سی و چهارمین جشنواره با انتخاب فیلم ایستاده در غبار بعنوان بهترین فیلم و پرویز پرستویی بعنوان بهترین بازیگر به پایان رسید.

سیمرغ صاحبانش را شناخت/ کارگردان جوانی که سیمرغ ها را درو کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، آیین اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی آغاز شد که هنوز بسیاری از میهمانان که دارای کارت هستند و صندلی‌های مشخص شده در سالن دارند پشت درب برج میلاد ایستاده‌اند و هنوز نتوانسته‌اند پا روی فرش قرمز بگذارند.

بی‌نظمی و بی‌برنامگی در ورود میهمانان به آیین اختتامیه قابل رؤیت است در حالیکه برج میلاد ورودی‌های متعددی دارد و می‌توانستند با برنامه‌ریزی درست میهمانان را به سالن اصلی هدایت کنند.

لحظاتی گذشته آیین اختتامیه آغاز شد اما هنوز میهمانان سر جای خود قرار نگرفتند و صندلی‌ها در ردیف‌های مختلف خالی است.

بسیاری از میهمانان نیز شماره صندلی دارند که در سالن وجود ندارد.

آغاز آیین اختتامیه با قرائت قرآن آغاز شد و مهدی سلوکی اجرای برنامه را بر عهده دارد.

نامه‌ای به محمد حیدری آغازگر سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر است. در نامه ای که حیدری در آیین اختتامیه قرائت کرد، آمده است:

سلام

این نامه را برای شما می نویسم شاید عجیب باشد که خودت برای خودت نامه بنویسی و خودت به خودت بگویی که چگونه می توانی بهتر باشی یا کجای این راه را باید دوباره ترمیم کنی؛ هیچ قاضی و محکمه ای جز وجدان نمی تواند انسان را با خودش رو به رو کند و از این دیدار در میعادگاه مفهوم عمل باکی نداشته باشد، پس... من محمد حیدری متولد سال 1349 زاده ایران، همین خاک پر غرور برای شما آقای حیدری دبیر محترم فجر می نویسم، جایگاهی که در آن قرار گرفته ای نه متعلق به تو نه بسیاری دیگر پیش و پس از توست، روخانه ای است که محل گذر است و دوباره از آن نمی توان گذشت. بیاموز از آن فرهنگ مدارا را که نیازمند جامعه مدنی امروز است به دوستان نزدیک باش و به رقیبان نزدیکتر. بگذار شنیدن از ضعف های خویش را بیاموزیم، بیاموز جشنواره آوردگاه سلیقه هاست. قیاس در کار هنری امری نسبی است و انتخاب سخت ترین کار است اما چاره ای جز انتخاب نیست و همین انتخاب است که تراژدی را می سازد، زندگی را می سازد و در کنار رقابت، رفاقت را می سازد.

آقای حیدری یاد بگیر امسال و این جشنواره می گذرد سیمرغ را تو نمی دهی. دیگران می گیرند و این هر دو در خانواده بزرگ سینما شکر خداوند را طلب می کند و تنگ نظری را در این میان جایی نیست چرا که مهم برنده شدن نیست و بیاموز که اصلا بردی و باختی وجود ندارد، سینما المپیک نیست، تصویری برای تشریح اندیشه هاست و به اشتراک گذاشتن خویش با دیگران با آینه ای در دست در برابر جامعه ای که نسبت به آن همگی مسئولیم... و مردمانی شریف که ما را می بینند و قضاوتمان می کنند.

از تو می خواهم سروری فرو افتاده باشی و باور داشته باش تو نیز کامل نبودی و نخواهی بود، در رفع ضعف ها و نقص های خویش بکوشی و اگر حسنی بود فراموشش کنی. دیگر آنکه بدانی همدلی و تعامل مسیری است برای ساختن چیزهایی است که نداریم تو را آقای حیدری و سینماگران این مُلک را به عنوان یک مخاطب سینما، به مدارا، همدلی و تعامل با یکدیگر و دوستی و صلح و پرهیز از هر گونه قضاوت و داوری دعوت می کنیم. امید، امید، امید نقشی که آینده را می سازد.

محمدزاده برای فیلم نیم رخ ها صاحب جایزه شد

سروش محمدزاده پس از دریافت جایزه گفت: از شهاب حسینی و دیگر دوستان که در ساخت فیلم مرا همراهی کردند تشکر می‌کنم مادر مرحوم ایرج کریمی روی صحنه آمد و با حزن و اندوه گفت: با سلام خدمت همه حضار و تشکر از همه کسانی که در برگزاری جشنواره تلاش کردند و برای «نیم‌رخ‌ها» زحمت کشیدند. جای ایرج خالی نیست. او در میان تشویق مخاطبان در حالت ایستاده اشک ریخت و صحنه را ترک کرد.

