جرج کلونی و دیگر عوامل ساخت فیلم «درود بر سزار!» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره برلین، درباره نقش صنعت فیلم در بحران مهاجرت آن را تنها قادر به واکنش نشان دادن، خواندند نه رهبری کردن.

جرج کلونی اعتراف کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از گاردین، جرج کلونی بازیگر فیلم «درود بر سزار!» ساخته برادران کوئن دیشب پس از حضور روی فرش قرمز افتتاحیه جشنواره فیلم برلین، در نشست خبری جشنواره حاضر شد. فیلم «درور بر سزار!» به عنوان افتتاحیه شصت و ششمین برلیناله دیشب به نمایش درآمد و پس از نمایش فیلم در یک نشست خبری، عوامل سازنده فیلم گردهم آمدند.

کلونی در پاسخ به بی‌معنایی فیلم در مواجهه با کابوس‌های اجتماعی و مشکلات سیاسی از جمله جنگ در سوریه و عواقب بحران مهاجران گفت: آنچه در مورد جامعه سینمایی مایه تاسف است این است که ما هنگام روبه رو شدن با چنین فجایعی به جای آن که رهبری کننده به یک راه حل باشیم صرفا واکنش نشان می‌دهیم. اتقاق‌ها رخ می‌دهند، بعد فیلمنامه‌ها نوشته می‌شود، سال‌ها پس از این که مردم این رنج‌ها را تحمل می‌کنند.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: در ضمن خیلی سخت است که یک فیلم موضوعی بسازید. باید یک دلیل برای انجام این کار داشته باشید. من تلاش زیادی کردم تا راهی پیدا کنم که فیلمی درباره سودان بسازم. درباره دارفور، چیزی که برایم خیلی مهم بود. موضوعی که وقت زیاید برای آن گذاشته بودم و نتوانستم فیلمنامه‌ای مناسب برای آن پیدا کنم. سخت است پیدا کردن یک فیلمنامه خوب برای هر موضوعی و ما نمی‌خواهیم یک کار را بد انجام دهیم، چون تو فقط یک شانس برای انجام چنین کاری داری.

کلونی در پاسخ به خبرنگاری درباره مشارکت و تعهد فیلمسازان در برابر بحران‌های مهاجرت، درباره تلاش‌های بشردوستانه خود صحبت کرد و گفت قصد دارد فردا (امروز) به ملاقات آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برود. او خبرنگاری که این پرسش را مطرح کرده بود به چالش خواند و از او درباره فعالیت‌هایش در این زمینه پرسش کرد و گفت: من وقت زیادی را صرف چنین مسایلی می‌کنم و خیلی عجیب است که یک نفر بلند شود و بپرسد: تو برای این مشکل چه کار کرده‌ای؟

در این نشست خبری، جوئل کوئن یکی از کارگردان‌های «درود بر سزار!» از رفتار در ظاهر بی‌طرفانه و غیرسیاسی خودش دفاع کرد و گفت: خیلی مسخره است، اگر بخواهی به سمت هر کسی که زندگی اجتماعی دارد و  شناخته‌شده است، یا دستی در فعالیت‌های خلاقانه دارد، انگشتتان را بگیرید و بگویید باید فلان داستان مشخص را بسازی. این یعنی یک درک اشتباه از کار فیلمسازی. آیا این داستان‌ها مهم هستند؟ بله. اما آیا می‌شود گفت: شما شناخته‌شده هستید، قصه می‌گویید، پس چرا فلان قصه را نمی گویید؟ این اصلا سوال نیست.

کوئن در ادامه صحبت‌هایش به جایزه نخل طلای جشنواره کن ۲۰۱۵ اشاره کرد که او و برادرش به طور مشترک ریاست هیات داوران آن را بر عهده داشتند و جایزه اصلی را به فیلم «دیپان» ساخته ژاک اودیار دادند که درباره مشکلاتی بود که برای ۳ مهاجر سری‌لانکایی در فرانسه رخ می‌دهد. او گفت: این به معنی مشارکت در همین مبحث است.

در این نشست کلونی به همکاری خود با برادران کوئن اشاره کرد و از چهارمین همکاری اش یعنی فیلم «درود بر سزار!» سخن گفت. کلونی در این فیلم نقش ستاره‌ای هالیوودی در دهه ۱۹۵۰ به نام «برد ویتلاک» را بازی کرده که توسط گروهی ناشناس به نام «آینده» ربوده می‌شود. کلونی در این‌باره گفت: هر بار که برادران کوئن فیلمنامه جدیدی برایم می‌فرستند، به من می‌گویند قرار است نقش یک آدم ابله را بازی کنی. واقعا نمی‌دانستم قرار است تا این حد احمق نشان داده شوم. وقتی «پس از خواندن بسوزان» را برایم فرستادند، گفتند اصلا این قسمت را با بازی تو در ذهن‌مان ساختیم. واقعا وقتی می‌بینم تا چه حد دستم انداخته‌اند، لذت می‌برم.

رییس حشنواره فیلم برلین پیشتر گفته بود که محور این جشنواره موضوع مهاجرت است و به نظر می‌رسد با اولین نشست خبری برلیناله، این موضوع اثبات شده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.