قدس آنلاین/ احمد فیاض : همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر طی مراسم باشکوهی نشان مردمی «استقلال» از سوی شهروندان مشهدی به ۶۰ نخبه علمی- اقتصادی پایتخت معنوی ایران اسلامی اعطا شد.

درخشش نشان «استقلال» بر سینه نخبگان علمی- اقتصادی مشهد

 در این مراسم که در محل تالار شهر و به ابتکار شهرداری مشهد برگزار شد؛ شهردار مشهد از قانون کاپیتولاسیون در زمان پیش از انقلاب به عنوان لایحه ننگین یاد کرد و گفت: براساس این لایحه امرای ارتش و ژنرال‌های ما در مقابل آمریکایی‌ها سر تعظیم فرود می‌آورند و حتی یک آشپز آمریکایی می‌توانست، در صورت کشتن شاه مملکت از محاکمه در ایران معاف شود.
 در عین حال و براساس رهنمودهای انقلابی و روشنگرانه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در حال حاضر آنچنان در مرحله اقتدار و عزت اسلامی قرار گرفته که دریادلان سپاهی ما به شناورهای نظامی آمریکایی که وارد آب‌های سرزمینی ما شدند، حمله ور شده و اقدام به دستگیری نظامیان آنان می‌کنند، امری که هیچ نظام و دولتی در دنیا حتی در مخیله‌اش نمی‌گنجاند تا بتواند، چنین اقدام شجاعانه و حماسی انجام دهد.

  استقلال و عزت مرهون جانفشانی شهیدان
وی در جمع نخبگان علمی- اقتصادی، جمعی از خانواده‌های معزز شهدای مدافع حرم وشهروندان مشهدی اظهار داشت: این استقلال وعزت مقتدرانه ایران اسلامی مرهون جانفشانی و ایثارگری‌های شهدای انقلاب، دفاع مقدس و شهدای مقاومت و مدافعین حرم است که جان دادند تا امت اسلامی جان بگیرد.
شهردار مشهد با اشاره به رکن استقلال که در یکی از شعارهای اساسی انقلاب یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سر داده می‌شود؛ خاطرنشان ساخت: نخبگان مشهدی اکنون به زیبایی فعل استقلال را صرف کرده‌اند، و در آیینه شهر خودنمایی و جلوه شکوهمندی دارند و در پناه جهاد علمی و اقتصادی این عزیزان قله‌های بلند استقلال اقتصادی را فتح کرده‌ایم. استقلال سیاسی را نیز نه تنها برای خود بلکه برای جهان اسلامی به دست آورده‌ایم.

 انتخابی از بین چهار هزار نخبه
دبیر جشنواره اعطای نشان مردمی استقلال با تأکید بر «مردمی» بودن این نشان به تشریح فرآیند شناسایی و انتخاب نخبگان مشهدی پرداخت و گفت: از حدود چهار ماه قبل بامدنظر قرار دادن شاخص‌هایی مانند جوان بودن، انحصار، تولید ارزش افزوده، ایجاد یک بازار انحصاری و کاربردی بودن محصول، موفق به شناسایی حدود چهار هزار نفر نخبه در بخش‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و اجتماعی شدیم. در بخش اول از میان این تعداد حدود 1750 نفر فقط در حوزه علمی و اقتصادی منتخب شده و براساس داده‌های اطلاعاتی از مجاری گوناگون اکنون به تعداد 60 نخبه در حوزه‌های علمی و اقتصادی این نشان اعطا می‌شود.
دکتر سعید شعرباف در بخشی از سخنانش تصریح کرد: این نخبگان از میان افراد برتر علمی، شرکت‌های دانش بنیان، حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، پزشکی و کارآفرینی به عنوان جهادگران اقتصادی و علمی انتخاب شده، و در برنامه‌های بعدی نشان مردمی استقلال به نخبگان حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی مشهدی تعلق خواهد گرفت.

 مدال آفرینان عرصه علم و اقتصاد
برپایه این گزارش نخستین فرد واجد دریافت نشان مردمی استقلال دکتر محمدرضا حسینی دخت؛ عضو هیأت علمی گروه شیمی دانشگاه فردوسی به عنوان مجری پروژه‌های کاربردی در حوزه بیوتکنولوژی؛ بود و دومین نخبه علمی مراسم نیز محمد علی خلیل‌نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) بخاطر اختراع دستگاه مولد سیگنال‌های آشوب زده در سال 1392، بود که نشان مردمی استقلال را فتح کرد.
همچنین خانم هانیه حسین نژاد بخاطر انتشار 52 مقاله پزشکی در زمینه سرطان معده و روده و همچنین کسب رتبه اول در خرید جهیزیه تمام ایرانی در سال 93 و منتخب پژوهشگران منطقه پزشکی شرق کشور در سال‌های 89 و 90، نشان مردمی استقلال را به دست آورد.  یکی از دریافت کنندگان نشان، مدیر گروه شرکت صنعتی رضا بخاطر اختراع دستگاه‌های جلوگیری از تبخیر بنزین که به تولید انبوه رسیده و کسب مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات کرواسی و مدال برنز مسابقات بین المللی اختراعات کره جنوبی در سال 2014 موفق به دریافت نشان استقلال شد.
در ادامه محمد حسن پور طراح و مخترع حسگر اندازه گیری همزمان رطوبت، شوری و دمای خاص و حسگر اندازه گیری تبخیر و تعرق شوری و دمای آب برای اولین بار در کشور نشان مردمی استقلال را به خود اختصاص داد که وی مدال را به خانواده معظم شهید والامقام حرم، شهید فیروز حمیدی زاده از خراسان شمالی تقدیم کرد.
همچنین مدیر فروشگاه مواد غذایی بوستان نیز بخاطر تشکیل 99 درصدی اقلام و اجناس ایرانی فروشگاهش نشان استقلال دریافت کرد و حجت الاسلام محسن اسلامی مدیر فروشگاه مواد غذایی عمار بخاطر توزیع و ترویج کالای ایرانی نشان دریافت کرد.در ادامه مراسم قربان‌پور بخاطر ترویج کالای ایرانی- اسلامی در مدارس نشان دریافت کرد که وی نشان خود را به موزه آستان قدس تقدیم کرد.
در ادامه مراسم خانم لیلا سروری بخاطر پرورش قارچ در محیط روستایی و ایجاد کارگاه‌های تابلو فرش در محیط‌های روستایی و ایجاد مهاجرت معکوس به روستا نشان خود را دریافت کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.