شیب تند، جهش بزرگ شاخص بورس در دو هفته گذشته، رفتارهای هیجانی و ناشی از جو روانی که تحلیلگران بازار نسبت به آن هشدار می‌دادند، چندان به طول نینجامید و جریان عقبگرد بازار بازار آغاز شد.

عقبگرد شاخص آغاز شد/ هیجانات بورسی فروکش کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، شیب تند و جهش بزرگ شاخص بورس در دو هفته گذشته و رفتارهای هیجانی و ناشی از جو روانی که تحلیلگران بازار نسبت به آن هشدار می دادند، چندان به طول نینجامید و بازار با واکنشی سریع و عقبگرد بزرگ طی امروز (تا این لحظه) و روز چهارشنبه هفته گذشته مواجه شد، این در حالی است که آنها شیب تند و صعودی را باعث نوسانات هیجانی می دانستند.
بازار سرمایه کشورمان طی دو هفته اخیر به اعتقاد کارشناسان این بازار هیجانی رفتار کرد و به تلافی نزول‌های دو سال اخیر خود به یکباره جهش‌های هزار و دو هزار واحدی را در یک روز تجربه کرد و ارقام جدیدی را به ثبت رساند، این در حالی است که بازار طی آخرین روز کاری هفته گذشته ناگهان نزولی شد و سقوط ۷۰۰ واحدی را تجربه کرد.
تحلیلگران بورس می گویند که این افزایش‌ها گرچه حق بازار است، اما هیجانی است و باید در این آخرین روزهای سال که اتفاق خاصی در سودآوری شرکت‌ها رخ نمی دهد، مراقب بود تا بازار مسیری غیر طبیعی را در پیش نگیرد. این کارسناسان بازار رفتارهای اینگونه را روانی می‌دانند و بر ادامه دار بودن آن هشدار می‌دهند و مطرح می‌کنند که بهتر است افزایش‌ها ملایم باشد نه با شیب تند و جهشی.
از سوی دیگر برخی از فعالان بازار سرمایه می‌گویند که جهش‌های بزرگ دو هفته گذشته شاخص منطقی بوده و اگر شایعاتی از قبیل استعفای رئیس سازمان بورس، رفتارهای حقوقی ها و نوسان گیران و شفاف سازی برخی از شرکت‌های بزرگ بورسی نبود، بازار به همان وضعیت بدون افت ادامه می‌داد.
اما باید به این نکته توجه کرد که هنوز ترس کاهش قیمت‌ها مانند اتفاقی که دو سال پیش در همین بازار رخ داد و بازار پس از جهش‌های بزرگ و روند صعودی دوباره مسیر نزولی شدیدی را در پیش گرفت، مانع از ادامه حرکت روند افزایش شاخص بورس شد.
برخی از فعالان بازار هنوز نگران هستند که پس از تشکیل صف‌های خرید، ناگهان شاهد تشکیل صف های فروش باشیم، این موضوع زمانی بیشتر اهمیت می یابد که به وضعیت ورود سهامداران جدید با نقدینگی های جدید به بازار توجه کنیم.
با این وجود گرچه صعود شاخص‌ها مثبت ارزیابی می شود اما کارشناسان بازار نسبت به جهش بزرگ با شیب‌های تند و ادامه دار بودن آن هشدار می‌دهند. امروز نیز شاخص حرکت خود را با روندی منفی آغاز کرد و باید منتظر ماند و دید که بورسی‌ها در این هفته چه رفتاری از خود نشان می‌دهند و در انتظار چه چیزی هستند؟
محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اینکه شاخص کل بورس در ابتدای امسال کار خود را با ۶۲ هزار و ۴۰۰ واحد آغاز کرد و در حال حاضر به ۷۷ هزار واحد با رشد ۲۵ درصدی رسیده و شاخص کل هم وزن بورس هم از ۱۰ هزار و ۸۷۵ واحد در ابتدای امسال به ۱۲ هزار و ۵۶۲ واحد با رشد ۲۷ درصدی رسیده است، گفت: نقدینگی از بین بازارهای رقیب بازار سرمایه را ترجیح داده است.

