قدس آنلاین-ساحل عباسی: یکی از ویژگی های جنگ نرم بهره مندی از دیپلماسی عمومی است دشمنان درصد هستند تا د رکنار فعالیت های دیپلماسی و سفارت خانه ای با برقراری ارتباط با مردم اعم از نخبگان، دانشگاهیان، حوزویان، مراکز دانشگاهی و پژوهشی و از طریق راه اندازی رادیو و تلویزیون بر مردم تاثیر گذاشته و آنها را جذب نمایند. اعتراض، تحصن، تظاهرات و عصیان های مدنی نیز از جمله روشهای رفتاری تاثیر گذار در جنگ نرم است.

سینما، ماهواره،بازی های رایانه ای و اسباب بازی ها ابزار های مهم جنگ نرم هستند

جنگ نرم مترادف اصطلاحات بسیاری در علوم سیاسی و نظامی است. در علوم نظامی از واژه هایی مانند جنگ روانی یا عملیات روانی و در علوم سیاسی از واژه هایی چون براندازی نرم، تهدید نرم، انقلاب مخملین و اخیرا به واژه انقلاب رنگین برای تبیین این اصطلاح استفاده می‌شود. گاهی به جای جنگ از واژه های تهدید یا قدرت نیز استفاده می شود، ولی در نهایت هر دوبه یک مفهوم ختم می شوند.
جنگ نرم یکی از مهمترین ابزارهای دشمن برای نفوذ وضربه زدن به آرمانها و اندیشه ها و اعتقادات اسلامی است از این رو مقام معظم رهبری همواره مردم و مسولان را نسبت به این خطر آگاه کرده و درباره جلوگیری از آن هشدارهای لازم را بیان فرموده اند.قدس آنلاین در گفتگویی چند قسمتی با دکتر سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل جنگ نرم را از ابعاد و حوزه های مختلف مورد بررسی قرار داده است، دومین قسمت گفتگو به معرفی روشها و ابزارهای جنگ نرم پرداخته است. 

لطفا به عنوان اولین سوال درباره روش های موجود در جنگ نرم توضیح دهید؟
جنگ نرم با سه روش  گفتاری، رفتاری و شبکه ای عملیاتی می شود. در بخش اول  روش های گفتاری کارشناسان معتقد هستند آمریکا با راه انداختن جنگ روانی علیه دیگر ملت ها ذهن مخاطبین را با موضوعی که خود مناسب می بیند درگیر می کند. دومین کارکرد جنگ روانی تبلیغات منفی دشمن علیه کشور هدف یا تبلیغات مثبت به نفع خود است . ساخت فیلم های هالیوودی و نشان دادن چهره موجهه ای از خود به مردم جهان در راستای جنگ روانی و تبلیغ مثبت ابرقدرتها مورد استفاده قرار می گیرد.
زیر شاخه سوم عملیات روانی مبحث شایعه پراکنی است که به تشویش عمومی در جامعه منجر می شود
مشخصه های جنگ نرم گفتاری: یکی از ویژگی های جنگ نرم در قالب گفتاری بهره مندی از دیپلماسی عمومی است .یعنی  سفارت انگلیس در تهران در کنار فعالیت های دیپلماسی اش تلاش می کنند تا با مردم و برخی از اقشار جامعه  اعم از نخبگان ،دانشگاهیان، حوزویان، مراکز دانشگاهی و پژوهشی در مناسبات  و برنامه های مختلف ارتباط برقرار کنند. مثلا با راه اندازی شبکه های رادیو و تلویزیونی با مردم ارتباط برقرار کرده تا  مردم به راحتی با شبکه های مختلف دشمن در تعامل باشند.
