۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷
کد خبر: 349405
گرانفروشی پژو و اقساط حلوا جوزی ایرباس

مظفرالدین شاه سه سفر به فرنگستان کرد و از جمله هدایا و سوغاتی که با خود همراه آورد، تعداد زیادی عروسک‌های پشمالوی بزرگ و کوچک گردی بود که در رختخواب هر یک از درباریان که می‌ریختند، دچار خارش شدید بدن می‌شد و تا صبح خود را می‌خاراند، مجسمه‌ها و آیینه‌های عجیب که چهره را مقعر و محدب نشان می‌داد، تصاویر رنگی هنرپیشگان، تعدادی اشیای مرمرین و بلورین زینتی، دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری، پینوکیو آدم چوبی، عروسکی که ترک‌های عثمانی آن را به زمین که می‌زدند، از هر سو به زمین می‌خورد، سر جای خود می‌ایستاد و صدایی مشکوک از آن خارج می‌شد که موجب خنده می‌شد و آن را حاجی یاتمز می‌خواندند و می‌گویند، به سفارت ایران در اسلامبول تلگراف فوری شد که تعدادی دیگر از آن خریداری و با پست سفارشی به ایران ارسال دارد.
مظفرالدین شاه خریدهای خوبی هم کرد از جمله تعدادی مسلسل (تیربار) سنگین فرانسوی به نام شصت تیر ماکسیم و تعدادی توپ اشنایدرک برای قشون به درد بخور بود و مامونتف، نویسنده روسیه تزاری می‌نویسد، در قزاقخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت.
مظفرالدین شاه عاشق خودرو که تازه اختراع شده بود، گردیده و دو دستگاه خودرو رنو سفارش داد. همچنین یک دستگاه بالون مون گلفیه که سبدی چوبین زیر یک چادر بالون سفید بسیار بزرگ بود که با نیروی گاز به آسمان صعود می‌کرد، خرید و به ایران آورد که سال‌ها در انبار باغشاه بود و عبدالله بهرامی می‌نویسد، در سال 1287 هـ.ش وقتی قرار شد آزادیخواهان و مشروطه طلبان را با آن بالون و از راه آسمان بین راه قم- تهران و قزوین- تهران بمباردمان کنند، چادر را که باز کردند، تعداد زیادی موش و بچه موش از آن بیرون جهیدند و معلوم شد چادر بر اثر نیش دندان موش‌ها سوراخ سوراخ شد. و غیرقابل استفاده است و تازه کسی نبود بتواند آن را راه‌اندازی کند.
مظفرالدین شاه ضمن خریدهایش در اروپا که از محل استقراض از بانک‌های روسیه تزاری در ایران (بانک استقراض) و بانک شاهی (انگلیس) بود چند تپانچه ساچمه‌ای برای شکار پرندگان خریداری کرد. وقتی دلال کمپانی از شاهنشاه پرسید، چند خشاب گلوله می‌خواهید، قبله عالم که سواد ریاضی‌اش ناچیز بود فرمودند یک کرور، دو کرور، سه کرور، چهار کرور، هر چقدر بیشتر بهتر!
یعنی دو میلیون فشنگ، 6 ماه پس از بازگشت شاهنشاه به ایران، از بوشهر خبر رسید دو کشتی باری فرانسه در آب‌های بوشهر لنگر انداخته‌اند و باید محموله خود را تخلیه کنند و دو میلیون فشنگ تپانچه ساچمه‌ای اعلیحضرت را به همراه آورده‌اند!
دولت ایران هر چه خواست از تحویل گرفتن دو میلیون گلوله ساچمه‌ای خودداری کند، نتوانست و کمپانی فرانسوی زیر بار نرفت و سرانجام پول صدها صندوق فشنگ ساچمه‌ای را به زور گرفت و صندوق‌ها هم در زمین‌های بندر بوشهر زیر آفتاب ماند و از میان رفت.
حالا این روزها می‌گویند 120 فروند هواپیمای ایرباس، در اندازه‌های مختلف قرار است تقریباً مفت و مجانی و در اقساط بلند مدت به ما داده شود و خود کمپانی ایرباس هم چنین افاضاتی کرده است.
اما با سخنان مدیرعامل شرکت ایران خودرو معلوم می‌شود دوستان فرانسوی ما خودرو پژو را که امتحان چندان خوبی در ایران نداده است به بهای حداقل 58 میلیون و حداکثر 70 تا 80 میلیون به خریداران خواهند فروخت. یعنی از این نمد کلاهی برای طبقات کم درآمد و متوسط نخواهند بافت و باز هم برای میلیونرها و میلیاردرها اندیشه شده نه مردم.
