قدس آنلاین-ساحل عباسی: جنگ نرم اولین گزینه دشمن برای رویارویی با جمهوری اسلامی ایران نبود بلکه دشمن با استفاده از روشهای سخت و خشن در پی سرنگونی نظام اسلامی بود که با تدبیر و درایت امام خمینی(ره) ناکام ماند. رسانه ها و فناوریهای نوین ارتباطی و گوشی همراهی که آدمی را به کل جهان وصل می کند ابزار دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی شده است.

تلگرام، فیس بوک و رسانه های نوین ابزار های جدید دشمن برای تحرکات نرم علیه نظام اسلامی است

جنگ نرم مترادف اصطلاحات بسیاری در علوم سیاسی و نظامی است. در علوم نظامی از واژه هایی مانند جنگ روانی یا عملیات روانی و در علوم سیاسی از واژه هایی چون براندازی نرم، تهدید نرم، انقلاب مخملین و اخیرا به واژه انقلاب رنگین برای تبیین این اصطلاح  استفاده می‌شود. گاهی به جای جنگ از واژه های تهدید یا قدرت نیز استفاده می شود، ولی در نهایت هر دوبه یک مفهوم ختم می شوند.

جنگ نرم یکی از مهمترین ابزارهای دشمن برای نفوذ وضربه زدن به آرمانها و اندیشه ها و اعتقادات اسلامی است از این رو مقام معظم رهبری همواره مردم و مسولان را نسبت به این خطر آگاه کرده و درباره جلوگیری از آن هشدارهای لازم را بیان فرموده اند. قدس آنلاین در گفتگویی چند قسمتی با دکتر سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل جنگ نرم را از ابعاد و حوزه های مختلف مورد بررسی قرار داده است سومین قسمت گفتگو به بررسی عملکرد رسانه ها و فناوریهای نوین ارتباطی در جنگ نرم نیم نگاهی دارد.
مقوله موسیقی امروز آنچنان فراگیر شده و در سبک های مختلفی به جوانان عرضه می شود که نیازمند کارشناسی دقیق است آیا به نظر شما موسیقی را می توان در زمره یکی از ابزارهای جنگ نرم به شمار آورد؟
مسلما  موسیقی در کنار دیگر صنایع هنری  یکی از مقوله های مطرح در جنگ نرم است. گسترده شدن صحنه موسیقی و پدید آمدن انواع و اقسام موسیقی های غربی که  متناسب با زندگی های غربی است موسیقی که الحاد در آن موج می زند از موسیقی شیطان پرستان تا رپ و ...که در همه آنها نوعی خشونت، هنجار شکنی و تقدس زدایی و شکستن ارزشها موج می زند با کلمات و حرکات ناهنجار بر ذهن و روح مخاطب اثر مستقیم می گذارد. موسیقی غربی که ذهن و روان نوجوانان و جوانان را به صورت مستقیم بمباران ی کند با ایجاد یک هیجان کاذب در آنها موجب کاهش ظرفیت روانی جامعه شده و اثرات تخریبی زیادی بر این گروه سنی حساس دارد. مسلما اصلی ترین دستاورد موسیقی غربی نشاط کاذب است این در حالی است که موسیقی شرعی که براساس نغمات اسمانی و آرامش زایی است انسان را به نظم ،ترتیب، صبر، تفکر، اندیشه و تعقل دعوت می کند و به صورت مواج بوده و با فراز و فرودی که در آن وجود دارد احساس آرامشی دو چندان به انسان می دهد که دقیقا موسیقی غربی چیزی در تضاد با موسیقی شرقی است. مقام معظم رهبری که همواره مردم را به هنر تشویق می کنند همواره بر این نکته تاکید دارند که اسلام هنر اصیل را قبول دارد و جوانان را به هنر اسلامی تشویق می کنند لذا برای این منظور برای قلمرو هنر نی  احکام فقهی تعریف شده است معظم له همواره تاکید می کنند که ما ضد هنر نیسیتم اما هنر باید تهذیب شود و باید  تعریف شود. حدود، ملاک ها و شاخص های مثبتی برای آن تعریف شود تا هنرهای دروغین قلابی مخرب نتواند ارزشهای هنری را تخریب کند.