فریب استراتژیک: فریب استراتژیک در زمره فریب هایی به کار می رود که دارای ابعاد استراتژیکی است.دشمن طرح ها و نقشه هایی ترسیم می کند اما در برابر طراحی ها  و نقشه های اصلی خود که بعد استراتژیک دارد اهداف کاذبی تعریف کرده و مردم کشور هدف را درگیر اهداف کاذب می کند تا تمام انرژی و هم و غم خود را صرف اهداف کاذب کنند در حالی که دشمن به واسطه نقشه و طراحی اصلی استراتژیکی اندیشیده شده  به ملت ضربه می زند.
روش رفتاری: دشمن تنها به حرف زدن مردم بسنده نمی کند بلکه مردم را  به حرکت دعوت  کرده و  آنها را برای اعتراض به دولت و نظام حاکم در کشور  تشویق می کند . در روش گفتاری دشمن با برنامه ریزیهای از پیش تعیین شده بر روی مردم تاثیر می گذارد هنگامی که مردم قانع شدند که چرا ما باید بگوییم مرگ برآمریکا!!چرا سفارت آمریکا اشغال شد!! دشمن به تدریج این باور را در مردم ایجاد می کند که شما از ابتدا اشتباه کردید که مثلا با آمریکا در تضاد بودید... اصلا نباید انقلابی صورت می گرفت و آمریکا دست در دست شاه برای سرمایه های کشور و اعتقادات مردم تصمیم می گرفتند ...بعد از گذشتن از مرحله ای که ذهن ،اندیشه ،قلب ،عشق و نفرت یک ملت به نفع و به سمت دشمن هدایت می شود استعمار به تدریح مردم را به فروپاشی نظام تشویق کرده و از آنها می خواهد برای این هدف بسیج شوند .

روشهای رفتاری در جنگ نرم شامل چه ابعاد و ویژگی هایی است؟
روشهای رفتاری به چهار دسته تقسیم می شوند:
۱. اعتراض،تحصن ،تظاهرات و عصیان های مدنی
۲. عدم همکاری با دولت ،دعوت به کارشکنی در ادارات دولتی ،نارضایتی اجتماعی ،ایجاد راه بندان های کاذب ..تمرد و عصیان بر علیه دستورات حکومتی و کارشکنی بر علیه قوانین داخلی کشورها .
۳. مداخله غیر خشونت آمیز: مثلا در این باره می توان بحث دخالت آمریکا در امور داخلی ایران را عنوان نمود که با ادعای عدم رعایت حقوق بشر؛عدم رعایت حقوق اقلیت ها  در امور داخلی کشوردخالت می کند  به نحوی که وزارت خارجه آمریکا و کمیته حقوق بشر سازمان ملل سالانه  گزارشهای مفصلی علیه ایران د صادر می کنند. این دخالت شاید در نگاه اول خشونت آمیز نباشد اما افکار عمومی داخل و مردم جهان را تحت تاثیر قرار می دهد .
۴. جذب مخالفان دولت: در این حالت دشمن سعی می کند با شناسایی کسانی که با نظام زاویه  داشته و به تدریج درحال جدا شدن از بدنه نظام هستند ، یا کسانی که از انقلاب اسلامی متضرر شده اند  با روشهای مستقیم و غیر مستقیم  روی آنهاد سرمایه گذاری  کند .برقراری ارتباط با این دسته افراد به مرحله ای می رسد  که به آنها تلقین می شود که انقلاب اسلامی ایران از بنیان عبث بود و با دیکتاتور نشان دادن مسولان و...به آنها چنین القاء می کند که در رژیم فاسدی زندگی می کنند که به شما  ظلم کرده است بنابراین متاسفانه با یار گیری از این افراد به بخشی از منویات خود می رسد .شواهد بسیاری نشان می دهد  بسیاری در این مساله گرفتار شده اند به نحوی که مقام معظم رهبری  فرآیند جذب مخالفان حکومت و کسانی که از قطار انقلاب پیاده می شوند را تحت عنوان ریزش ها عنوان نموده اند.کسانی که زمانی که در صدر انقلاب حضور داشته و دارای مسولیت های بالایی بوده اند چون آقای منتظری ،کروبی ،میر حسین موسوی که جزء سران فتنه به شمار می رفتند در زمره این گروه قرار دارند. ایا می توان چنین تصور کرد این افراد یک شبه و به صورت اتفاقی تغییر مسیر داده و از قطار انقلاب خارج شده اند؟ به هر حال پر واضح است که به تدریج حلقه ای  منتسب به جریان خارج از کشور به صورت نرم در کنار این افراد  ایستاده و به آرامی بر تحلیل ها و دیدگاه های آنها تاثیر می گذارند تا نسبت به نظام بد بین شوند.متاسفانه با بزرگ نمایی مشکلات روزمره ای که در هر جامعه ای می تواند وجود داشته باشد که در خود آمریکا هم به وفور وجود دارد چون موریانه  از دورن  اندیشه شخصیت های انقلابی را می خورند ...