برگزیدگان بخش انیمیشن:
جایزه ویژه کارگردانی انیمیشن: حامد کاتبی برای انیمیشن در مسیر باران
جایزه ویژه بهترین فیلم انیمیشن: محمد امین همدانی برای انیمیشن فهرست مقدس

همدانی پس از گرفتن جایزه گفت: دغدغه ام سیمرغ فجر نیست، دیده شدن است!

محمد امین همدانی جایزه ویژه بهترین فیلم با گلایه‌مندی از عدم توجه به بخش انیمیشن گفت: در جشنواره فجر پویانمایی وجود داشت. 8 انیمیشن با متوسط 50 نفر 2 یا 3 سال زمان صرف کردند و هزینه بیش از یک میلیارد در بر داشت اما متاسفانه به درستی دیده نشد. دغدغه سیمرغ نیست، دیده شدن مطرح است؛ روی سخنم مسئولین فرهنگی کشور هستند که به این مهم باید توجه داشته باشند، در سالی که نام انیمیشن داشت اینگونه با انیمیشن برخورد شد.

وی در ادامه به انیمیشن شاهزاده روم اشاره کرد و گفت: متاسفانه شاهزاده روم در جشنواره گذشته مورد توجه قرار نگرفت اما این فیلم با بی‌مهری‌هایی که به او شد توانست در اکران موفق عمل کند. ما در مرحله اثبات انیمیشن هستیم، سینمای جهان را با سینمای انیمیشن می‌شناسند. نگاه درست به انیمیشن داشته باشیم.

برگزیدگان بخش مستند در بخش های مختلف بدین شرح معرفی شدند:

*بهترین فیلم

A157 به تهیه کنندگی بهروز نورانی پور

*بهترین کارگردانی

مهرداد اسکویی برای کارگردانی فیلم رویاهای دم صبح

*دستاورد فنی و هنری

رضا تیموری برای تصویربرداری مستند اهالی یک طرفه

مهرداد اسکویی پس از دریافت جایزه گفت: باعث غرور و افتخار است که جایزه را در این صحنه می‌گیرم و شاهد بودید که 10 فیلم دیگر فیلم‌های خوبی و ارزنده‌ای بودند. نشان دادن رنج گاهی برای جلوگیری از رنج و عذاب بیشتر است. ساخت مستند اجتماعی زنگ خطری است تا بتوانیم رنج‌های کمتری داشته باشیم.

وی در خاتمه گفت: تشکر می‌کنم از همه همکارانی که تکه‌ای از روح خود را در کالبد فیلم دمیدند.

کارگردان فیلم «A157» بعد از دریافت جایزه بهترین فیلم گفت همه شادی این جایزه را به همسرم تقدیم می‌کنم که با تمام وجودش شبانه‌روز سختی این کار خطرآفرین و بحرانی را به جان خرید. خدا را شاکرم و افتخار می‌کنم این جایزه را در این صحنه و این رویداد بزرگ گرفتم. متأسفانه پدرم را در شرایط تولید فیلم از دست دادم به امید قیامت که ایشان را ببینم. از آقای رزاق‌ کریمی به بچه‌های مستند شأن و شخصیت داد تشکر می‌کنم.

محمدرضا اصلانی یکی از اعضای هیأت داوران گفت:‌ در این عین اینکه فیلم را ستایش می‌کنم از همه می‌خواهم بایستید و یکپارچه علیه جنایات سوریه و هموطنان کرد اعتراضی جهانی کنیم. ما همه ملت ابراهیم هستیم این ستم بر همه وارد می‌شود. امیدواریم جهان این ستم را بفهمد و ستمکاران دست از ستم بردارند و آینده بی‌ستم و شادی را پیش‌رو داشته باشیم.

ابد و یک روز بهترین فیلم نگاه نو شد

*بهترین فیلم 
فیلم ابد و یک روز به تهیه کنندگی سعید ملکان 
*بهترین کارگردانی 
*سعید روستایی برای فیلم ابد و یک روز 
*جایزه ویژه کارگردانی 
محمد حسین مهدویان برای فیلم ایستاده در غبار

 

هیات داوران بخش نگاه نو فیلم سینمایی ابد و یک روز را به عنوان بهترین فیلم این بخش انتخاب کرد. هیات داوران بخش نگاه نو با انتخاب فیلم ابد و یک روز به عنوان بهترین فیلم، سیمرغ بلورین این بخش را به سعید ملکان تهیه کننده این اثر اهدا کرد.

