قدس آنلاین- مریم سادات کاظمی: غضروف ها عملکرد مهمی در بدن دارند زیرا مانع از اصطکاک بین مفاصل می شوند و از سایش استخوان ها جلوگیری می کنند. پس لازم است از آنها مراقبت شود و ریز مغذی های لازم به آنها برسد.

بهترین مواد غذایی برای سلامت و ترمیم غضروف ها

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ با این که غضروف ها قسمت های بسیار مهمی در بدن هستند اما چندان توجهی به سلامت آنها نمی شود. کارکرد آنها برقراری ارتباط بین استخوان ها و امکان تحرک آنهاست. غضروف ها نه مانند استخوان ها سفت هستند و نه مانند ماهیچه ها نرم.

این بافت ها معمولا در معرض آسیب هستند که به خصوص در ورزشکاران، افراد بسیار پرتحرک و سالمندان دیده می شود و نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که پس از یک بار آسیب دیدگی بسیار سخت ترمیم می شود. در این صورت زمینه ساز دردهای مزمن مانند آرتریت می شود. البته پیچ خوردگی آسیب های معمولی است که به تدریج بهبود می یابد. غضروف های قوزک پا، زانو، انگشتان، آرنج و شانه ها بیشتر در معرض آسیب هستند. البته سوختگی های شدید و تصادف نیز ممکن است به غضروف ها آسیب برساند که با درد بسیاری همراه هستند و مشکلات حرکتی ایجاد می کنند.

علل بروز مشکلات غضروف ها

  • سالمندی
  • بیماری های استحاله ای
  • فعالیت جسمانی بیش از حد
  • چاقی
  • استرس
  • حمل اجسام سنگین
  • دریافت ناکافی ریز مغذی ها

حفظ سلامت غضروف ها به خصوص غضروف های زانو بسیار اهمیت دارد زیرا تقریبا وزن همه بدن را تحمل می کنند.

احساس درد هنگام حرکت دادن دست ها و پاها، محدودیت حرکت، تغییر شکل مفصل، التهاب و قرمزی علائم هشدار دهنده آسیب غضروف ها هستند.

تغذیه و سلامت غضروف ها

رژیم غذایی مناسب می تواند از غضروف ها محافظت کند و در بازسازی و ترمیم طبیعی این قسمت های بدن مؤثر باشد. برای داشتن تغذیه متعادل در این باره حتما ویتامین های A، C و D، کلسیم، فسفر، فلوئور، لیزین، منیزیوم و پروتئین ها را در برنامه غذایی بگنجانید. همچنین لازم است به میزان کافی آب نوشیده شود تا رطوبت مفاصل و غضروف ها تامین گردد.

از جمله ریز مغذی های ضروری برای حفظ سلامت غضروف ها و جلوگیری از بروز درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لیزین

این ترکیب خاصیتی دارد که مانع از خستگی می شود و در صورت بروز آسیب روند ترمیم و بهبود را تسریع می کند. مقدار توصیه لیزین به ازای هر کیلوگرم 12 میلی گرم است. حبوبات، گوشت قرمز، تخم مرغ، ماهی روغن، سویا، پنیر و خشکبار منابع سرشار این ماده هستند.

ویتامین C

این ویتامین قدرت آنتی اکسیدانی قوی دارد و می تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و از طرفی باعث تولید کلاژن طبیعی می شود. ویتامین C علاوه بر بهبود عملکرد رگ های خونی و انتقال خون اکسیژن دار خاصیتی دارد که ترمیم بافت های ارتباطی را تسریع می کند. از جمله خوراکی های سرشار از این ویتامین می توان به مرکبات، گوجه فرنگی، آناناس، هلو، کلم، توت فرنگی، کیوی، پیاز، فلفل، کاهو، تربچه و تمشک اشاره کرد.

حداقل مقدار توصیه شده برای خانم ها 75 میلی گرم و برای آقایان 90 میلی گرم است.

ویتامین D

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهترین روش برای دریافت ویتامین D  است. این ویتامین می تواند حرکت مفاصل را بهبود بخشد و از ابتلا به بیماری های پوکی استخوان، آرتریت و مشکلات غضروف ها پیشگیری کند. البته ویتامین  D در بعضی مواد غذایی نیز وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از : نان و غلات سبوس دار، شیر،  ماهی آزاد و شاه ماهی.

کلاژن

این پروتئین بافت های غضروفی، تاندون ها و استخوان ها را استحکام می بخشد و برای بازسازی غضروف های ران ها و زانوها عالی است. تحقیقات ثابت می کند که کلاژن ارتباط بین آنها را تسهیل می کند. ساده ترین روش استفاده از آن مصرف ژله و ژلاتین است. البته باید توجه داشت که بدون کالری باشد زیرا شکر ماده ای است که خواص کلاژن را کاهش می دهد.

مقدار مناسب روزانه 10 گرم است. اگر این ماده به طور منظم مصرف شود می تواند به طور کامل از علائم آرتروز پیشگیری کند.

ادویه ها و گیاهان ضد التهاب

برای بهبود و ترمیم غضروف ها و مفاصل بسیار مهم است که ادویه ها و گیاهان در برنامه غذایی گنجانده شود. از جمله آنها می توان به زردچوبه، زنجبیل و بید اشاره کرد. مصرف این خوراکی ها همراه با دمنوش ها و غذاها به استحکام دست ها و پاها کمک می کند.

اسیدهای چرب امگا 3

برای تقویت مفاصل به خصوص زانوها باید مصرف چربی های اشباع محدود شده و پروتئین های کم چرب و اسیدهای چرب امگا 3 جایگزین شود. در واقع این چربی ها التهابات مزمن را کاهش می دهند. ماهی تن، ساردین، اسفناج، کلم پیچ و دانه های روغنی جز منابع اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

بهترین عادات برای پیشگیری از تحلیل غضروف ها

رعایت برنامه پیشگیرانه از آسیب های غضروفی بهترین توصیه برای حفظ سلامت این قسمت های بدن است. علاوه بر تغذیه صحیح لازم است نکات زیر مد نظر قرار گیرد:

  • انجام تمرینات ورزشی در سطح سبک و افزایش تدریجی شدت آنها
  • پیاده روی روزانه
  • حرکات کششی دست ها، پاها و شانه ها
  • ماساژ قسمت های آسیب دیده و مستعد بیماری
  • مراقبت هنگام پوشیدن کفش های پاشه بلند
  • مشورت با پزشک در صورت بروز علائم بیماری

منبع:www.Ameliore ta sante.fr

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.