مدیر امور عشایری استان سمنان، از آبرسانی به بخشی از عشایر این استان از طریق تانکرهای سیار خبر داد و گفت: در برخی مناطق عشایری استان، تانکرهای آب باید مسافتی بیش از ۱۴۰ کیلومتر را طی کنند تا به عشایر برسند.

  سفر ۱۴۰ کیلومتری تانکرهای آب از شهر تا عشایر در سمنان

به گزارش قدس آنلاین حشمت‌الله جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، ‌اظهار کرد: به‌علت خشک‌شدن برخی چاه‌های مالداری و چشمه‌ها در خشکسالی‌های سال‌های گذشته، عشایر ناگزیرند که آب مورد نیاز شرب خود و دام‌ها را از طریق آبرسانی سیار تامین کنند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص بهای این آب، گفت: قیمت آب بستگی به حجم آب و کیفیت راه و میزان مسافتی است که آب به آنجا منتقل می‌شود.

این مقام مسئول با بیان این‌که این شیوه قیمت‌گذاری بر اساس نظر کارشناسان دادگستری وضع شده و بر آن نظارت می‌شود، افزود: بهای آب هریک کیلومتر جاده خاکی 3000 تومان و برای هر یک کیلومتر راه آسفالته 2800 تومان است، به عبارتی بسته به دوری یا نزدیکی راه، بهای آب هم متفاوت می‌شود.

جدیدی، اضافه کرد: حدودا هر تانکر 12 هزار تا 18 هزار لیتری در هر سرویس به طور متوسط بین 80 تا 120 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان این‌که این خدمات توسط بخش خصوصی به عشایر ارایه می‌شود، به تخفیف ویژه به عشایر استان اشاره و تصریح کرد: از آنجا که تانکرها و وسائل مورد نیاز انتقال آب توسط اداره امور عشایری خریداری شده، آب مصرفی با تخیف حدود 20 درصدی به دست عشایر می‌رسد.

مدیر امور عشایری استان سمنان، یادآور شد: بهای آب در مناطق عشایری استان سمنان در قیاس با استان‌های دیگر ارزان‌تر محاسبه می‌شود، چرا که تسهیلاتی توسط امور عشایری ایجاد شده که در قبال آن بهایی دریافت نمی‌شود.

وی، به صرفه‌جویی عشایر در آب مصرفی اشاره کرد و گفت: بدیهی است که آبی که 70-80 کیلومتر طی شده تا به دست عشایر برسد با حساسیت بیشتری مصرف می‌شود. ضمن این‌که وقتی بابت آب، پول داده می‌شود، بهینه‌تر مصرف شده و هدررفت آن نیز بسیار کمتر می‌شود.

جدیدی با بیان این‌که مسافت‌ها متفاوت و متغیرند، اظهار کرد: در برخی مناطق، فاصله عشایر از منابع آبی 30 تا 40 کیلومتر است. ضمن این‌که در برخی مناطق عشایری شهرستان شاهرود، کامیون حامل تانکر آب بیش از 140 کیلومتر طی می‌کند تا به دام‌های عشایر برسد.

مدیر امور عشایری استان سمنان، با بیان این‌که تامین هزینه این آب برای دستگاه‌های دولتی غیرممکن است، افزود: البته ما هم تانکرهای 100 تا 2000 لیتری به‌صورت رایگان در اختیار عشایر گذاشتیم و آنهایی که خودرو دارند می‌توانند خودشان آب مورد نیاز را تامین کنند. هم‌چنین حدود 140 تانکر پلی‌اتیلن به‌صورت امانی توزیع شده و علاوه بر آن تانکرها و خودروهای شرکت نیز، در مالکیت امور عشایری است و از طریق آنها آب‌رسانی صورت می‌گیرد و بابت آن هزینه‌ای دریافت نمی‌شود، و تنها هزینه آب و نیروی انسانی و هزینه‌های جاری خودروها توسط بخش خصوصی دریافت می‌شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.