قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: ارتش و نیروهای مردمی سوریه برای انجام عملیات بزرگ آزادسازی حلب یکی از مهمترین شهرهای سوریه در شمال این کشور که در تصرف داعش است آماده می‌شوند.

 دمشـق در انتظار پیـروزی بزرگ

آزاد سازی«نبل» و «الزهرا» و محاصره کامل حلب در هفته گذشته راه را برای آزادسازی این شهر استراتژیک و مهم که کلید بازپس‌گیری رقه یکی از دو مرکز مهم خلافت داعش به شمار می‌رود و می‌تواند مسیر جنگ در سوریه را بطور کامل تغییردهد هموار می‏ کند. بویژه آنکه اکنون مسیر اصلی ارتباطی و تدارکاتی تروریستهای جبهة النصره و داعش با ترکیه کاملا قطع شده و جبهه ضد سوریه دیگر راهی برای کمک رسانی و ارسال تسلیحات برای آنها ندارند.

 پیروزی‌های راهبردی
روزنامه عربستانی «العرب» به نقل از «استفان منتو» مورخ فرانسوی می‌گوید که راهبرد «جدا کردن دشمن» که در جنگ دوم چچن به کار رفت  در روزهای اخیر در سوریه نتیجه داد و معارضان مسلح اکنون گزینه‌های زیادی در دست ندارند. موفقیت‌ها در حالی است که عملیات آزادسازی ده‌ها شهر و شهرک اقماری حلب در مساحتی بیش از 400 کیلومتر مربع در زمانی کوتاه بدست ارتش سوریه با کمترین تلفات صورت گرفت در حالی که بیش از 3 هزار تروریست عضو جبهة النصره و داعش در این عملیات‌ها کشته شده‌اند.
آزادی این گستره وسیع درهمین حال با کمترین خسارات میدانی انجام گرفت که در مقایسه با عملیات آزادسازی «الرمادی» در عراق که با مشارکت ارتش آمریکا انجام گرفت و در عمل این شهر را به زمین سوخته و ویرانه‌ای کامل بدل کرد اهمیت و ارزش آن روشن می‌شود.
علاوه بر این مشارکت 17 هزار نفر از نیروهای مردمی سنی در میان نیروهای دفاع مردمی کمک کننده به ارتش سوریه بازتاب‌های سیاسی این پیروزی‌ها را چندین برابر کرده‌است.
 
 هراس متحدان تروریست‌ها
این اتفاق حتی حکومت سعودی را هم
وا‏داشت تا با وجود همه موانع ودشواریهای موجود و درگیر بودن در جنگ با یمن، تصمیم به اعزام نیروی زمینی به سوریه بگیرد تا شاید با درگیر کردن ارتش سوریه در جبهه‌ای جدید بتواند مانع از سقوط حلب و بازپس‌گیری آن از دست داعش شود. اما عربستان حتی با همکاری اردن، امارات، مصر و سودان نمی‌تواند بصورت مستقیم محاصره حلب و نبرد آزاد سازی این شهر را در شمال سوریه متوقف کند و مانع از آن شود از اینرو همه امیدها برای ورود مستقیم به این جبهه به همسایه شمالی سوریه یعنی ترکیه دوخته شده است.
نشانه‌ها و زمزمه‌هایی در روزهای اخیر از آماده‌سازی نیروهای نظامی ترکیه برای دخالت نظامی در خاک سوریه نیز به گوش می‌رسد. سخنگوی وزارت دفاع روسیه نیز در همین رابطه از وجود قراین و اطلاعاتی سخن به میان آورده که حاکی از آمادگی ارتش ترکیه برای مداخله نظامی در سوریه است. هر چند دولت ترکیه تا کنون این موضوع را رد کرده‌است. اما تحرکات سیاسی و تبلیغاتی روزهای اخیر از جمله بازدید احمد داوود اوغلو از اردوگاه‌های مرزی و انتقادهای تند او از محاصره حلب به بهانه هجوم مردمی که از این منطقه بدلیل ترس از جنگ قریب الوقوع به مناطق شمالی مهاجرت می‌کنند  نشان‌ می‌دهد ترکیه تماشاگر پیروزی ارتش سوریه در حلب نخواهد ماند اما اینکه چه خواهد کرد هنوز روشن نیست.