عصر رسانه ویژگی های خاص و جذابیت های قابل توجهی دارد که به راحتی می تواند مخاطبان را به سوی خود بکشاند مهمترین ظرفیت های رسانه ها برای ورود در عرصه جنگ نرم را لطفا تبیین نمایید؟
دنیای امروز دنیای رسانه ها است که از امکانات، مقوله ها و مساحت های مختلفی در داخل کشور برخوردار هستند. ماهواره یکی از مهم ترین رسانه ها به شمار می روند که عمدتا در خارج از کشور و در دست بیگانگان است اما رسانه ها ی داخلی نیز اثرات قابل توجهی در جنگ نرم دارند. رسانه ها دارای چندین زیر  شاخه هستند که مطبوعات داخلی و خارجی از جمله آنهاست که می تواند بر روی مردم تاثیرات قابل توجهی به جای بگذارد. رادیوهای داخلی و خارحی در جنگ نرم کاربردهای زیادی دارند بنحوی که امروز شاهد هستیم دشمن از انواع و اقسام روشهای رادیویی برای جنگ نرم و تاثیر گذاری بیشتر استفاده می کند. رادیو های اینترنتی هم این روزها در دسترس همگان قرار دارد به گونه ای که با دارا بودن یک گوشی تلفن همراه هوشمند به راحتی می توان تمامی ایستگاه های رادیویی جهان را دریافت کرد. اینک نود و نه درصد رادیوهای فارسی زبان ضد انقلابی بوده و تمامی برنامه های خود را با هدف به چالش کشیدن نظام اسلامی و حمله به ارزشهای اسلامی و امنیت کشور و فرهنگ اسلامی می سازند. تلویزیون هم یکی از قوی ترین رسانه های دشمن برای تاثیر گذاری و پیشبرد اهداف خود در جنگ نرم است. خوشبختانه تلویزیون داخلی ایران همسو با ارزشهای اسلامی و اخلاقی برنام سازی می کند اما تلویزیونهای خارجی فارسی زبان که عمدتا برعلیه نظام جمهوری اسلامی محتوای برنامه های خود را می بندند از قبیل بی بی سی و صدای آمریکا و شبکه های دیگر لس آنجلسی در یک برنامه و اقدام واحد بازوها و مجری های موثر جنگ نرم و حمله به ارزشهای اسلامی و فرهنگ ایرانی مردم هستند. خبرگزاریها و آژانس های خبری مخصوصا خبرگزاریهای پر پوشش مثل اسوشیتدپرس، فرانس پرس، رویترز شبکه های خبرگزاری عنکبوتی جهانی هستند که همه همسو با یک دیگر ارزشهای اسلامی را نشانه رفته اند. با توجه به اخبار در می یابیم که همه اینها واحد عمل می کنند و اکثر شبکه های خبری اکثر اخبار خود را از این منابع خبری دریافت می کنند مثلا می گویند به نقل از فرانس پرس، به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس،  رویترز و... بدون شک با صراحت و با دلیل و سند می توان گفت این شبکه های خبرگزاریهای بزرگ جهان که به تمامی بنگاه های خبری در جهان خبر تزریق می کنند متعلق به صهیونیست ها می باشد. یک شبکه عنکبوتی بسیار گسترده با ابزارهای متراکم و طراحی هایی که براساس حمله به آرمانهای اسلامی و اصل اسلام برنامه ریزی شده که برای جوامع اسلامی بسیار خطرناک می باشد.
