۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 354371

نرخ تورم، قیمت بنزین و هزینه‌های جانبی تاکسی همه اینها را که کنار هم بگذارید به نرخی می‌رسید که هر سال اعضای شورای شهر تهران برای افزایش کرایه تاکسی‌ها درنظر می‌گیرند؛ نرخی که برای سال ۹۵، با ۱۵ درصد افزایش اعلام شده است؛ این را رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران به جام‌جم می‌گوید.

کرایه‌ تاکسی از جیب مردم جلو زد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جام جم،اقبال شاکری با بیان این‌که پیشنهاد شهرداری مبنی بر افزایش نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو در روزهای گذشته در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران مطرح و بررسی شده، می‌افزاید: در نهایت به صورت میانگین اعضای کمیسیون با افزایش حدود 12 درصد موافقت کردند.

افزایش 12 درصدی البته شامل کرایه مترو و اتوبوس است و شاکری با اعلام این موضوع می‌گوید: پیشنهاد شهرداری افزایش 25 درصدی نرخ کرایه‌ها بوده، ‌اما با توجه به شرایط حاکم برجامعه از جمله قطع مقطعی بیمه و تک‌نرخی شدن قیمت سوخت، اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند نرخ کرایه تاکسی 15 درصد و نرخ کرایه مترو و اتوبوس متوسط 12 درصد افزایش پیدا کند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران تاکید می‌کند: مدیریت تاکسیرانی هر سال با توجه به ارقام و آماری که هزینه‌های تاکسی برای تاکسیداران دارد و البته نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها و ... تقاضای خودش را مبنی بر افزایش کرایه‌ها به شورا ارائه می‌کند اما این تقاضا در کمیسیون بررسی می‌شود تا در نهایت به نرخی برسیم که با تورم همخوانی داشته باشد و اعتراض کمتری به دنبال داشته باشد البته شاید اعتراض‌هایی درباره نرخ افزایش کرایه وجود داشته باشد، اما باید به این نکته دقت کنیم که هزینه‌های داشتن تاکسی هر سال افزایش پیدا می‌کند و خیلی‌ها فقط از این طریق امرار معاش می‌کنند و در اعلام نرخ باید وضعیت آنها را هم در نظر بگیریم.

مصوبه افزایش نرخ کرایه‌ها برای سال جدید، دیروز از شورای شهر راهی شورای حمل و نقل و ترافیک شد تا در آنجا نهایی شود.

شاکری با اعلام این موضوع می‌گوید: ما باید قبل از سال 95 این مصوبه را به فرمانداری ارائه کنیم، آنها روی این مصوبه نظر بدهند بعد دوباره مصوبه به شورا برگردد و قطعی شود و در نهایت برای قانونی شدن به استانداری برود، اما این‌که استانداری در چه تاریخی این مصوبه را عملیاتی می‌کند مشخص نیست؛ چون معمولا برای خودشان ملاحظاتی را در نظر می‌گیرند و معمولا با تاخیر این کار را انجام می‌دهند.

داستان تکراری که هر سال به گوش می‌رسد

اما افزایش کرایه تاکسی‌ها حتی بیشتر از نرخ مصوب شورای شهر، داستانی تکراری است که هم مسافران با آن آشنا هستند و هم مسئولان. مسافرانی که قصه شکایت‌شان بارها به گوش مسئولان سازمان تاکسیرانی رسیده و همیشه از یک پای ثابت اعتراض درباره افزایش کرایه‌ها بوده‌اند. این قصه تکراری هر بار در روزهای پایانی سال شروع می‌شود؛ درست همزمان با روزهایی مثل امروز که نرخ افزایش کرایه تاکسی‌ها اعلام شده و باد خبر را به گوش همه رسانده و برخی را به فکر صید ماهی از آب گل‌آلود انداخته است.

کاری کـه به گفته اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورا، کاملا غیرقانونی است و تا زمانی که استانداری اعلام نکند و زمان اجرای مصوبه جدید فرا نرسد،‌ هیچ کسی حق افزایش کرایه‌ها را ندارد.

با این حال هستند تاکسیدارانی که خودسرانه به افزایش کرایه‌هایشان اقدام می‌کنند. نتیجه این افزایش‌های خودسرانه در بیشتر موارد بالا گرفتن بحث و جدل بین مسافرها و راننده تاکسی‌ها در روزهایی است که همه برای به پایان رساندن کارهایشان عجله دارند.

بحث و جدلی که به نظر می‌رسد امسال به کمترین میزان ممکن برسد، این را هم معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران به ما می‌گوید.

