیرد. از حیث مکانمند بودن نیز اگر سایر انقلاب ها را مورد مطالعه قرار دهیم درخواهیم یافت که یک دایره محدود و یک جامعه محدود را دربر می گیرد.

مطهری نژاد خاطرنشان کرد: به لحاظ «ویژه داشت های» این انقلاب ها نیز، برخی ویژه داشت های معنایی و موضوعی که باعث انقلاب می شود غالبا عوامل وعناصر اجتماعی، سیاسی و اجتماعی هستند که زمینه ساز شکل گیری یک انقلاب می شوند. اما انقلاب اسلامی ایران در هر سه وجهی که ذکر شد(زمان، مکان، ویژه داشت ها) تفاوت های بسیار فراتر و گسترده تری دارد که بایست به عنوان یک انقلاب ذوابعاد مورد توجه باشد.  

وی درتوضیح این تفاوت ها گفت: اولا سطح موضوع «ویژه داشت های» فرهنگی و معنایی که باعث شکل گیری انقلاب می شود صرفا یک موضوعات زمینی اقتصادی، سیاسی واجتماعی نیست. اگرچه ما این موارد را در فرایند شکل گیری انقلاب مورد توجه قرار می دهیم اما فراتر از آن، «مسیر جریان حق» و «تداوم جریان حق» است که به شکل گیری چنین انقلابی با مفاهیم بلند دینی، ایمانی و معرفتی می انجامد. این مفاهیم بلند و کلان الهی به گونه ای بروز پیدا می کند که غیر از پذیرفتن این سخن حضرت امام (ره) که دست قدرت الهی پشت این انقلاب است و معجزه الهی دانستن آن، نمی توان راه دیگری برای شکل گیری انقلاب تصور کرد.

مطهری نژاد خاطرنشان کرد: درفضایی که جامعه قبل از انقلاب ما از حیث رفاهیات اجتماعی یا ارتباط با جهان غرب شاید دچار مشکل چندانی نبود به تصریح حضرت امام راحل، خداوند 36 میلیون جمعیت، با نگاه های بسیارمتفاوت را به گونه ای جمع می کند که همه در مسیر انقلاب قرار می گیرند و این انقلاب تبدیل به یک آیه الهی و یک جریان نورعظیم می شود که به واقع مانند انفجار نور است و فراتر از یک منطقه محدود و مشخص (ایران) را دربر می گیرد.

رییس مرکز پژوهش های مسجد جمکران در ادامه تاکید کرد: اگرچه در روزهای نخستین این انقلاب تنها در ایران است اما از حیث مکان مندی نیزمی بینیم که دایره بسط و نفوذ آن کاملا فراگیر شده است. موضوع رهایی مستضعفان جهان از یوغ استکبارگران، نگاه نه شرقی نه غربی و سایر مفاهیم این چنینی، در این فضا جمع می شود و فراتر اینکه حتی «عنصر زمان» نیز در این انقلاب یک عنصر مقطعی، نسلی و محدود نیست. بلکه پیوسته و مداوم است - که در تداوم همان جریان حق-  شما مشاهده می کنید که لایه ها و جریان های بعدی این اثرگذاری نور الهی به صورت های مختلف در طول این 37 سال بروز و ظهور می کند.

وی با اشاره به برخی روخدادهای تاریخی در مسیر گفت: افول کمونیست بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی، یکی از نمونه های این تاثیرگذاری است، صهیونیسم جهانی که یک روز داعیه قدرت بلامنازع و ایده نیل تا فرات را داشت، امروز برای ماندن در همان محدوده کوچک خود نیز مایوسانه تلاش می کند.

مطهری نژاد گفت: این جریان ادامه پیدا می کند تا می رسیم به بیداری اسلامی و در ادامه، حرکت عظیمی به نام اربعین، که یک اتفاق بسیارعجیب الهی است. از سوی دیگر امروز جبهه متحد مقاومت اسلامی در کنارهم تلاش می کند تا لایه های مختلف کفر و نفاق را از بین ببرد. اگر تمام این عرصه ها را در کنار هم قرار دهیم می بینیم که انقلاب هم از لحاظ «ویژه داشت های مفهومی و معرفتی» یک انقلاب ارتفاعی است که آسمان را به زمین وصل می کند و دست ولایت الهی است که این انقلاب را سامان می دهد. هم از حیث مکان بندی و فضا می بینیم که گویا فراتر از مرزهای جغرافیایی، یک جریان وزین و کلان فرهنگی را در جهان دامن می زند و هر روز این مسیر گسترده تر و فراخ تر می شود.

وی تاکید کرد: از حیث زمان بندی نیز هر روز که در انقلاب اسلامی به جلو می رویم گویا انرژی عظیم تر و جریان نور پرقدرت تری جهان را دربر می گیرد، علیرغم اینکه همه نظام سلطه با تمام قدرت و امکانات خود تلاش می کنند تا با شوم ترین نقشه های شیطانی این فضا را دچار گسست از درون کرده و با ایجاد جریان هایی مانند داعش و طالبان، جنس اسلام هراسی و اسلام دروغین را به تصویر بکشد و آن نگاه تمدنی را که انقلاب اسلامی بایستی در خلق دوم تمدنی خود که منجر به تصویری مانا و پایدار می شود را با یک تصویر سیاه، مجعول و دروغ ساخته جابه جا کند با این هدف که جامعه جهانی از اسلام بیزار شده و از آن فرار کند اما همه این تلاش ها واین عناصر دچار خدشه می شوند و انقلاب با قدرت خود به سمت جلو می رود.

وی افزود: وقتی این فضا را بررسی می کنیم می بینیم که خداوند در یک پیچ عظیم تاریخی که مقام معظم رهبری به آن اشاره دارند یک جریان عظیم دیگری را در گستره جهان شکل می دهد. مهمترین و اصلی ترین وظیفه ما در این رابطه این است که چشم آیات بین داشته باشیم و آیات بزرگ و جاری الهی را در جریان امروز و در جوامع کنونی از انقلاب اسلامی و زنجیره و سلسله بعد از آن ببینیم و مبتنی بر این برنامه الهی و کلام خداوند، بتوانیم سایر برنامه های اجتماعی، فرهنگی و توسعه ای خود را تدوین کرده و به سمت جلو حرکت کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.