سعید روستایی پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی بخش نگاه نو گفت:‌ خدا را شاکرم که امروز بین بزرگان سینمای ایران حضور دارم قدم اول اطمینان است که سعید ملکان به من اطمینان کرد 2 سال بود هیچکس فیلم‌نامه باز نمی‌کرد اما ملکان به من اعتماد کرد. این جایزه به تقدیم به تو آقای ملکان.

مهدویان پس از دریافت جایزه ویژه هیأت داوران گفت: از هیأت داوران برای توجه‌شان به فیلم تشکر می‌کنم به سعید روستایی تبریک می‌گوییم از پدر و مادرم تشکر می‌کنم و همسرم را برای سختی‌های شغلم سپاسگزارم. این نکته را می‌خواهم بگویم افرادی مانند ابراهیم حاتمی‌کیا در سینما به این زودی‌ها متولد نمی‌شوند قدر بزرگان‌مان را بدانیم حیف است حاتمی‌کیا در اینجا حضور ندارد. ما جوان‌ها علاقه‌مندیم جایزه‌مان را از بزرگان سینمای ایران بگیریم. این جایزه را به خودم می‌دهم.

بهرام رادان برای اعلام جوایز سیمرغ بلورین به روی سن آمد و گفت: خوشحالم در کنارتان هستم تبریک می‌گویم به همه برندگان این جشنواره، 16 سال است که در خانواده سینما هستم همیشه در جشنواره به دنبال نام‌های بزرگ هستند اما جشنواره سی و چهارم پوست‌اندازی کرد و نشان داد که صاحب‌نام و گمنام در کنار هم امتیاز دارند به امید موفقیت.

سیمرغ بلورین بخش جلوه های ویژه اهدا شد

هیات داوران بخش سودای سیمرغ، سیمرغ این بخش را به ایمان کرمیان برای فیلم ایستاده در غبار تقدیم کرد. ایمان کرمیان سیمرغ بلورین بخش جلوه های ویژه میدانی را دریافت کرد.

کرمیان با دریافت جایزه جلوه‌های ویژه میدانی گفت: از همه عوامل و همکارانم در تولید فیلم ایستاده در غبار به خصوص حسین مهدویان تشکر می‌کنم ای کاش همه همکارانم اینجا بودند دستیار عزیزم مرا در این فیلم بسیار کمک کرد.

سیمرغ بلورین جلوه های بصری به فیلم بادیگارد رسید

هیات داوران بخش سودای سیمرغ، جایزه این بخش را به سید هادی اسلامی برای فیلم بادیگارد اهدا کرد.

سیدهادی اسلامی پس از دریافت جایزه جلوه‌های ویژه بصری «بادیگارد» گفت: با تشکر از خانواده‌ام و عوامل بادیگارد برخلاف آقای مهدویان سیمرغم را به آقای حاتمی‌کیا تقدیم می‌کنم.

سعید ملکان بهترین چهره پرداز جشنواره سی و چهارم

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی جشنواره فیلم فجر به فیلم ابد و یک روز رسید. سعید ملکان سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی جشنواره را در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی برای فیلم ابد و یک روز دریافت کرد.

سیمرغ بخش بهترین طراحی به «ایستاده در غبار» رسید

هیات داوران بخش سودای سیمرغ، محمد رضا شجاعی را شایسته دریافت سیمرغ بلورین برای فیلم ایستاده در غبار دانست.

محمدرضا شجاعی طراح صحنه و لباس «ایستاد در غبار» پس از دریافت جایزه گفت: لازم است از حاتمی‌کیا که الفبای کار را به من آموخت و اساتیدی چون حمید نعمت‌الله تشکر کنم «ایستاده در غبار» کار سختی بود اما با تیم همراه تهیه و تولید سختی‌اش زیاد حس نشد.

لانتوری سیمرغ بلورین بهترین صدا را گرفت

حسین مهدوی برای صدابرداری فیلم لانتوری سیمرغ بلورین را دریافت کرد. حسین مهدوی، سعید بجنوردی و محمد رضا دلپاک برای صدابرداری فیلم لانتوری سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را در مراسم اختتامیه این رویداد دریافت کرد.

