همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر، کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با حضور آیت الله واعظ طبسی افتتاح شد.

  کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی افتتاح شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، در جلسه شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، علاوه بر افتتاح این کتابخانه، اولین نسخه چاپ شده برگ‌هایی از صفحات قرآن کریم به خط بایسنغرمیرزا موسوم به «قرآن بایسنغری» نیز به نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی تقدیم شد.
آیت الله واعظ طبسی در سخنانی در این جلسه با تبریک فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: این یکی از عنایات خداوند متعال است که ما بتوانیم در پرتو هدایت قرآن، آشنایی با قرآن و عمل به آموزه های کلام وحی، بیش از پیش در زمینه مسائل فکری و اجتماعی احساس مسؤولیت کنیم و به نیازهای
فوق العاده جامعه در این زمینه توجه داشته باشیم.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت توجه به نیازهای جوانان، افزود: دشمن با برنامه ریزی و سیاست گذاری برای نفوذ در فکر و اندیشه نسل جوان ما کار می‌کند و از این رو همه باید احساس مسؤولیت ویژه ای در این زمینه داشته باشیم.
وی هم چنین با اشاره به چاپ منتخب صفحات کلام الله مجید به خط بایسنغر میرزا در مجموعه آستان قدس رضوی، تصریح کرد: این اقدام کار بزرگی بوده است و امیدواریم قرآن کریم در همه حال یاری گر ما باشد.

 پایبندی آستان قدس رضوی به انجام وظایف دینی
نماینده ولی فقیه در خراسان هم چنین با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی با رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری و هم چنین همت مردم، خدمات ارزشمندی را به ویژه در عرصه قرآن ارایه داده است، تأکید کرد: آستان قدس رضوی جزو سازمان هایی است که بیشترین پایبندی را به انجام وظایف دینی و هدف های مدنظر مقام معظم رهبری داشته است.
آیت الله واعظ طبسی خطاب به اعضای شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی افزود: اکنون که خداوند متعال توفیق نصرت و یاری دین و اسلام ارزشی را در محضر حضرت رضا(ع) نصیب ما کرده‌است، باید تلاش کنیم که کارها با بهترین کیفیت انجام شود و توجه به کمیت نباشد. وی هم چنین با اشاره به افتتاح کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، خواستار تسهیل دسترسی به این مجموعه برای عموم پژوهشگران و علاقه مندان شد و بر ضرورت تبلیغات مؤثر در این زمینه نیز تأکید کرد.

 رضای خدا را در نظر بگیرید
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری با تشکر از افرادی که با احساس مسؤولیت وارد عرصه انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شده اند، تأکید کرد: توصیه من به افرادی که در انتخابات نامزد شده‌اند، این است که رضای خداوند متعال را در نظر بگیرند.
آیت الله واعظ طبسی با تأکید براینکه نباید فریب ظواهر را بخوریم، گفت: مقام و پست روزی به پایان می رسد، اما آنچه باعث ارزشمندی شخصیت انسان می شود، علم و دانش، ایمان و باورهای دینی است.
وی با تأکید بر اینکه همه باید به یکدیگر احترام بگذارند، افزود: این که هر چه به نظرمان می آید را به زبان بیاوریم، نه فقط خلاف شرع که خلاف ویژگی های یک انسان است.
آیت الله واعظ طبسی همه مردم را به حضور در انتخابات دعوت کرد و گفت: همگی باید تلاش کنیم که انتخاباتی شکوهمند و دشمن شکن برگزار شود.
 22بهمن روز مهمی است
نماینده ولی فقیه در خراسان، راهپیمایی 22 بهمن را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: 22 بهمن روز مهم و بزرگی است که به آسانی محقق نشد. جوانان پاک دل بسیاری برای پیروزی انقلاب اسلامی در این روز تلاش کردند و شکنجه شدند و به لطف خداوند متعال با تلاش آن ها و هدایت و رهبری جهانی امام راحل، این انقلاب به ثمر نشست.
آیت الله واعظ طبسی افزود: اگر گذشته را به یاد داشته باشیم، اهمیت 22 بهمن و ضرورت شرکت در راهپیمایی مهم این روز را بهتر درک می کنیم. وی از شرکت در راهپیمایی به عنوان «عبادت الهی»، «احترام به جنبه های امنیت ملی» و «پایدار کننده عزت و استقلال کشور و مردم» یاد و عنوان کرد: بنده نیز ان‌شاءالله در این راهپیمایی شرکت می کنم و دیگران را نیز به این امر مهم توصیه می کنم.
آیت الله واعظ طبسی ابراز امیدواری کرد که راهپیمایی بسیار باشکوهی برگزار شود و برنامه های دشمنان، به ویژه آمریکایی ها را نافرجام بگذارد.

 هرخانه یک کتابخانه رضوی
محمد هادی زاهدی؛ رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این جلسه به ارائه توضیحاتی درباره کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی پرداخت و با بیان اینکه کتابخانه دیجیتالی با شعار «هرخانه، یک کتابخانه رضوی» راه اندازی شده است، گفت: در این کتابخانه 3 میلیون و
500 هزار کتاب الکترونیکی در اختیار کاربران قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه هفت میلیون و 500 هزار منبع شامل کتاب، سند، روزنامه و ... در این کتابخانه قرار داده شده است، گفت: در مجموع 803 میلیون فریم اطلاعات با حجم 450 ترابایت به کاربران این کتابخانه ارایه می شود. او هم چنین سامانه تحویل منبع، دستنامه پژوهشی، پرسش از کتابدار، کتابخانه دیجیتال همراه و مجموعه های موضوعی ویژه اهل بیت(ع)، امام رضا(ع)، اسلام و  آستان قدس رضوی را به عنوان ویژگی های برجسته این کتابخانه مورد اشاره قرار داد. سید مجتبی حسینی، مدیر عامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نیز به ارائه توضیحاتی درباره قرآن بایسنغری پرداخت و با اشاره به اینکه این قرآن به دستور شاهرخ تیموری توسط بایسنغر میرزا نگارش شده است، افزود: تعداد 144 صفحه از نسخه اصلی این قرآن در آستان قدس رضوی موجود است که از این تعداد، 8 سطر آن در مؤسسه کتابخانه و موزه های ملی ملک و بقیه در گنجینه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می شود.
به گفته وی، این نسخه نفیس با مشارکت سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، مؤسسه آفرینش های هنری و مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا به زیور طبع آراسته شده و سال آینده در مراسمی در تهران رونمایی می شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.