یکی از مهمترین قسمت های جنگ نرم یقینا ابزارهایی است که برای پیشبرد این مساله باید از آن استفاده شود که اتفاقا در حوزه فرهنگی نمود بیشتری دارد لطفا در این باره نیز توضیح دهید؟
هنگامی که از ابزارها نام می بریم به این معنا نیست که نفس وجود داشتن این ابزارها ایجاد کننده جنگ نرم است بلکه این ابزارها می توانند در خدمت  جنگ نرم قرار داده شوند. ابزارهای ارتباطی چون تلویزیون،تلفن همراه ،سینما و... راهی برای اعمال نقشه های جنگ دشمن  علیه ملت است.
صنایع فرهنگی: یکی از سنتی ترین ابزارهای فرهنگی  ایران که از قدیم مورد توجه مردم قرار داشته ابزار سینما است بنابراین سینما که در همه شهرها و شهرستان ها وجود دارد می تواند اثر مستقیمی بر فکر ،ذهن ،باورها و سنت های مردم بگذارد .یکی از سرمایه گذاری های سنگین امریکا توجه به صنعت سینما در هالیوود بود به نحوی که امروز جایگاه سینمای هالیوودی در صنایع فرهنگی و ابزار جنگ نرم بسیار رفیع است . بی شک با صراحت می توان گفت تاثیر سینمای هالیوودی کمتر از وزارت دفاع آمریکا نیست  زیرا در جنگ سخت و نظامی خانه ها بمباران می شود که به راحتی می توان آن را مجددا بنا کرد اما در بحث جنگ نرم در حوزه سینما فکرو قلب  مردم بمباران می شود. با تخریب این دو قلمرو تا زمانی که قصد بازسازی داشته باشید دشمن با دسیسه ها و برنامه ها قلب و ذهن مردم را آنگونه که خود مایل بوده بازسازی می کند.
کارتون و انیمیشن: یکی دیگر از زیر ساخت های صنایع فرهنگی مساله ساخت کارتون و انیمیشن است که دشمن حتی برای کودکان و نوجوانان تمهیدات مختلفی اندیشیده است .دنیای والت دیزنی یکی از ابزارهای جنگ نرم است .با دقت در دنیای والت دیزنی و محتوی کارتون هایی چون تام و جری متوجه می شوید که چگونه ذهن کودکان به نفع صهیونیسم جهانی تسخیر می شود. گربه در این کارتون موجودی بزرگ و خشن است که همیشه ناکام می ماند ، اما یک موش کوچک که بسیار مکار و زرنگ و پر جست و خیز است همیشه پیروز میدان بوده و شکار گربه نمی شود. کارتن تام وجری بازگو کننده داستان یهود در اروپاست که یهودیان همواره مستضعف و گوشه گیر بوده اند و به زعم خود مورد ظلم و ستم حاکمان قلدر اروپایی قرار داشتند ولیکن موش امروز که مصداق یهود است امروز به عنوان موجودی هوشمند به جهان عرضه شده است .موجود هوشمندی که توانسته رسانه ها را تصرف کند که در حوزه های اقتصادی و سیاسی حرفی برای گفتن دارد به نحوی که اروپا دیگر امروز حریف این موش کوچک یهود نمی شود ...
