به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، محمدحسین نیرومند،گفت: به نظرم مهمترین حاشیه جشنواره امسال انتخاب این گزینهها برای نامزدی سیمرغ در این جشنواره بود؛ چراکه فیلمهایی که شایستگی نداشتند نامزد شدند و فیلمهایی که شایسته بودند، مطرح نشدند.
وی افزود: شاید ضعیفترین دوره در معرفی کاندیداهای جشنواره که در تمام ادوار حضورم در جشنواره شاهد بودم امسال بوده است؛ استدلالم نیز برای این حرف ساده است و آن اینکه شما کافی است نظر منتقدان را درباره فیلمهایی که انتخاب شده بررسی کنید؛ برخی از این فیلمها مورد نظر جامعه منتقدان نیستند؛ چطور میشود که این فیلم به ناگاه انتخاب میشود و فیلمهایی که اتفاقا مدنظر بسیاری از منتقدان بوده جزو انتخابها نیست؟
نیرومند با رد برخی گمانهها که سیستم مدیریت جشنواره داوران را مدیریت کرده، تاکید کرد: به صراحت میگویم، در انتخاب درست برخی از اساتیدی که هیئت داوران بودند شک دارم چراکه این انتخابها نشان میدهد که هیئت داوران فیلمها را درست ندیدهاند.
وی در پاسخ به این سوال که چه فیلمی را شایستهتر می دانستید، گفت: مگر میشود فیلمی مثل «بادیگارد» که با آن دقت در حوزه کارگردانی کار شده؛ فیلمی که بعد از مدتها قهرمان دارد؛ فیلمی که مردم با آن همراهی کند را به راحتی حذف کنیم.
نیرومند افزود: مشکل جشنواره این است که نمیخواهد برای آینده سینمای ایران تصمیم بگیرد بلکه یک عده خاص هستند که داور هستند و تصمیم میگیرند. این در حالیست که کار حاتمیکیا که به واقع حق نامزدی دارد ـ بماند که اول شود یا نه ـ امر مهمی است چراکه بادیگارد فیلمی است که میتواند به عنوان الگویی باشد تا سینمای ایران به مخاطب توجه کند و در سینمای خود قهرمان داشته باشد و این کمترین کار مدیریت فرهنگی است که برخی غفلت دارند.
این منتقد سینما با طرح این سوال که تا کی سینمای ایران باید شاه فیلمهای سیاه، چرک و خسته کننده باشد که نمیتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند؛ تاکید کرد: با انتخابهای هیئت داوران معلوم میشود که مدیریت فرهنگی ما از ظرفیت بسیار بالا و هزینه بسیار سرسامآوری که نسبت به سایر رشتهها در فجر خرج میکند نمیتواند استفاده کرده و سینمای سال آینده را مدیریت کند و این انتخابها مسیر سینمای ما را به سمت غلطی میبرد.
وی با بیان اینکه در همه جای دنیا داوران باید آثار را بر اساس سیاستهای جشنواره متبوع انتخاب کنند نه هر چه که دوست داشتند، افزود: فیلم «ابد و یک روز» فیلمی توهینآمیز به ملت ایران است و صرف اینکه تکنیک خوبی دارد نمیشود آن را انتخاب کرد.
نیرومند ادامه داد: فیلم «ابد و یک روز» ایرانی را به یک خارجی میفروشد؛ آیا کارگردان نمیتوانست یک جایی در ایران را انتخاب کند و زن ایرانی را به خارج از کشور نفروشد این نشان میدهد که این فیلم برای خوشامد جشنوارههای خارجی طراحی و ساخته شده است.
وی با طرح این سوال که آیا میتوان به خاطر تکنیک خوب به فیلمی با مضمون بد بها داد؛ تصریح کرد: این مغایر با فجر انقلاب اسلامی است و من متاسفم برای مدیریت جشنواره که به این نکات توجه نمیکند و فیلمی با مضمون بد را انتخاب میکند و فیلمی که سینماست و میتواند سینمای کسل و ورشکسته ایران را نجات بدهد کنار میگذارند.
نظر شما