قدس آنلاین/ احمد فیاض: گرچه از شامگاه سه شنبه با ورود جبهه هوای پرفشار و سرد، آسمان مشهد با تغییرات ناگهانی جوی روبه‌رو شد و به سردی گرایید، اما انتظار شهروندان جهت دیدن بلورهای برف تا بامداد سه شنبه به طول انجامید.

تخلف آموزش و پرورش در تعطیلی مدارس؛ دستورالعملی که یخ زد

همین امر و در کنار بارش باران که کف خیابان‌های شهر را خیس کرده بود؛ موجب شد تا برف بر زمین ننشیند و پس از دو سه ساعتی نیز با تضعیف سامانه بارشی،ریزش برف به کلی متوقف شود. در این میان والدین دانش آموزان بویژه دانش آموزان مقاطع تحصیلی پیش دبستانی و ابتدایی بر حسب تجربه و با ارزیابی میزان بارش اندک برف، فرزندانشان را طبق برنامه هر روزه روانه مدرسه کردند.
اطلاع رسانی نابهنگام مبنی بر تعطیلی مدارس مقطع تحصیلی ابتدایی و پیش دبستانی در نواحی هفتگانه آموزش و پرورش از سوی آموزش و پرورش خراسان رضوي موجب تشکیک از سوی والدین و در نتیجه  بلبشو در امر تردد دانش آموزان شد. بسیاری از دانش آموزان این مقاطع تحصیلی در میانه راه و یا پس از رسیدن به مدرسه از سوی مدیران آموزشگاه از تعطیلی مدارس آگاه شدند.
البته این ناهماهنگی تنها سردرگمی دانش آموزان را در پی نداشت، بلکه حتی معلمان برخی از مناطق نیز دچار مشکلاتی شدند.
در این زمینه می‌توان به منطقه رضویه اشاره کرد که بر اساس اخبار رسیده، معلمانی که با سرویس به محل کار منتقل می‌شوند، پس از رسیدن به محل کار، از تعطیلی باخبر شدند. ذکر این نکته ضروری است با توجه به گسترش شهر و بعد مسافت، در همین منطقه رضویه معلمان باید پس از نماز صبح عازم محل کار شوند.
پرسش اساسی که توسط افکار عمومی مطرح می‌شود، اینکه در قرن یکه تازی ارتباطات اگر قرار بر تعطیلی مدارس است، چرا امر اطلاع رسانی با تأخیر فراوان اعلام می‌شود؟ حتی رادیوی استانی نیز پس از ساعت 6 و 30 دقیقه اقدام به اطلاع رسانی تعطیلی مدارس در مشهد کرد و شبکه استانی سیمای خراسان رضوی به عنوان مهم‌ترین رکن اطلاع رسانی در این موارد، پس از ساعت هفت و 10 دقیقه اقدام به زیرنویس کرد.
اما آن روی سکه که جالب به نظر می‌رسد، اقتدار اطلاع رسانی شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و غلبه آن بر رسانه‌های رسمی است. بسیاری از شهروندان در این خلأ محسوس اطلاع رسانی از منبعی به نام تلگرام خبر تعطیلی مدارس را دریافت کردند و این نشانه خوبی در عرصه اطلاع رسانی شفاف و استاندارد نیست.
و اما دیگر پرسش اساسی در بحث دوام و قوام دستورالعمل تعطیلی مدارس مطرح است که دو سال قبل از سوی مدیرکل آموزش و پرورش استان ابلاغ شد.
بر اساس این دستورالعمل، اعلام تعطیلی مدارس و مقاطع تحصیلی دوره ابتدایی به علت برودت و یخبندان دوره ابتدایی 5- درجه سانتی‌گراد ، دوره راهنمایی 8- سانتی گراد و دوره متوسطه 10- سانتی گراد انجام می‌شود. تعطیلی بر اساس بارش برف، همراه با برودت و یخبندان دوره ابتدایی دست کم 10 سانتی متر برف و صفر درجه سانتی‌گراد، دوره راهنمایی دست کم 15 سانتی متر برف و 4- سانتی گراد و دوره متوسطه دست کم 20 سانتی متر برف و 7-  سانتی گراد؛ انجام می‌شود. در همین دستورالعمل تصریح شده، به رغم تأکیدات فراوان در سال‌های گذشته مشاهده شده که رئیسان ادارات پس از ساعت پنج صبح تماس گرفته و خواهان اعلام تعطیلی مدارس می‌شدند، در حالی که متأسفانه امکان تماس با صدا و سیما و طرح موضوع در برنامه‌های رادیویی را مشکل کرده، بنابراین تأکید می‌شود رئیس اداره، به طور شخصی و حداکثر تا ساعت پنج بامداد با این تلفن ها تماس حاصل کنند.
جالب‌تر اینکه روز گذشته حداقل دمای مشهد در طول روز سه شنبه حداقل 2- درجه سانتی‌گراد بود و میزان برف و برودت هوا نیز با دستورالعمل آموزش و پرورش استان در تناقض است. حال پرسشی که با توجه به تعطیلی روز گذشته مدارس در مقطع تحصیلی ابتدایی و پیش دبستانی با توجه به دستورالعمل فوق از سوی افکار عمومی مطرح می‌شود اینکه آیا ضرورتی بر تعطیلی مدارس در روز گذشته بود؟
تداوم چنین رخدادهایی که موجب سردرگمی اولیا، معلمان، دانش آموزان و حتی رانندگان سرویس‌ها می‌شود، در شأن مشهد مقدس نیست. به هر روی، برای برون رفت از چنین وضعیتی باید چاره اندیشی مناسبی صورت پذیرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۱
    0 1
    واقعا اطلاع رسانی خوب و به موقع بود ایا باید به تک تک خانواده ها زنگ بزنند یا اولیاکمی به خوشان زحمت بدهند و از خواب ناز صبح بیدار شوند اولیا که اکثرا نمی دانند بچشوندر چه پایه ای تحصیل می کنه اگر کار دارند و یا شهرستان میرن چند روری بچشونا می برن حالا