قدس ‌آنلاین/ آرش شفاعی: مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر روز پنج شنبه در برج میلاد برگزار شد و با اهدای سیمرغ‌های اصلی به دو فیلم «ابد و یک روز» و « ایستاده در غبار» سینمای ایران این دو فیلم را که نخستین فیلم‌های کارگردان‌های جوانش بود، ستود و با صدای بلند اعتماد خود را به نسل جوان هنر هفتم اعلام کرد.

 سینمای ایران جوانانش را ستود

بیشترین سیمرغ‌های بلورین به فیلم « ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی کارگردان 26 ساله‌ای رسید که در اولین حضور خود در جشنواره فیلم فجر توانست سیمرغ‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن( برای پریناز ایزدیار)، بهترین بازیگر مکمل مرد (برای نویدمحمدزاده)، بهترین تدوین (برای بهرام دهقانی)، بهترین چهره‌پردازی (برای سعید ملکان)، بهترین فیلم اول، بهترین کارگردانی در بخش نگاه نو و فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره را با خود به خانه ببرد.
علاوه بر این محمدحسین مهدویان کارگردان جوان فیلم «ایستاده در غبار» نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم و جایزه ویژه هیأت داوران بخش نگاه نو را دریافت کرد. این فیلم همچنین دو سیمرغ بلورین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین طراحی صحنه و لباس را نیز به نام خود کرد.
دیگر سیمرغ‌های بلورین به این فیلم‌ها اهدا شد: بهترین صدا به عوامل صدای فیلم «لانتوری»، بهترین موسیقی متن به محمدرضا علیقلی برای «امکان مینا» و «دختر»، بهترین جلوه‌های بصری برای «بادیگارد»، بهترین فیلمبرداری به پیمان شادمان فر برای «خشم و هیاهو»، بهترین بازیگر مکمل زن برای شبنم مقدمی ‌برای «نفس» و «زاپاس».
همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم با نگاه ملی به «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار و جایزه ویژه هیأت داوران به هومن سیدی برای
«خشم وهیاهو»اهدا شد.
در بخش انیمیشن جایزه ویژه کارگردانی به حامد کتابی برای «در مسیر باران» و جایزه ویژه بهترین فیلم انیمیشن به محمد همدانی برای «فهرست مقدس» اهدا شد و تندیس هنر و تجربه به سروش محمدزاده کارگردان «چهارشنبه» و زنده یاد ایرج کریمی ‌اهدا شد.
در بخش مستند (سینماحقیقت) سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری و فنی به رضا تیموری برای تصویربرداری «اهالی خیابان یک طرفه» اهدا شد و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند از آن مهرداد اسکی برای «رؤیاهای دم صبح» شد.سیمرغ بلورین بهترین مستند به «A157 » اهدا شد.

حاتمی‌کیا نبود و بود!
یکی از مواردی که در اختتامیه جشنواره بسیار به چشم آمد، عدم حضور ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «بادیگارد» در این مراسم بود. او که نامش درمیان نامزدهای بهترین کارگردانی نبود، به صورت علنی در این باره موضعی نگرفت اما نبودنش در مراسم پایانی به دلخوری او از هیأت داوران تعبیر شد. نبودن حاتمی‌کیا باعث نشد که نام او در مراسم چندین بار تکرار نشود.
پرویز پرستویی که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را به خاطر بازی در این فیلم دریافت کرده بود، پس از دریافت جایزه اش گفت: من پرویز پرستویی ایفاگر نقش بادیگارد هستم اما خالق بادیگارد ابراهیم حاتمی‌کیاست و خوشحالم در هدایت و رهبری حاتمی‌کیا توانستم ایفاگر نقشی باشم که هیأت داوران آن را دیدند و شایسته سیمرغ بلورین تشخیص دادند.
او این سیمرغ را به حاتمی‌کیا و نیز بازیگران پیشکسوت داوود رشیدی، عزت الله انتظامی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز و جمشیدمشایخی که از آنان با عنوان «پنج تن سینمای ایران»یادکرد؛ تقدیم کرد.
محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم «ایستاده در غبار» نیز وقتی سیمرغ بلورین جایزه هیأت داوران بخش نگاه نو را گرفت ضمن تبریک به سعید روستایی گفت: مثل حاتمی‌کیا در سینمای ایران متولد نمی‌شود و حیف است او امشب اینجا نیست.
 
حاشیه‌های مراسم:
 در ابتدای مراسم محمد حیدری دبیر جشنواره به روی صحنه آمد و صدای او که نامه‏ای را برای خودش نوشته بود، پخش شد. در قسمتی از این نامه، او خود را «محمد حیدری، زاده ایران» خوانده بود که البته اشاره ای به جنجال بر سر دو تابعیتی بودنش بود. او اشاره ای هم به انتقادات شدید به نامزدهای جشنواره کرد و اختلاف نظر در این باره را طبیعی دانست.

 همدانی کارگردان فیلم انیمیشن «فهرست مقدس» از بی اعتنایی به بخش انیمیشن انتقاد کرد و گفت: در سالی که هشت انیمیشن در جشنواره حضور داشت به این نوع سینما نگاه درستی نشد.

 مادر زنده یاد ایرج کریمی ‌در میان تشویق‌های مردم روی سن آمد و در حالیکه می‌گریست از احساسات تماشاگران نسبت به فرزندش تشکر کرد.

 محمدرضا اصلانی عضو هیأت داوران بخش مستند از حاضران خواست با برخاستن از جای خود نسبت به ستم به مردم سوریه و کردها اعتراض کنند.

 استقبال حاضران در مراسم اختتامیه از سعید روستایی و عوامل فیلم او نشان دهنده این بود که بیشتر کسانی که فیلم‌های امسال را دیده بودند، از این فیلم خوششان آمده است.

 دهقانی تدوینگر فیلم ابد و یک روز در سخنان خود با تأکید بر اینکه نسل جوان اجازه مرگ سینمای ایران را نمی‌دهند، به صحبت‌های فراستی منتقد برنامه «هفت» پاسخ داد.

 در قسمت پایانی برنامه قرار بود با تقدیر ویژه از سردار جاویدالاثر حاج احمد متوسليان، از خانواده او تجلیل شود اما آنها بخاطر اینکه در ساخت فیلم ایستاده در غبار با آنها مشورت نشده است، روی صحنه حاضر نشدند.
 
 حکم انتصاب محمدحیدری برای مدیریت جشنواره بعدی در پایان مراسم قرائت شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.