نسل جدید کارتون ها اعم از اسپایدرمن، بت من و .. با ایجاد الگو سازی سعی در هدایت قدرت تخیل کودکان به عوالم ناشناخته ای دارد که حس قدرت طلبی و توانگری کاذب را در انها ایجاد  کند همانند مدل تربیت نسل آمریکایی که با رسیدن به سن نوجوانی و جوانی فکر می کنند که آقای دنیا هستند بنابراین باید با اقتدار در پی تصرف دیگر کشورها باشند..
ماهواره ها: در این بین متاسفانه ماهواره ها امروز در دسترس همه قرار دارند حتی با غیر قانونی بودن آن همه پشت بام ها مملو از ماهواره ای است که انواع و اقسام شبکه ها را به زبان های مختلف دنیا به مردم ارائه می دهد.یکی از مهمترین مسائلی که در این ماهواره ها قابل توجه است رویکرد ضد ارزشهای اسلامی آنهاست که با فضیلت های اسلامی ،آداب و رسوم مردم و امنیت مردم در تضاد هستند ...همچنین ماهواره در تغییر سبک زندگی اسلامی به خصوص در میان نسل جوان تاثیر بسزایی داشته به نحوی که  طرز آرایش های مو ،مدل لباس ،رفتار ،روابط اجتماعی بین دختر و پسر و اعضای خانواده از طریق سریالهای ماهواره ای در جامعه در حال گسترش است.
اسباب بازی ها: متاسفانه اسباب بازی ها هم یکی در زمره  ابزارهای جنگ نرم قرار داده شده اند. عروسک باربی یکی از اسباب بازیهایی است که ترکیب صورت و بدن او شبیه دختر بچه نیست بلکه دختر نوجوانی است که روی کیف ،ساعت و اسباب بازی بچه ها کشیده می شود. متاسفانه با ارائه عروسک باربی در سایز های مختلف و مدل های مختلف با لباسهای مستهجن به تدریج قبح مسائل اخلاقی و آداب و سنن اجتماعی اسلامی ریخته می شود. متاسفانه برخی متوجه اهداف پشت پرده دشمنی در قالب چنین وسایلی حتی در شکل اسباب بازی نیستند و فکر می کنند که بچه متوجه چیزی نمی شود و این اسباب بازیها فقط برای سرگرمی کودکان ساخته شده اند در حالی که این تصاویر ذهن کودک را به همانند سازی با او تشویق می کند.
بازیهای رایانه ای: بازیهای رایانه ای  نیز یکی از ابزارهای جنگ نرم است .متاسفانه امروزه از این ابزار برعلیه ارزشهای کشور وبرای نمایش قدرت و اقتدار کاذب کشورهای غربی  استفاده می شود.بازیهای رایانه ای در دنیای غرب به گونه ای طراحی می شود تا فرزندان ایرانی با استفاده از این بازیها مجبور شوند در جایگاه سرباز آمریکایی قرار گرفته و   دشمن آمریکایی ها را از پا در بیاورند تا  با گرفتن امتیاز بیشتر وارد مرحله بعدی شوند.یقینا تکرار و تداوم این مساله ناخودآگاه موجب می شود که  نوجوان ایرانی به جای سرباز آمریکایی بر علیه مسجد و عقاید و ارتش کشور خود ایستاده و با آن  مبارزه کند .لذا تصورات فرزندان این سرزمین به این سمت هدایت می شود که باید مانند آمریکا مقتدر ماند و برای رسیدن به پیروزی باید از همه گذشت و همه را زیر چکمه های خود له کرد  همه را له کرد ...بنابراین یادگیری کاذب و حمله به ارزشها از جمله مسائلی است که در بازیهای رایانه ای  باید بدان توجه شود.

ادامه دارد ...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.