جایگاه فناوریهای نوین ارتباطی و تاثیر گذاری آن بر جنگ نرم چگونه است؟
فناوریهای نوین ارتباطی که با استفاده از فضای مجای به چند شاخه تقسیم می شود و به شدت در راستای تحقق اهداف جنگ نرم مورد استفاده دشمن قرار گرفته و اکثر مردم از این فضا استفاده می کنند در قالب سایت ها، خبرگزاری ها، رسانه های جتماعی، سایت های ارتباطات اجتماعی مثل فیس بوک، تلگرام و تویتر و وبلاگ ها که در داخل استفاده می شود عمدتا سر منشاء و ایجاد و تولید آن در در خارج و در دست ضد انقلاب است. کلوپ ها ، اتاق های گفتگو، چت و سایت های اشترا ک گذاری ها مانند  یوتوب و مدلهای جدید آن، پیام رسانی های الکترونیکی امروزه در دسترس همگان قرار گرفته است بنابراین با در دست داشتن یک تلفن هوشمند می توان به گسترده ترین اطلاعات و امکانات روی کره زمین دسترسی پیدا کرد و آن را در جیب خود حمل نمود. این دسترسی دیگرفرهنگی و غیر فرهنگی، کودک و نوجوان تا بازاری و کارگر و تحصیل کرده و زنان خانه دار را پوشش داده است و نوجوانان و جوانان به راحتی با آن ارتباط برقرار می کنند در حالی که به این مساله واقف نیستند که مدیریت فناوریهای روز در دست دشمن است همه این اختراعات و صنایع از آن دشمنان است که فرهنگ و امنیت فرهنگی ما را نشانه رفته اند
چرا دشمن استراتژی جنگ نرم را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران برگزیده است ؟
در پاسخ باید گفت جنگ نرم اولین گزینه دشمن برای رویارویی با جمهوری اسلامی ایران نبود بلکه با استفاده از روشهای سخت و خشن در اوایل انقلاب در چند نوبت  تلاش کرد با سازماندهی کودتای نظامی جمهوری اسلامی را سرنگون کند. کودتای نوزه یا پروژه قطب زاده برای ترور حضرت امام و دیگر مسائل از جمله برخوردهای خشنی بود که با شکست مواجه شد. تاکتیک دوم دشمن که در قالب جنگ نرم  از طریق اعزام مستقیم نیروی نظامی  به صورت مستقیم صورت گرفت در راستای  کمک به کودتا گران، ماجرای طبس برای رهایی گروگان های لانه جاسوسی نیز از جمله اقداماتی است که در قالب جنگ سخت ناکام ماندند به گونه ای که امام خمینی دراین باره به جا فرمودند که شن های بیابان مامور ان الهی بودند. مساله سوم  جنگ سخت هدایت و حمایت از شورش هایی در کشور بود تا به واسطه آن به نظام نو پای انقلاب اسلامی آسیب بزنند و با  دامن زدن به اختلافات قومی و تحریک اقوام کشور را به سمت تجزیه  در کردستان، بلوچستان، ترکمن صحرا، اذربایجان و در خوزستان به نام خلق عرب پیش ببرند تا مردم هر کدام از قلمروهای قومی و نژادی را با بهانه های مختلف تحت عنوان آزادی، استقلال طلبی و خودمختاری به اشوب و شورشهای خیابانی وادار کنند. این مساله نیز خوشبختانه با سازماندهی و رهبری حضرت امام سرکوب شد. جنگ داخلی مساله دیگری بود که دشمن از آن برای تفرقه افکنی بین احزاب و گروه ها ی مخالف و جریان های سیاسی مسلحانه مثل مجاهدین خلق، چریک های فدایی خلق و دیگر گروهها استفاده کرد و آنها را برای عملیات های تروریستی تشیوق می کرد از این رو در سالهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی شاهد انواع و اقسام انفجارها، اغتشاشات  و جنگ های خیابانی و اشوب درسطح داخلی بودیم که این مساله هم در همان زمان با تدابیر ویژه امام خمینی (ره) مهار شد. متاسفانه ترور همچنان در راس برنامه های دشمنان انقلاب قراردارد بگونه ای که در سالهای اخیر هم شاهد اقدامات تروریستی در اطراف و اکناف کشور بوده ایم انفجارهایی در استان پهناور سیستان و بلوچستان موجب کشته و زخمی شدن شهروندان این مناطق شده است. اخرین برگ روش خشن غرب برای تغییر جمهوری اسلامی به کار برد جنگ وتهاجم نظامی از خارج علیه کشور بود. حمله صدام به ایران و تحمیل هشت سال جنگ که دشمن شرقی و غربی با انواع و اقسام حمایت های مالی و نظامی سعی می کرد تا با یاری رساندن به متجاوز و ارسال تصاویر ماهواره ای از مناطق جنگی اسران و دادن اطلاعات جاسوسی و تجهیزات به روز نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کند که این مساله و بحران نیز با تدبیر و درایت امام خمینی موجب ناکامی دشمنان شد به نحوی که صدام توسط همان دوستان قدیمی خود به چوبه دار کشیده شد اما نظام جمهوری اسلامی همچنان سرپاست.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.