اتفاق مهم بورسی در نیمه دوم سال ۹۵ می‌افتد

حسین خزلی خرازی در گفتگو با مهر درباره افزایش جهشی شاخص های بورس گفت: آنچه مسلم است، این است که اگر شرایط بازار سرمایه به همین نحو افزایشی ادامه یابد، اتفاق واقعی در اقتصاد ایران و در صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی از نیمه دوم سال ۹۵ خواهد افتاد.
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: آنچه مسلم است، اینکه این جهش‌ها به واسطه افزایش درآمد شرکت‌های بورسی نیست بلکه به خاطر اقبال عمومی است که به شرکت های بورسی شده است. نرخ سود بین بانکی کاهش یافته و نرخ تقاضا در شبکه بانکی و بازار پولی پائین آمده و نسبت به افت‌های دو سال اخیری که در بازار سرمایه اتفاق افتاده، قیمت‌ها جذاب تر شده است.
وی، اقبال عمومی این روزها به بورس را روانی، هیجانی و عمومی دانست و تصریح کرد: کارشناسان بازار سرمایه بارها گفته اند که وقتی به هر دلیلی واقعی یا اجتماعی و یا روانی مردم و سرمایه گذاران به بورس اقبال می کنند و شاهد جریان ورود پول هستیم، بهترین زمان برای عرضه سهام است. 
خزلی خرازی خاطرنشان کرد: به جای اینکه به فکر ورود پول‌های جدید به بازار باشیم که صرف بالا رفتن قیمت سهام موجود می شود، بهتر است که با برنامه ریزی و سیاست گذاری های درس، عرضه سهام و ورود شرکت های جدید را تقویت کنیم.
به گفته این تحلیلگر مسائل بازار سرمایه، در ماه‌های پایانی سال ۹۴ قرار داریم و اتفاق خاصی در سود سهام شرکت‌های بورسی رخ نداده است و از لحاظ عینی و واقعی تا پایان امسال خبری نیست. اگر به همین منوال پیش برویم، در نیمه دوم سال ۹۵ شاهد رشد سودآوری شرکت‌ها و رشد حاشیه سود شرکت ها خواهیم بود.
وی با ذکر این مطلب که به لحاظ عامیانه بورس همیشه «پیش خور» می‌کند و معمولا بازار واکنش زودتری نشان می دهد، خاطرنشان کرد: بازار معمولا بین ۳ تا ۶ ماه زودتر کشف قیمت و رشد قیمت و یا نزول قیمت می کند.
خزلی خرازی اظهارامیدواری کرد که شاخص کل بورس که به همین منوال تند پیش می رود با عرضه سهام جدید و سهام باقیمانده توسط سازمان خصوصی سازی و پذیرش شرکت‌های جدیدی که در صف ورود به بازار سرمایه برای عرضه و فروش سهام هستند، جلوی هیجانات بورسی گرفته شود.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا وضعیت بورس در حال حاضر هیجانی است که باید جلوی آن گرفته شود؟ بیان کرد: اگر قرار باشد که بازار به همین ترتیب با روزی ۲ هزار واحد افزایش پیش برود، نشان می‌دهد که نقدینگی وارد بازار سرمایه شده، بنابراین بهتر است که هفته ای یک بار و یا دو هفته یکبار شاهد یک عرضه اولیه در بازار باشیم و سازمان خصوصی سازی عرضه های خود را در بازار آغاز کند تا اثرات آن واقعی و عینی در اقتصاد ایران نمایان شود.

شیب تند، نوسانات هیجانی بدنبال دارد

همچنین حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه در این زمینه با تاکید بر اینکه رشد این روزهای بازار سرمایه را بخواهیم غیرمنطقی قلمداد کنیم، اتفاق منصفانه ای نیست، اظهارداشت: از آنجایی که بازار سرمایه در دو سال گذشته دچار نزول پیوسته ای بودیم، رشد این روزهای بازار سرمایه در پسابرجام، تند و البته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است. 
وی ادامه داد: هر چند بیشتر فعالان بازار سرمایه به تند بودن شیب رشد شاخص‌ها اعتقاد دارند و قائل به این موضوع هستند که رشد پایدار و بلندمدت حرکت قیمت‌ها به دور از هیجانات می باشد اما از آنجا که تقاضا کنندگان سهام اتفاقات خارج از معمول را در وضعیت اقتصاد کشورر پیش بینی می‌کنند، رفتار این روزهای بازار سرمایه نیز غیرعادی است.
این تحلیلگر مسائل بازار سرمایه با ذکر این مطلب که گرچه این رفتار غیرعادی است اما در پاسخ به اتفاقات غیرعادی رخ داده است، تصریح کرد: معمولا بازار سرمایه نشان دهنده وضعیت اقتصادی شرکت‌ها در سال‌های آتی است. گرچه اتفاق عملیاتی در فرآیند کسب و پیشه شرکت‌ها رخ نداده است اما با این وجود، خریداران این روزهای بازار سرمایه امیدوارند که در پسابرجام با تسهیلی که در وضعیت نقل و انتقالات مالی و واردات مواد اولیه و صادرات راحت تر محصولات صورت می گیرد، شاهد افزایش سودآوری شرکت‌ها در سال‌های آینده خواهیم بود.
وی، رفتار بازار سرمایه با توجه به جهش‌های بزرگی که طی روزهای گذشته رخ داده است، را تاحدودی هیجانی دانست که می‌تواند نرم تر و با شیب ملایم تر باشد اما به حق است. وی در ادامه افزود: این افزایش‌ها به سود بازار سرمایه است، در اصل رشد حق بازار است. افت بازار سرمایه دو سال به طول انجامید که این به دلیل نامعلوم بودن وضعیت بازار بود. البته در حال حاضر که وضعیت مشخص است و افق‌های روشن اقتصادی وجود دارد اما شیب تند و صعودی به این شدت باعث نوسانات هیجانی خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.