قدس آنلاین/ مریم احمدی شیروان تا به حال بیشترین حجم نمکی که برای پخت یک مرغ استفاده کرده‌اید چقدر بوده؟ یک قاشق چایخوری؟ یک قاشق غذاخوری؟

 چطور مرغ بریان نمکی درست کنیم؟

امروز می‌خواهیم طرز تهیه مرغ بریان بسیار خوشمزه‌ای را با یک کیلو نمک به شما آموزش دهیم. تعجب نکنید. درست خواندید.یک کیلو...
شاید این مرغ یکی از خوشمزه‌ترین مرغ‌هایی باشد که با این روش پخته می‌شود. خوش‌طعم، آبدار، مغز پخت با عطر و بوی مرغ بریان و بدون ذره‌ای نمک اضافه‌ای در مزه آن.
اجازه بدهید به این مرغ، بگوییم «مرغ بهت انگیز» چون محال است آن را بخورید و از خوشمزه بودنش متعجب نشوید. علاوه بر خوشمزگی و متفاوت و بی‌نظیر بودن طعم، این مرغ پخت ساده‌ای هم دارد و هر که از کدبانو گرفته تا یک آقای مهربان خانه، می‌تواند دست به کار شود و آن را بپزد، البته غذایی مناسب برای گردش‌های فامیلی و دورهمی‌های خارج از منزل هم هست، بخصوص برای آقایانی که دوست دارند با آشپزی در یک روز تعطیل، باری از دوش همسرشان بردارند.
*
بد نیست بدانیم هر جا صحبت از رژیم غذایی
 بی نمک و یا کم نمک است، اشاره مستقیم فقط به نمک نیست، بلکه باید موادغذایی‌ای استفاده شود که مقدار سدیم در آن کم باشد. سدیم در نمک طعام، جوش شیرین، بکینگ پودر و مواد غذایی گیاهی و حیوانی به طور طبیعی وجود دارد.
سديم در ترکيب خون و مايعات بدن انسان وجود دارد و از مواد ضروري براي بدن و سلامت انسان مي‌باشد، اما در برخي بيماري‌ها مثل فشار خون، بيماري‌هاي سيروز کبدي، قلب،عروق، بيماري‌هاي کليه و در دوران بارداري، در بيماري‌هايي که موجب ورم در بيمار مي‌شود، لازم است مقدار مصرف سديم يا به اصطلاح نمک را محدود کرد.
پس لطفاً به محض شنیدن مرغ بریان نمکی، یاد رژیم غذایی کم نمک‌تان نیفتید. جبهه نگیرید و ادامه مطلب را بخوانید. این مرغ با وجود اینکه در نمک پخته می‌شود، اصلاً شور نیست و ذره‌ای از آن نمک زیاد را به خود جذب نمی‌کند.
شاید مقداری از پوست آن به واسطه ترکیب چربی و آبی که در حین پخت از آن خارج می‌شود، به نمک‌ها بچسبد اما خود مرغ، انگار در حرارت مستقیم بریان شده باشد، مغزپخت و طلایی رنگ خواهد شد.
*
برای پخت مرغ به روش نمکی، به یک مرغ متوسط با پوست تمیز و سالم نیاز دارید. علاوه بر آن حدود یک کیلو نمک و مقداری ادویه جات خوش عطر. می‌توانید مرغ را قبل از پخت در مخلوطی از آبلیمو و زعفران و فلفل سیاه و قرمز بخوابانید تا طعم دار شود؛ البته اگر فرصت برای این کار ندارید هم می‌توانید دست به کار شده و ناهاری خوشمزه بپزید.
پوست و داخل شکم مرغ را به ادویه‌های خوش عطر مثل زعفران و فلفل‌سیاه و قرمز آغشته ‌کنید. در صورت تمایل از آویشن هم می‌توان استفاده کرد.
قابلمه‌ای قدری بزرگ‌تر از حجم مرغ را در نظر گرفته، آن را شسته، تمیز و خشک ‌کنید. 10 تا 12 سانتی‌متر از کف قابلمه را پر از نمک کنید مرغ مورد نظر را روی نمک‌ها گذاشته و قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. اگر در فضایی خارج از چاردیواری آپارتمان هستید و از زغال یا چوب برای شعله استفاده می‌کنید، دقت کنید که شعله زیر قابلمه یکدست و ملایم باشد.
بعد از حدود 45 دقیقه مرغ را برداشته و آب‌ و چربی داخل شکمش را خالی کنید. برای پخت کامل مرغ حدود 45 دقیقه دیگر، زمان لازم است. اگر در منزل هستید که دم‌کنی و اگر در دل طبیعت به آشپزی مشغولید، از همان شعله‌ها و زغال‌های زیر قابلمه برای حرارت‌دهی بالای قابلمه هم استفاده کنید.
پس از پایان پخت، می‌بینید که نمک‌های زیر مرغ، به خاطر جذب روغن و آب موجود در مرغ سفت شده و دیگر قابل استفاده نیست. در عوض آن، مرغ برشته و خوش طعم شما آماده است. از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.
*
اگر می‌خواهید از فضای باقی مانده بین مرغ و دیواره‌های قابلمه که با نمک پوشانده شده استفاده کنید، همچنین مرغ‌تان را با سیب زمینی تنوری میل کنید، کافی است تعدادی سیب‌زمینی متوسط و یکدست انتخاب کنید. آن‌ها را شسته، خشک کرده، با مقداری روغن چرب کرده و با یک چنگال سوراخ کنید. هنگام قرار دادن مرغ در قابلمه، سیب زمینی‌ها را در فضاهای باقی مانده و روی نمک‌ها بگذارید. در طی مدت فرآیند پختِ مرغ، سیب‌زمینی کبابی با پوست خواهید داشت که تمام املاح و ویتامین‌های آن در داخلش حفظ شده است. سیب زمینی‌ها را  پس از سرد شدن می‌توان پوست گرفت و در انواع سالادها و غذاها و یا در کنار همین مرغ مصرف کرد. این روش از آب‌پز کردن مناسب‌تر و مفیدتر است.
به جای مرغ درسته می‌توان از تکه‌های مرغ با پوست، بال و پاچین، بلدرچین و یا حتی ماهی استفاده کرد و طعم متفاوت آن‌ها را با این شیوه پخت هم امتحان کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.