قدس آنلاین/ یاسمین مشرف: لحظه‌ای به گوشی هوشمند داخل جیب‌تان فکرکنید. زمانی که شما به دنیا آمدید، ایده چنین ابزارهای کوچک و قدرتمندی، خیالپردازی به شمار می‌آمد و حالا این ابزارها همه جا هستند، به گونه‌ای که زندگی بدون آن‌ها غیر ممکن به نظر می‌آید. و امروز ما در حال ورود به عصرجدیدی از فناوری هستیم که قرار است زندگی ما و نسل‌های پس از ما را به گونه‌ای اساسی شکل بدهد: «عصر هوش مصنوعی».

  عصر رودررویی انسان و ماشین

 روزنامه «هافینگتن پست» دراین باره نوشت: گروهی از کارشناسان در«کنفرانس فناوری MIT» که بتازگی برگزارشد به حاضران در این کنفرانس اطمینان دادند که بذر یک انقلاب روبوتیک پیش از این‌ها کاشته شده و درحال رشد است. «راب های» کارشناس ارشد فناوری در این کنفرانس اظهارداشت: «ما فقط آغاز این انقلاب را درک کرده ایم و قرار است شاهد پیشرفت‌های بسیار دیگری باشیم.» با توجه به جایگاه کنونی هوش مصنوعی، باید گفت این اظهارات، حیرت آور به نظر
می رسند. تاکنون روبات هایی خلق شده اند که می‌خندند و می‌توانند مایه تسلی افراد باشند؛ ما شاهد بازوی سوم روبوتیکی هستیم که می‌تواند به فروشندگان سیار متصل شده و آن‌ها را همراهی کند و نرم افزارهایی که قادر هستند خودروها را بدون رانندگان انسانی، هدایت کنند.
 پرده میان انسان و ماشین فرو می‌افتد
هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین اهداف توسعه دهندگان فناوری- که توسعه دهندگان فیس بوک هم از جمله آن‌ها هستند- خلق برنامه‌ها و روبات هایی است که ظرفیت درک کامل جزئی ترین سخنان و حالات انسان را داشته باشند.
زمانی که این اتفاق بیفتد، ماشین‌ها قادرخواهند بود مقادیر بسیار زیادی داده را پردازش کنند. هدف از پردازش داده ها- از اطلاعات کتاب‌ها گرفته تا مطالعات پزشکی، به روز رسانی شبکه‌های اجتماعی و علایمی از چهره انسان‌ها که توسط دوربین‌های چشمی روبات‌ها شناسایی می‌شوند- امیدواری به پیشرفت تجربه‌های انسانی است. به عنوان مثال، کارشناسان فناوری درحال کار روی پروژه ای هستند که به رایانه‌ها اجازه می‌دهد توصیه‌های درمانی به پزشکان ارایه دهند. این توصیه‌ها بر اساس اطلاعات سخت افزاری از انبوهی از مطالعات پزشکی، در کنار نتایج مشاهدات پزشک از یک بیمار خاص، ارایه می‌شوند. البته هوش مصنوعی کارهای ساده تری هم انجام می‌دهد مانند آگاهی دادن به فرد در این مورد که عکسی که قصد دارد در فیس بوک بگذارد، عکس مناسبی نیست!
 شاید نوید بخش ترین خبر، برای همه کسانی که تلاش می‌کنند کار با فناوری‌های جدید را بیاموزند، این باشد که احتمال می‌رود برنامه‌های هوش مصنوعی به نحوه استفاده از رایانه‌های آینده، شکل طبیعی تری بدهند. کار با گجت‌های معمول، نیازمند انجام یکسری کارهای تصنعی مانند «دابل کلیک» یا دانلود برنامه‌های کاربردی خاصی است. اگر نتوانید روال معمول و مورد نیاز برای انجام یک برنامه را  پیاده کنید، اتفاقی صورت نمی گیرد و شما
 نمی توانید از گجتی که در اختیار دارید استفاده ای کنید.
«راب های» در سخنانش در کنفرانس فناوری MITگفت:«ما به عنوان افراد انسانی، باید خودمان را با الزامات رایانه‌ها تطبیق بدهیم.» با این حال و در شرایطی که ماشین‌ها این توانایی را می‌یابند که ظرافت‌های ارتباطات انسانی را درک کنند، پرده جداکننده  انسان و ماشین در آینده فرو خواهد افتاد، اما سکه توسعه تجربیات انسانی روی دیگری هم دارد.

 آینده تاریک
یکراست می‌رویم سر اصل مطلب: «استفان هاوکینگ» فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه «کمبریج» معتقد است هوش مصنوعی می‌تواند نسل انسانی را نابود کند. او در این عقیده اش تنها نیست. هرچند نگرانی در این زمینه چیز تازه‌ای نیست، اما با پیشرفت بیشتر و بیشتر فناوری، نگرانی‌ها نیز افزایش می‌یابند. «بیل گیتس» در این باره و در پاسخ به پرسشی درمورد توسعه «هوش مصنوعی» می‌گوید، ما تاکنون چوپان دروغگویی بوده ایم که از آمدن گرگ خبر داده ایم. اما بزودی خواهیم فهمید که این گرگ واقعا وجود دارد. وی هشدار می‌دهد، فناوری هوش مصنوعی «عواقب عمیقی» در پی خواهد داشت. گیتس افزود، ماشین‌ها بسیاری از مشاغل را اشغال خواهند کرد. هرچند هنوز روبات‌ها فقط می‌توانند دستورهای کلی را دریافت کنند، اما گیتس معتقد است فناوری به سرعت درحال ارتقاست.
وقتی هوش مصنوعی از انسان هایی که آن را خلق کرده اند هوشمندتر باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ «ری کرزویل» آینده شناس مشهور، در این باره می‌گوید: «آتش فناوری از زمان شعله ور شدنش، یک شمشیر دولبه بوده است. این آتش ما را گرم  می‌کند، اما خانه‌هایمان را هم خواهد سوزاند.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.