مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان یزد گفت: متاسفانه وابستگی استان به آب انتقالی، هر سال بیش از سال قبل شده و در حالی که در ابتدای بهره‌برداری از طرح، فقط سه شهر استان از آن منتفع بودند که به مرور این تعداد به بیش از ۱۰ ‌شهر رسیده است.

  وابستگی یزد به آب انتقالی بیشتر شده است

به گزارش قدس آنلاین علی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، با اشاره به رتبه آخر یزد از نظر میزان بارندگی و لزوم توجه به امر صرفه‌جویی، اظهار کرد: استان یزد از نظر میزان بارندگی، جایگاه آخر را در بین استان‌های کشور دارد به طوری که حجم بارندگی‌های آن به کمتر از یک سوم متوسط بارندگی کشور رسیده است.

وی افزود: البته این امر اتفاقی نیست بلکه موقعیت جغرافیایی استان موجب چنین وضعیتی است، منتهی این وضعیت در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی‌ها از یک طرف و پراکنش نامناسب زمانی و تغییر نوع بارش‌ها از برف به باران از طرف دیگر، نگرانی‌ها را بیشتر کرده است. متأسفانه استان یزد در سال آبی جاری تنها با 28 میلیمتر بارندگی، کمترین میزان باران را در سطح کشور به خود اختصاص داده و میزان روان‌آب‌ها که منبع اصلی تغذیه منابع آبی هستند، در استان تقریباً در حد صفر بوده است.

اسلامی عنوان کرد: به دلیل خشکسالی‌های متوالی، بسیاری از روستاهای استان، خالی از سکنه شده‌اند و بیش از 300 روستای استان حتی آب شرب خود را از تانکرهای سیار، تأمین می‌کنند. علاوه بر فقیرتر شدن سفره‌های آبی، کیفیت آنها نیز پیوسته کاهش یافته است به نحوی که در یکی دو شهر استان نیز آبی با استانداردهای آب شرب، نایاب است و وابستگی آب شرب و بهداشت استان به آب انتقالی، هر سال بیش از سال قبل شده است.

وی به فعالیت‌های انجام شده توسط این شرکت در راستای تامین آب مورد نیاز شهروندان از ابتدای سال‌ جاری تاکنون، اشاره و تصریح کرد: بهره‌برداری از 11 حلقه چاه آب شرب در منطقه یزدگرد واقع در شهر یزد با تامین اعتباری بالغ بر 88 میلیارد ریال، ساخت مخزن هوایی ذخیره آب 500 مترمکعبی شهرستان اردکان با مبلغ پیمان بالغ بر 15 میلیارد ریال، بهره‌برداری از طرح انتقال آب به بهاباد با اعتباری بالغ بر 240 میلیارد ریال، اتمام عملیات اجرایی خط انتقال آب به ندوشن تا پایان سال‌جاری با اعتباری بالغ بر 82 میلیارد ریال، حفر، تجهیز و بهره‌برداری از پنج حلقه چاه آب شرب در شهرهای تفت، مروست، مهریز و میبد با هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد ریال از جمله این اقدامات بوده است.

مدیرعامل آبفای یزد همچنین از تکمیل سیستم‌های کنترلی دوربین مدار بسته در شهرهای ابرکوه و مهریز با هزینه‌ای بالغ بر سه میلیارد ریال و بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن با ظرفیت 150 مترمکعب در شبانه‌روز در شهرستان بافق با هزینه یک‌هزار و 530 میلیون ریال خبر داد.

اسلامی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در بخش آب را مطالعات و طراحی سیستم تله متری و کنترل از راه دور تاسیسات تامین و توزیع آب شرب شهرستان یزد با اعتبار یک میلیارد ریال، نصب بیش از یک هزار و 264 فقره شیر فتوالکتریک و پدالی در مدارس، مساجد و مکان‌های عمومی با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب و خرید و نصب شیرهای گلوب در چهار شهر استان برای کنترل فشار با هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیارد ریال، ذکر کرد.

وی، نشت‌یابی شبکه‌های توزیع آب و جلوگیری از هدر رفت بیش از 250 هزار مترمکعب آب در شبکه آبرسانی، اجرای سامانه گندزدایی خط انتقال آب بهاباد با اعتبار دو میلیارد ریال، بهره‌برداری از 7000 متر مکعب مخزن ذخیره آب در بهاباد، تامین و توزیع 80 میلیون مترمکعب آب، اصلاح و توسعه 100 کیلومتر شبکه آبرسانی و واگذاری 9091 فقره انشعاب آب را از دیگر این فعالیت‌ها برشمرد.

اسلامی در رابطه با اینکه مردم یزد چقدر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کنند؟ اظهار کرد: واقعیت آن است که مردم استان یزد در طول تاریخ در همه زمینه‌های زندگی به عنوان مردمی سخت‌کوش و در عین حال قانع شهره بوده‌اند و البته در مصرف آب به دلیل قلت منابع، توجه بیشتری داشته‌اند.

وی افزود: اگر چه تغییر نوع زندگی و افزایش شهرنشینی و ارتقاء سطح بهداشت عمومی، الزاماً میزان مصارف را افزایش داده اما در مجموع، آمار مصارف شرب و بهداشت در بخش خانگی در مقایسه با سایر استان‌های تعریف شده است.

به گفته‌ وی، در حال حاضر سالیانه بیش از 90 میلیون مترمکعب آب از طریق شبکه‌های آب‌رسانی توزیع می‌شود که با توجه به حدود 16 میلیون مترمکعب هدررفت که کمترین میزان در کشور است، 74 میلیون مترمکعب با ترکیب 72 درصد مصارف خانگی، هشت درصد مصارف تجاری و صنعتی، 6 درصد فضای سبز و هشت درصد آموزشی و دولتی و 6 درصد سایر مصارف ترکیب مناسبی از مصرف را ارائه می‌دهد.

مدیرعامل آبفا با تاکید بر اینکه بدون تردید اسراف در هر موضوعی چه مادی و چه معنوی خلاف عقل و منطق است و از نظر دینی، گناهی بزرگ است و خداوند در قرآن، مبذرین را برادران شیطان نامیده‌ است، به مردم توصیه کرد: ذخایر آبی امروز ما متعلق به گذشتگان است و باید برای آیندگان هم بماند تا استفاده کنند.

وی ادامه داد: نباید حقوق نسل‌های آینده را تضییع کنیم که اگر چنین اتفاقی بیفتد، قطعاً مسئولیت شرعی دارد لذا باید اندازه نگهداریم و بقول شیخ اجل سعدی؛ "وقتی دخلمان نیست، خرج آهسته‌تر کنیم" و بدانیم "اگر باران به کوهستان نبارد، به سالی دجله گردد خشک رودی."

اسلامی خاطرنشان کرد: وظیفه بزرگان و دلسوزان است که بیش از پیش، واقعیت‌های آبی استان را موشکافانه به مردم گوشزد کنند و سازمان‌هایی که به نحوی با مسائل آب گره خورده‌اند، مدیریت صحیح بر مصرف آب اعمال کنند و راه‌های صرفه‌جویی آب را در همه حوزه‌های مصرف به مصرف‌کنندگان نشان دهند و مردم عزیز هم به آنچه که راهنمایی می‌شوند، مؤثرتر عمل کنند چرا که هر درصدی که در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم، قطعاً حیات استان خود و رفاه فرزندان و نوادگان خود را تضمین کرده‌ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.