دل‌پاک پس از  دریافت جایزه بهترین صدای فیلم «لانتوری» گفت:‌ باعث افتخار است که صدای «لانتوری» را هیأت انتخاب شنید این جایزه برایم ارزشمند است از بهمن اردلان برای صدای خوبش در بادیگارد و آقایان بشاش، قاسمی و ملکوتی تشکر می‌کنم از شما مخاطبین برای دیدن و شنیدن صدای فیلم‌ها متشکرم.

دلپاک با حزن و اندوه از فقدان حضور یدالله نجفی گفت: تمام مردم دنیا به یک زبان سکوت می‌کنند 20 روز است عزیزی از  میان ما یدالله نجفی سکوت کرده است این جایزه‌ام را به همسر یدالله نجفی تقدیم می‌کنم تشکر از همه لانتوری‌ها و درمیشان که مرا راهنمایی کرد.

محمدرضا علیقلی سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را دریافت کرد

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به محمد رضا علیقلی اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین برای بهرام دهقانی

بهرام دهقانی برای تدوین فیلم ابد و یک روز سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد.

بهرام دهقانی بعد از دریافت بهترین تدوین برای فیلم «ابد و یک روز» گفت:‌از هیأت داوران برای دیده شدن تدوین این فیلم تشکر می‌کنم من به نمایندگی از همه همکارانم که نامزد دریافت جایزه شدند این جایزه را دریافت می‌کنم برای ساخت فیلم «ابد و یک روز» از سعید ملکان سپاسگزارم و خوشحالم که سعید روستایی هم‌نسلانش اجازه نمی‌دهند سینما بمیرد و ضعیف شود این روزها شاهد صحبت برخی از دوستان در رسانه‌ها هستیم که درباره سینما و عیب‌هایش سخن می‌رانند که 120 سال است که سینما در جهان شکل گرفته و مشکلاتش حل شده در ایران هم حل خواهد شد.

شبنم مقدمی بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر

 شبنم مقدمی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای بازی در دو فیلم سینمایی نفس و زاپاس از هیات داوران بخش سودای سیمرغ دریافت کرد.

شبنم مقدمی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از هیأت داوران محترم تشکر می‌کنم بار دیگر جایزه ارزشمند جشنواره را به من داده‌اند 2 سال گذشته پدرم در قید حیات بودند یک سال است که پدرم را از دست داده‌ام این جایزه که برای من قابل احترام و ارزشمند است را به روح پدرم تقدیم می‌کنم.

نوید محمد زاده بهترین بازیگر مکمل مرد جشنواره شد

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل جشنواره فیلم فجر به نوید محمد زاده بازیگر فیلم ابد و یک روز رسید.

بازیگر سریال«شهرزاد» بهترین بازیگر زن سودای سیمرغ شد

هیات داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر بازیگر فیلم ابد و یک روز را مستحق دریافت سیمرغ بلورین جشنواره در بهترین بازیگر نقش اول زن دانست. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره برای بازی در فیلم ابد و یک روز به پریناز ایزدیار تقدیم شد.

پریناز ایزدیار پس از دریافت جایزه نقش اول زن برای فیلم «ابد و یک روز» گفت: از هیأت داوران تشکر می‌کنم همچنین گروه خوب «ابد و یک روز» که برایم بیش از یک همکار بودند، یک خانواده از سعید ملکان و سعید روستایی تشکر می‌کنم که به من اعتماد کردند.

پرویز پرستویی بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر

 پرویز پرستویی برای بازی در فیلم بادیگارد سیمرغ بلورین نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را از سوی هیات داوران بخش سودای سیمرغ دریافت کرد.

پرویز پرستویی پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد فیلم «بادیگارد» گفت: من پرویز پرستویی بازیگر نقش حیدر ذبیحی بادیگارد هستم خالق بادیگارد ابراهیم حاتمی‌کیا است خوشحالم که در هدایت و رهبری ابراهیم حاتمی‌کیا توانستم ایفاگر نقشی باشم که اعضای محترم هیأت داوران نقش را شایسته سیمرغ بلورین دانستند. سلام عرض می‌کنم به حضار محترم این جایزه را اول به ابراهیم‌ حاتمی‌کیا تقدیم می‌کنم و به رسم ادب به اساتید محترمی که در این سالن حضور ندارند پنج تن از اساتید ایران عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داود رشیدی.