من بسیار تعجب کردم که چه رویی دارند فرانسوی‌ها که پس از چند سال خلف وعده، حال که می‌خواهند دوباره خودروی پژو را به مردم ایران قالب کنند با قیمت‌های بالای 58 میلیون تا 70 و 80 که خواهید دید به صد میلیون تومان خواهد رسید به سراغ ما آمده‌اند و مدیرعامل ایران خودرو هم به مردم مژده می‌دهد خودرو از 58 میلیون تومان به بالا به آنان عرضه خواهد کرد.
پس چگونه می‌شود وقتی خودرو که پیش پا افتاده‌ترین وسیله حمل و نقل است به این گرانی عرضه شود، طیارات را مفت و مجانی به ما بدهند و به جای 25 میلیارد، 10 میلیارد دلار از ما بستانند؟ مژده هم داده‌اند پژو قول داده 427 میلیون یورو به ایران بابت بدقولی‌هایش غرامت بدهد!
توجه خوانندگان عزیز را به پیام‌های مردم در روزنامه قدس دوشنبه 19 بهمن جلب می‌کنم:
* یکی از آشنایان دختر 6 ماهه‌اش احتیاج به عمل داشت به بیمارستان بردند با آنکه بیمه است گفتند ابتدا 3 میلیون علی الحساب پرداخت کنید بعد بچه پذیرش شود. برای اولین بار گریه یک پدر 37 ساله را دیدم. واقعاً متأسف شدم بعد دولت با افتخار از خرید 10 میلیارد دلار هواپیما سخن می‌گوید. پس کی نوبت رسیدگی به قشر ضعیف جامعه می‌شود.
* می‌شود توضیح داد خرید هواپیما به شرط تملیک و ایجاد شغل جدید توسط دولت یعنی چه و این خرید چه ارتباطی با مصرف کننده داخلی دارد؟
* آقای روحانی سبد کالا بدهید! هواپیما می‌خواهیم چیکار؟ نزدیک عید به گدایی افتادیم، سفر هوایی می‌خواهیم چیکار؟ بدبخت شدیم.
* با خرید هواپیما در اولین قدم بعد از رفع تحریم‌ها دو چیز برای من کارگر که سیکل دارم مشخص شد، در برجام کشورهای غربی به جای پول‌های ایران که در کشورشان است، ما را مجبور به خرید کالا از آن کشورها کردند و این دولت فقط به فکر سرمایه‌دارها و پولدارهاست و برای قشر ضعیف جامعه هیچ برنامه و کاری انجام نمی‌دهد.
روزی نیست در صفحه دوم روزنامه قدس- ستون حرف مردم از این گونه شکوه‌ها و ناله‌ها به چاپ نرسد. در سایر روزنامه‌ها هم مردم همین گونه استغاثه می‌کنند. مردم هزار مشکل و بدبختی دارند. شب عید در خجالت اهل و عیال مانده‌اند. شرکت گاز در این استان سرد مشهد و تبریز گاز مردم فقیر و بی‌چاره را به دلیل عجز از پرداخت صورت حساب‌ها و برگ‌های فیش ماهانه قطع می‌کند.
دولت می‌رود 25 میلیارد یا 10 میلیارد دلار (یا یورو) هواپیما می‌خرد؟! پژو چند سال بازار ایران را ترک می‌کند، وقتی برمی‌گردد، مدیرعامل ایران خودرو انگار مژده استرداد 17 ولایت قفقاز یا بحرین یا معافیت ایران از غراماتی را که آمریکا و اروپا بر ایران تحمیل کرده‌اند بدهد یا مثلاً بشارت دهد که آمریکا قصد ندارد 47 میلیارد از پول‌های ایران را بالا بکشد، خبر می‌دهد پژوی 58 و 70 و 80 میلیون تومانی در اختیار طبقات متوسط و مستضعف ایران قرار گرفته است.
خودروهای چینی از بدترین و معیوب‌ترین خودروهای جهان هستند. مژده داده‌اند با چه قیمت‌های باور نکردنی به ملت مظلوم ایران قالب خواهد شد. خودرو سراتو را چند سال پیش 35 میلیون تومان می‌فروختند. سایپا آمده همین خودرو مدل کهنه‌اش (سال 2008) را 86 میلیون تومان می‌فروشد و شرکت گرانفروش قبلی، 120 میلیون تومان روی سراتوی 2016 قیمت گذاشته است!
چگونه می‌شود در چنین دنیایی خرید 120 هواپیمای ایرباس برای ایران مفت و مجانی تمام شود و فرانسوی‌ها محض رضای خدا، 25 میلیارد را با ما 10 میلیارد حساب کنند و باقی را در طول دهه‌های قرن بیست و یکم به اقساط حلوا جوزی از ما دریافت کنند؟ باورتان می‌شود؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.