 بازی « دو سر برد» برای سوریه
حسین شیخ الاسلام درباره اهمیت این عملیات می‌گوید: محاصره حلب و آزادسازی آن در آینده در عمل تمامی آمال گروه‌های تروریستی و جبهه
ضد‏سوریه را ناکام خواهد کرد زیرا نقشه‌ای که ترکیه و عربستان در سر داشتند این بود که حلب را بعنوان پایتخت دوم سوریه جدا کنند و این امر مقدمه‌ای شود برای تجزیه کل سوریه.
سفیر اسبق کشورمان در سوریه با بیان اینکه در صورت سقوط حلب معارضان مورد حمایت عربستان و ترکیه هیچ چیزی برای امتیازگیری و مذاکره با دولت سوریه در دست نخواهند داشت، بر هم زدن مذاکرات ژنو را یکی از بازتاب‌های نزدیک بودن شکست تروریست‌ها در این شهر عنوان کرده و می‌افزاید: این وضعیت موجب شده تا این کشورها تهدید به اعزام نیروی نظامی به سوریه کنند که البته امری ساده نیست و برای آنها یک ریسک بزرگ به شمار می‌رود. مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل تصریح می‌کند: آنچه واضح است اینکه عربستان توان مداخله نظامی در سوریه را ندارد و به همین دلیل هم در آمارهایی که اعلام می‌کنند عربستان کمترین نیرو را به این منظور در نظر گرفته است از این‏رو مانورهای اعراب بیشتر نوعی مقدمه چینی برای توجیه افکار عمومی و انحراف توجهات از آماده سازی نیروهای ترکیه به منظور دخالت در سوریه است. شیخ الاسلام تأکید می‌کند: دخالت ترکیه نیز در سوریه بسیار حساس و خطرناک است زیرا از یک سو ناتو را در موقعیت حساس رویارویی با روسیه قرار خواهد داد و معلوم نیست ناتو این امر را بپذیرد و از سوی دیگر مداخله ترکیه تجاوز نظامی و مداخله‌ای غیر قانونی خواهد بود.
وی می‌گوید: البته بایداین موضوع را هم در نظر گرفت که دولت ترکیه نیز مانند حکومت عربستان بدلیل سرخوردگی از شکست سیاست‌هایش کاملا عصبی و غیر منطقی رفتار می‌کند و ممکن است درست به این خطای استراتژیک بزند که در این صورت دست روسیه را برای گسترش حضور قانونی نظامی خود در سوریه فراهم می‌کند. اتفاقی که برای مسکو فرصتی مغتنم برای پاسخگویی به توسعه طلبی‌های ناتو را فراهم می‌کند  و در عمل در شرایط موجود چه آزادسازی حلب و چه مداخله کشورهای منطقه برای جلوگیری از سقوط تروریست‌ها در این شهر کلید پیروزی سوریه در جنگ حاضر خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 0
    اگر دخالتهاي جانبدارانه غرب و حمايت هاي بيدريغ دولت وهابي حجاز و تركيه از گروه اندك تجديد نظر طلب سوريه نبود اصلا جنگي اتفاق نمي افتاد الان نيز بايد مراغب فتنه گري هاي همين كشور ها بود و دانست كه اين كشور ها آرام نخواهند نشست تا سوره تبديل به يك كشور آرام و قدرتمند شود . تثبيت قدرت و ايجاد آرامش جغرافيايي لازم است اما از آن مهمتر بستر سازي مناسب براي تثبيت عقايد مردم سوريه در بي اعتمادي به غرب است و گرنه از درون نسل هاي بعد آن كشور مجددا نطفه هاي فتنه رشد كرده و تحت عناوين دهان پر كن (مدرنيته) و (لبخند به همه جهان) مجددا تجديد حيات خواهند يافت . البته اين كار شايد در حال حاضر ميسر نباشد اما طرح آن از اكنون بايد پيش بيني شود . مردم سوريه بايد باور كنند كه آمريكايي ها و وهابي ها از يك قماشند .