کنفرانس امنیتی مونیخ از امروز به مدت ۳ روز در شهر مونیخ آلمان برگزار می‌شود و تحولات سوریه و بحران مهاجران را به طور ویژه بررسی می کند.

تحولات سوریه و بحران مهاجران؛ دستور کار اصلی نشست امنیتی مونیخ

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از فارس، پنجاه و دومین نشست امنیتی مونیخ (MSC) امسال با اندکی تاخیر نسبت به سال های گذشته دوازدهم تا چهاردهم فوریه (23 تا 25 بهمن ماه) برگزار می شود و فرصتی دیگر برای رایزنی مقامات جهانی درباره چالش های امنیتی جهانی است.
مهمترین موضوعی که قرار است به طور ویژه در نشست امسال مورد توجه قرار گیرد، جنگ سوریه و بحران مهاجران است که به طور مستقیم می‌تواند آینده امنیتی اروپا را تحت‌الشعاع قرار دهد.
بسیاری از مقامات جهانی هم برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند.
مسئله پناهجویان به طور ویژه از این جهت هم به مونیخ مربوط می‌شود که موجی از پناهجویان در سال 2015 وارد این شهر شده‌اند.
شمار بسیار پناهجویان و ادامه این وضعیت در آینده اروپا هم موثر خواهد بود،بنابراین قرار است در نشست امسال درباره آن رایزنی شود.
سران و اعضای دولت‌ها، کارشناسان سیاسی در این نشست 3 روزه در ایالت بایرن آلمان شرکت خواهند کرد و ریاست این نشست را هم همچون سال های گذشته «ولفانگ ایشینگر» دیپلمات برجسته آلمانی بر عهده دارد.
ایشینگر 27 ژانویه (7 بهمن) گزارشی درباره نشست امسال منتشر کرد با عنوان: «بحران بدون مرز، تباهی بی‌پروایانه و حفاظت توام با ناامیدی» که به شرکت‌کنندگان در کنفرانس امسال درباره مواردی که قرار است مطرح شوند، اطلاعاتی می‌دهد و در برگیرنده مسایلی از چالش‌های کنونی جهانی در زمینه امنیت جهانی است.
در کنفرانس امسال چه کسانی شرکت می‌کنند؟
شماری از مقامات ارشد کشورها برای شرکت در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌اند. «محمد‌جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران، «ملک عبدالله» دوم، پادشاه اردن، «پتروپروشنکو» رئیس‌جمهور اوکراین و «آندرژی دودا» رئیس‌جمهور لهستان از جمله افرادی هستند که قرار است در کنفرانس امسال شرکت کنند. همچنین از آلمان هم «فرانک‌والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان به همراه «پیتر آلتمایر» رئیس‌دفتر صدراعظم و «گرد مولر» وزیر توسعه این کشور در نشست حاضر خواهند شد.


کری، بان‌ کی‌مون، اخضرابراهیمی و لاوروف در جریان پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ
بنابر برنامه «اورسولا فون‌درلین» وزیر دفاع آلمان به همراه «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی وی کنفرانس را در روز دوازدهم فوریه افتتاح خواهند کند. از فرانسه هم «مانوئل‌والس» نخست‌وزیر و «لوران فابیوس» وزیر خارجه به جمع شرکت‌کنندگان خواهند پیوست. «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس، «دیمیتری میدویدیف» نخست‌وزیر روسیه، «سرگئی‌ لاوروف» وزیر خارجه این کشور دیگر افرادی هستند که در نشست یاد شده حاضر خواهند شد. میدویدیف روز سیزدهم فوریه سخنرانی به نمایندگی از «ولادیمیر پوتین» خواهد داشت.یشینگر درباره کنفرانس امسال گفته است که کنفرانس امنیتی مونیخ در این دوران بحرانی مهمترین امکان برای مذاکره با روسیه و دیگر کشورهای شرق اروپا و آسیای مرکزی است. مونیخ را می‌توان به عنوان کاتالیزوری در روابط شرق-غرب دید و در جهت دستیابی به راهکاری مسالمت‌آمیز  برای حل بحران و اعتماد آفرینی اقدام کرد که چنین اقدامی می‌تواند در تامین امنیت اروپا و گسترش روابط اقتصادی موثر باشد.
همزمان با این کنفرانس امسال چهاردهمین کنفرانس صلح مونیخ هم برگزار خواهد شد که نشستی معادل کنفرانس امنیتی است.
تاریخچه کنفرانس امنیتی مونیخ
این کنفرانس در سال 1963 به تلاش «اولاد هاینریش فون‌کلایس شمتزین» نظامی آلمانی با عنوان «کنفرانس امنیتی بین‌المللی» و «کنگره دفاع‌شناسی» برگزار شد. وی تا سال 1997 ریاست کنفرانس را بر عهده داشت از آن پس تا سال 2008 «هورست تچلیک» جانشین او شد و از آن زمان تاکنون ایشنگر مسئولیت برگزاری کنفرانس را بر عهده دارد.
این کنفرانس همه ساله به جز سال 1991 یعنی زمان جنگ خلیج‌فارس و 1997 که ریاست آن تغییر کرد، به طور منظم برگزار شده است. برگزاری این کنفرانس در سال 2003 به طور خاص به دلیل سخنان «یوشکا فیشر» وزیر خارجه وقت آلمان در یادها مانده است. وی گفت: «عذر می‌خواهم من اعتقادی ندارم.» منظور وی از این سخنان، اشاره به دلایل آمریکا برای حمله به عراق بود.
هزینه‌های کنفرانس مونیخ چگونه تامین می‌شوند؟
کنفرانس مونیخ زیر نظر بخش خصوص است و رسانه‌های آلمانی اعلام کرده‌اند که دولت این کشور به وسیله وزارت دفاع و بخش مطبوعات دفتر صدراعظم، بیش از یک میلیون یورو برای این همایش هزینه می‌کند. شماری از شرکت‌های تجاری و تسلیحاتی هم از جمله حمایت‌کنندگان مالی کنفرانس مونیخ هستند.


ظریف، اشتاین‌مایر و ایشینگر در کنفرانس مقدماتی مونیخ در تهران
چندی پیش گروهی از آلمان به همراه اشتاین‌مایر و ایشنگر به تهران آمدند تا درباره برگزاری کنفرانس امسال و امکان پایان دادن به جنگ در سوریه، اجرای توافق هسته‌ای با ایران و دیگر مسایل کلیدی در امنیت جهانی رایزنی کنند.
کنفرانس مونیخ از این جهت اهمیت دارد که افزون بر 5 دهه است به مهمترین نشست برای بحث درباره امنیت جهانی تبدیل شده است و هر فوریه بیش از 450 تن از تصمیم‌گیرندگان از سراسر جهان از جمله مقامات سیاسی، نمایندگان سازمان‌های غیردولتی و جهانی را به همراه افرادی از  سازمان‌های صنعتی، رسانه‌‌ای و حتی اکادمیک بر سر یک میز حاضر می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.