سعید روستایی بهترین کارگردان سودای سیمرغ شد

 سعید روستایی برای کارگردانی فیلم ابد و یک روز ، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

سعید روستایی بعد از دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه گفت: از هیأت داوران نگاه نو تشکر ویژه دارم و هیأت داوران سودای سیمرغ از همه اعضای گروهم متشکرم و با اجازه آنها سیمرغم را به پیمان معادی تقدیم می‌کنم.

جایزه ویژه کارگردانی جشنواره به هومن سیدی رسید

هیات داوران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین جایزه ویژه بهترین کارگردانی را به هومن سیدی برای فیلم خشم و هیاهو اهدا کرد.

هومن سیدی بعد از دریافت جایزه ویژه هیأت داوران گفت: توقع نداشتم این جایزه به من اهدا شود که فقط آمده بودم دوستانم را تشویق کنم. ای کاش می‌گفتید تا جور دیگری حاضر می‌شدم از همه متشکرم که زحمات دوستان من را دیدند و سعید سعدی که مانند کوه پشت کارگردان می‌ایستد.

ایستاده در غبار بهترین فیلم سودای سیمرغ شد

هیات داوران بخش سودای سیمرغ، سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به حبیب والی نژاد برای تهیه کنندگی فیلم سینمایی ایستاده در غبار تقدیم کرد.

بنان به جای حبیب والی‌نژاد سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد و گفت: خوشحالم که کار ما دیده شد اما کار هادی بهروز فیلم‌بردار خوبمان دیده نشد از هادی حجازی‌فر تشکر می‌کنم دوست داشتم این فیلم را یکی از عزیزانی که برای تولیدش به ما کمک شایانی کرد ببینند اما شهید شدند سردار حسین همدانی.

«نفس» بهترین فیلم با نگاه ملی شد

نرگس آبیار برای فیلم «نفس» سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی را دریافت کرد. حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، محمد حیدری دبیر جشنواره برای اهدای سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی وی صحنه آمدند. این جایزه به فیلم «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار اهدا شد.

این کارگردان اظهار کرد: نرگس آبیار بعد از دریافت جایزه ملی جشنواره فیلم فجر گفت: از دوستانم که با من همراه بودند تشکر می‌کنم پروژه بسیار سختی بود این فیلم درباره معصومیت، کودکی و رویاها است امیدوارم در اکران دیده شود از اصغر نژادایمانی، صادق نیکزاد، پانته‌آ پناهی که 3 ماه گریم سنگین را تحمل کرد بی‌نهایت سپاسگزارم.

همچنین در ادامه این بخش محمد حیدری، دبیر جشنواره سی و چهارم در نامه‌‌ای از خانواده جاویدالاثر احمد متوسلیان تقدیر ویژه‌ای داشت و نامه‌ای را برای آن‌ها خواند. در این بخش از برنامه همه حاضرین ایستاده این خانواده را تشویق کردند.

«ابد و یک روز» برترین فیلم از نگاه مردم / «بادیگارد» در رده دوم

رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما برای اهدای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم روی صحنه آمد و گفت:‌به محمد حیدری برای برگزاری جشنواره‌ای منسجم، شکیل و منظم تبریک می‌گویم و خسته نباشید عرض می‌کنم. امیدوارم در برگزاری بخش بین‌الملل به ما کمک کند. برای جمع‌آوری و شمارش آراء مردمی یک گروه صد نفره تلاش شبانه‌روزی کردند و تا 4 بامداد کارهای شمارش آراء ادامه داشت. در رأس آنها علی آشتیانی‌پور حضور داشت. 5 فیلم در این بخش امتیاز گرفتند که به عقیده من هر 5 فیلم برنده این جایزه هستند.

امسال دو فیلم شگفتی‌ساز بودند که در نگاه اول احساس می‌شود مخاطب نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند اما این دو فیلم توانستند در میان فیلم‌های برگزیده مردمی قرار بگیرند.

وی در ادامه گفت: اژدها وارد می‌شود با 3.03 در جایگاه پنجم، ایستاده در غبار با امتیاز 3.13 در جایگاه چهارم، بارکد با امتیاز 3.21 در جایگاه سوم، بادیگارد با 3.43 در جایگاه دوم و ابد و یک روز با امتیاز 3.61 در جایگاه اول قرار گرفت.

سعید روستایی و سعید ملکان بعد از دریافت جایزه سیمرغ بلورین از نگاه تماشاگران از همه عوامل خواستند تا روی صحنه بیایند و مخاطبین نیز فیلم و عوامل ابد و یک روز را تشویق کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.