قدس آنلاین- مصطفی لعل شاطری: مسجد، نه فقط در زمان معاصر و نه فقط در كشور اسلامی ما، بلكه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضت ها و حركت های اسلامی سترگی شده است.

مسجدی که برای اولین مرگ بر شاه بر دیوار آن نوشته شد!

به گزارش سرویس خراسان قدس آنلاین، چنانکه قیام مردم كشورهای شمال آفریقا كه مسلمان هستند -همچون الجزایر و دیگر كشورهایی كه سال ها در زیر سلطه‌ نظامی استعمار فرانسوی ها بودند- از مساجد شروع و به پیروزی منجر گردید و موجب استقلال کشورها را فراهم آورد. با این حال جایگاه مساجد در انقلاب ایران منحصر به فرد و جاودانه می باشد، به نحوی که مسجد کرامت در مشهد نمونه ای ممتاز از آن است.

در سال های 1356 و 1357 مسجد کرامت -واقع در چهارراه شهدا و در مجاورت حرم مطهر رضوی- کانون اصلی و پایگاه رسمی سیاست گذاری برای تحرکات و تظاهرات انقلابی در مشهد مقدس به شمار می رفت. چنانکه با رهنمودهای آیت الله خامنه ای، شورایی در این مسجد تشکیل شد تا مسئول اصلی توزیع اعلامیه های امام خمینی و رساندن دستورهای ایشان برای برگزاری تظاهرات و سایر برنامه های انقلابی به مردم باشد.
رهبر انقلاب که در آن روزها جوانی پر جنب و جوش و دلداده امام خمینی بودند در خاطراتشان از این مسجد می ‌نویسند: «در آغاز که نماز را در این مسجد شروع کردم، ساختمان عبارت بود از یک اتاق کوچک که نمازگزاران و مستمعینش هم، بیشتر از دو صف شش ‌نفری نمی ‌شدند، که بیشتر آن ‌ها را پیرمردها و کسبه اطراف مسجد تشکیل می ‌دادند. روزی بعد از نماز رو به آن‌ ها کردم و گفتم: در این چند روزی که اینجا هستم، حقی شما برگردن من دارید و من هم حقی بر گردن شما؛ حق شما این است که من برایتان حرفی بزنم و حدیثی بخوانم و حق من بر شما این است که حرف‌ هایم را به گوش دیگران برسانید؛ که آن ‌ها با خوشحالی قبول کردند و زمانی نگذشت که آوازه این مسجد به تمام شهر رسید و آن ‌قدر جمعیت زیاد شد که مقداری به آن فضا اضافه کردند و مسجد بزرگ ‌تر شد». بر این اساس حضور آیت‌ الله خامنه ‌ای به‌ عنوان امام جماعت در این مسجد، عامل رونق برگزاری جلسات تفسیر قرآن و سیره اهل ‌بیت (ع) و کمی بعد سبب تشکیل شورای انقلاب می ‌شود.

در دوران پهلوی به‌ دلیل نزدیکی مسجد کرامت به حرم امام‌ رضا (ع) و چهارراه شهدا که مرکز راهپیمایی ‌ها و جریان ‌های انقلابی بود ستاد سازماندهی مردم مشهد محسوب می گردید و سنگر حضور افرادی چون آیت الله خامنه ای، آیت الله واعظ طبسی، آیات عظام نوغانی، مرعشی، شیرازی و شهیدانی چون هاشمى‏ نژاد، کامیاب، موسوى قوچانى و اندرزگو بود که در صف مبارزین اصلی انقلاب قرار داشتند و برای پیشبرد اهداف امام راحل و مبارزه با رژیم ستمشاهی شکنجه ها و سختی های فراوانی را به جان خریدند. چنانکه قدیمی هایی که از این مکان خاطره دارند می گویند شعار «مرگ بر شاه» اولین بار بر دیوارهای این مسجد نوشته شده و ساواک به حاج محمود کرامت -بانی آن- تذکر داده بود که باید جلوی این گونه کارها را بگیرد و ایشان جواب داده بودند که من نمی توانم در مسجد را ببندم.

با آغاز جرقه های انقلاب در مشهد آیت  الله خامنه ای این مسجد را به‌ عنوان یکی از پایگاه ‌های خود برای تبلیغات قرار داده بودند و علاوه ‌بر اقامه نماز با مردم صحبت کرده و آیاتی از قرآن، صحیفه سجادیه یا نهج ‌البلاغه را تفسیر می‌ کردند. رهبر معظم انقلاب در خاطرات خود در مصاحبه ای تلویزیونی در سال 1363 درباره روزهای حضور در این مسجد و فعالیت های انقلابی بیان می دارند: «یک ستادى تشکیل شد در مسجد کرامت براى هدایت کارهاى مشهد و مبارزات. در آن مرحوم شهید هاشمى ‌نژاد و برادرمان جناب آقاى طبسى و من و یک مشت از برادران طلبه‌ جوانى که همیشه با ما همراه بودند که دو نفرشان از آنها هم الان شهید شدند؛ یکى شهید موسوى قوچانى، یکى هم شهید کامیاب. این دو نفر هم جزو آن طلبه ‌هایى بودند که دائماً در کارهاى ما با ما همراه بودند. در آن ‌جا جمع مى ‌شدیم و مردم هم در رفت و آمد دائمى بودند و آن ‌جا شد ستاد کارهاى مشهد و عجیب این است که نظامی ‌ها و پلیس از چهارراه نادرى که مسجد هم سر چهار راه بود جرأت نمى‌ کردند این طرف ‌تر بیایند از هیجان مردم. لذا ما توى این مسجد روز را با امنیت مى ‌گذراندیم و هیچ واهمه ‌اى که بریزند این مسجد را تصرف کنند یا ماها را بگیرند نداشتیم؛ ولیکن شب که مى‌ شد آهسته از تاریکى شب استفاده مى ‌کردیم و مى‌ آمدیم بیرون و در یک منزلى غیر از منازل خودمان مى‌رفتیم».
با این حال فعالان این مسجد به سه قشر تقسیم شده بودند که شامل حوزوی ‌ها، بازاری‌ ها و دانشجویان می ‌شدند. فضای بسته آن زمان اقتضا می ‌کرد افراد گروه‌ های مختلف یکدیگر را نشناسند؛ این افراد از راه‌ های مختلف شناسایی و برای فعالیت به مسجد کرامت دعوت می ‌شدند. کارها و امور دیگر نیز از نظم خاص خود برخوردار بود. در تمام این سال ‌ها ساواک مسجد را زیر نظر داشت و مأمورانی را به بهانه های مختلف به جلسه‌ ها می ‌فرستاد، اما چون تمامی اهل مسجد در جریان بودند، نیروهای ساواک نمی ‌توانستند اشکالی از فعالیت ‌های انقلابی مسجد کرامت گزارش نمایند.

با این حال این مسجد پس از به سرانجام رسیدن انقلاب همچنان به فعالیت خود ادامه داد چنانکه در ماه ‌های اول پیروزی انقلاب، کمیته انقلاب ‌اسلامی و فرماندهی انقلاب خراسان در این مکان تشکیل شد و به‌ حق، سهم ویژه و شایسته‌ ای در شکل ‌گیری و روشنگری افکار مردم مسلمان کشور و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی نظری IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    درود بر مردم غیور مشهد