مهدی اسماعیل‌بیگی توضیح می‌دهد: ساختار نظارت بر تاکسی‌ها مدتی است که در تاکسیرانی تغییر کرده و بر این اساس تاکسی‌هایی که هر گونه تخلفی کنند، به‌وسیله دستگاه‌های رایانه‌ای دستی که به تازگی تاکسیرانی به آن مجهز شده، شناسایی شده و همزمان با اعمال قانون نسبت به آنها اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

بر این اساس تاکسی‌های متخلف نمره منفی می‌گیرند و جریمه می‌شوند و اگر این کار تکرار شود، جریمه‌های سنگین‌تری در انتظارشان خواهد بود.

ناظران تاکسیرانی تخلفات را رصد می‌کنند

اسماعیل‌بیگی در ادامه می‌گوید: هیچ راننده تاکسی‌ای قبل از اعلام نهایی، حق افزایش نرخ کرایه را ندارد، با این حال ما منکر نیستیم که برخی تاکسیداران در این خصوص تخلف می‌کنند؛ بنابراین از شهروندان تقاضا داریم اگر با تاکسی‌هایی مواجه شدند که کرایه بیشتری را دریافت می‌کنند شماره پلاک تاکسی را از طریق سامانه 1888 به سازمان تاکسیرانی اعلام کنند.

این البته تنها راه نظارتی سازمان تاکسیرانی بر تاکسیدارانش نیست. معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران در این باره می‌گوید: برای برخورد با معدود تاکسیران‌های متخلف، به دو صورت عمل می‌کنیم‌ نخست همان‌طور که گفتم یک راه این است که برمبنای اعلام شکایات مردمی و ارتباطی که با سامانه 1888 برقرار می‌کنند به این مشکل رسیدگی می‌شود. در کنار این شکایات مردمی ناظرهای سازمان تاکسیرانی با لباس‌های مشخص و متحدالشکل در خطوط مستقر هستند و این موضوع را کنترل می‌کنند و به تناسب با متخلفان برخورد می‌کنند. بجز ناظران، بازرسانی هم هستند که در سطح شهر به‌صورت گردشی کنترل لازم را روی این موضوع انجام می‌دهند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد امسال تاکسیرانی هزاران چشم در سطح شهر برای نظارت بر اجرای درست افزایش کرایه‌ها دارد؛ چشم‌هایی که علاوه بر موضوع کرایه‌ها، موارد دیگر تخلف‌ها را هم زیرنظر دارند.

حل مشکل کرایه‌های خرد با کارت بلیت‌های الکترونیک

بین بگو مگوهای جماعت راننده تاکسی و مسافرهای پیر و جوان تاکسی ها، همیشه پول خرد یکی از جرقه‌های اصلی شروع بحث بوده است.

مشکلی که معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران می‌گوید: از سال آینده رفع خواهد شد؛ چراکه تاکسیرانی برای حل این مشکل، مدتی است به فکر افتاده و با مجهز کردن تعدادی از تاکسی‌ها به دستگاه‌های دریافت کرایه الکترونیک، راه‌حل مناسبی برای این مشکل پیدا کرده است.

مهدی اسماعیل‌بیگی در این‌باره توضیح می‌دهد: بحث پرداخت الکترونیک کرایه در حال پیگیری است و به صورت پایلوت در دو نقطه تهران هم اجرایی شده و امیدواریم در سال جدید با تجهیز بقیه تاکسی‌های پایتخت به این دستگاه این پروژه به سرانجام برسد و از روزهای ابتدایی سال جدید، مسافرها کرایه‌ها را با کارت بلیت پرداخت کنند. در این حالت اگر کرایه 525 تومان هم باشد، مشکلی به‌وجود نخواهد آمد؛ چون وقتی کارت به دستگاه نزدیک می‌شود، دقیقا به همین مقدار از موجودی کارت کم می‌شود.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران در ادامه با اشاره به دلایل تعیین کرایه‌های خرد در بعضی خطوط می‌گوید: هر سال ما براساس درصد افزایش کرایه‌ای که شورا اعلام می‌کند، کرایه‌ها را افزایش می‌دهیم. مثلا اگر این نرخ 15 درصد باشد، ممکن است کرایه یک خط با این 15 درصد افزایش به صورت خرد دربیاید.

البته در بیشتر موارد سعی می‌کنیم این رقم را رند کنیم که این موضوع به شرایط خط و این که سال قبل چه افزایشی داشته است، برمی‌گردد. با این حال امسال این گردشدن، روی صد تومان است، درحالی که قبلا روی 50 تومان بود و مشکلات زیادی هم به وجود می‌آورد. اما کلا یک قانون اصلی وجود دارد؛ این‌که مجموع افزایش کرایه ما نباید از درصد مصوبه شورای شهر بیشتر شود.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.