قدس آنلاین- تبریز: همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی نفرات برتر جشنواره استانی شعر "شکوه فجر" در تبریز معرفی شدند.

معرفی نفرات برتر جشنواره استانی شعر "شکوه فجر" در تبریز

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، جشنواره یاد شده با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و حماسه 29 بهمن تبریز برگزار شد و "جعفر پوررضوی" به عنوان نفر اول، "سهیلا باقریان" و "ابراهیم قبله ی آرباطان" مشترکا به عنوان نفر دوم، "مصطفی دانش سلیمانی" به عنوان نفر سوم، "سیداحمد استوار" به عنوان نفر چهارم و "شکرانه عالم" به عنوان نفر پنجم این جشنواره معرفی شدند.

در این آیین "محمدحسن چمیده فر" معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی با اشاره به صبغه ی فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، گفت: انقلابهایی که در جهان اتفاق افتاده اند غالبا با شاخصه های سیاسی شناخته می شوند اما آنچه که وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلابهاست این است که انقلاب اسلامی بیش از هر امری دارای یک صبغه فرهنگی، دینی و فکری می باشد .

وی افزود: توجه به جایگاه و کرامت انسانی و ارزش های معنوی و ایمانی مهمترین شاخصه ی این انقلاب شکوهمند است و در این میان شعرا و ادبا نقشی بسیار تاثیرگذار داشته اند و در حال حاضر كه در دهه چهارم انقلاب اسلامي قرار داريم، نقش شعرا و ادبيات را مي‌توان از هر دوره ديگري مهم‌تر، حساس‌تر و با ارزش‌تر ارزيابي كرد.

چمیده فر گفت: شعر را می توان زیباترین نقاشی از اندیشه و تخیل یک هنرمند برشمرد و قوه ی تخیل می تواند انسان را فراتر از زمان و مکان سیر دهد، بنابراین شعرا با ابزار قدرتمند شعر می توانند بیشترین نقش را در تعمیق باورها و گسترش انقلاب اسلامی داشته باشند.

در ادامه ی این آیین "ابوالفضل علیمحمدی" رئیس انجمن ادبی تبریزبا اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری شعر و ادب در تبیین ابعاد مختلف انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: شعرا و ادبا می توانند با عمق بخشي به باورها و ارزش‌هاي ديني و مباني اسلامي زمينه را براي رشد شعر متعهد و فاخر فراهم كنند .

وی افزود: همانطور که امـام خمینی باعث تحول اساسی در همه جوانب زندگی ملت ایران شدند، در ادبیات نیز، اثرات ویژه ای برجای نهاده‌اند و در ادب فارسی کنونی، ما شاهد تأثیرات عمیقی هستیم و به عبارتی شعر انقلاب و شعر پایداری از ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی است.

وی همچنین خواستار توجه بیش از پیش شعرای جوان و بهره گیری از نگرش ها و چشم اندازها ی شعر انقلاب که توسط پیشکسوتان این حوزه تدوین گردیده است، شد.

گفتنی است ارائه ی سخنرانی پیرامون شعر انقلاب و شاخصه های آن توسط دکر ابراهیم اقبالی از اساتید حوزه ی شعر و ادب استان و شعرخوانی و اجرای موسیقی سنتی از دیگر برنامه های اجرا شده در این آیین بود.

جشنواره یاد شده با همکاری انجمن ادبی تبریز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، کانون فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.