قدس آنلاین/ کیوان سرافرازی: می‌نشینند کنار پیت حلبی دود گرفته ای که دود کنده هایش امانت را می‌گیرد و چشمانت را می‌سوزاند. سرمای هوا تا مغز استخوان نفوذ می‌کند. تیشه، ماله، کمچه و ظرفی غذا، همه آورده شان است.خیلی هایشان همین چند قلم را هم ندارند.

 حوادث کار،کارگران  را همچنان بیکار می کند

کریم ؛ لهجه آذری دارد . پنج سالی هست که کارگری می‌کند. سی – سی و پنج سال بیشتر ندارد. می‌گوید، بعد از هفت سال، یک ماهی می‌شود که خدا عطر وجود نوزادی را در خانه‌شان پخش کرده است.مثل خیلی‌های دیگر در جنوب شهر زندگی می‌کند و حالا پابند پایتخت دود گرفته شده است. خروسخوان می‌آید و می‌نشیند روی جدول سرد به انتظار کارفرمایی که با انگشت شاید او را نشانه برود و به دغدغه‌های آن روزش خاتمه دهد.
شاید وضع تمام کارگران ساختمانی چیزی شبیه به کریم باشد .شاید هم نه. تازه کسادی و بی رونقی ساخت و ساز به کنار.عده ای از آن‌ها مشغول حمل اثاثيه منزل یا دستفروشی می‌شوند و خیلی هایشان از همین هم باز می‌مانند. توی سفره خیلی‌هایشان چیزی بیش از چند گوجه و تخم مرغ و تکه‌ای نان و نمک پیدا نمی‌شود.
خطر سقوط از پله‌های نيمه کاره ساختمان، پاره شدن طنابی که با آن مصالح را به طبقه‌های بالایی ساختمان‌ها می‌برند یا افتادن کيسه‌های مصالح بر سر و کولشان را به جان می‌خرند تا لقمه نان حلالی را به خانه ببرند، تازه آن وقت خیلی‌ها از بالا بودن دستمزد آن‌ها گله می‌کنند. خیلی هایشان به طور میانگین برای یک روز کار دستمزدی 60 - 70 هزار تومانی طلب می‌کنند، دستمزدی که بودنش تضمینی ندارد، آن هم با حجم کاری زیاد و سخت بودن کارشان.
با این حال دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور می‌گوید: در موضوع دستمزد کارگران ساختمانی، نرخ واقعی را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند. تعیین نرخ دستمزد این کارگران بر عهده اتحادیه صنفی است که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کند. دولت باید به گونه‌ای به تشکل‌های صنفی اختیارات بدهد و نظارت کند تا تعیین نرخ را نیز انجام دهند.
هادی ابوی می‌گوید: از جمله وظایفی که شهرداری‌ها عهده‌دار آن هستند این است که گذرگاه‌هایی برای کارگران ساختمانی ایجاد کنند تا از پراکندگی این عده در خیابان‌ها و معابر جلوگیری شود.باید محلی ایجاد شود تا کارگران در آنجا ثبت‌نام کنند و کارت شناسایی بگیرند تا چنانچه شما بخواهید برای تعمیرات منزل خود از کارگری کمک بخواهید، با اطمینان خاطر به وی اعتماد کنید و در صورت بروز اشکال، آن موارد را به مرکز پشتیبان اطلاع دهید.
او می‌گوید: متأسفانه هنوز این کار بر روی زمین مانده و با وجود پیگیری‌های بسیار، این مسأله در بسیاری از شهرها تحقق پیدا نکرده است. کارگر ساختمانی نرخ را خودش تعیین می‌کند، چون چند روز بیکار است و یک روز هم باید به سر کار برود. برخی از این کارگران نیز با شرکت‌ها قرارداد کاری دارند که نرخ‌های آن‌ها نیز متفاوت است.
ابوی می‌گوید : کارگران ساختمانی فاقد اتحادیه‌های صنفی هستند که وضعیت دستمزد آن‌ها را مشخص کند. باید بتوانیم تشکل‌های صنفی را گسترش دهم و دولت نیز بر کار آن‌ها نظارت کند و آن را به حال خود رها نکند.
ابوی به اقدام‌هایی اشاره می‌کند که تشکلی که وی عهده دار مدیریت آن است، انجام داده است.او می‌گوید : در موضوع کارگران ساختمانی کارهای خاصی برای این عده انجام داده‌ایم.انجمن صنفی کارگران ساختمانی در 16 موضوع کاری ایجاد می‌شود مثل کارگران ساده، استاد کاران، گچکاران، کاشیکاران و جوشکاران .این کارگران ابتدا ابتدا کارت مهارت خود را دریافت کنند تا مشخص شود مهارت دارند و می‌توانند کار را به درستی انجام دهند .
یکی از عوامل که باعث آرامش مردم می‌شود، آن است که کارگران ساختمانی کارت مهارت دریافت کنند.البته نحوه ارایه کارت آن هم با برگزاری آزمون را قبول نداریم. کارگران حتماً باید دوره‌های لازم تخصصی را سپری کنند و سپس کارت مهارت خود را دریافت کنند.در حال حاضر طرحی با عنوان بانک اطلاعات کارگران کشور در دست تهیه است. نه تنها دولت، بلکه مجلس شورای اسلامی نیز چنین اطلاعاتی را در اختیار ندارند و در واقع
نمی توانند هیچ گونه تصمیمی برای کارگران کشور اتخاذ کنند، بنابر این هر تصمیمی که گرفته می‌شود، بر اساس حدس و گمان است.ابوی به صراحت می‌گوید: متأسفانه هیچ گونه آمار درستی از تعداد جامعه کارگری وجود ندارد و اگر آماری در این خصوص ارایه می‌شود، مبتنی بر واقعیت نیست .برای ایجاد بانک اطلاعات کارگران تنها یک سال طول کشید تا توانستیم مجوز آن را از وزارتخانه دریافت کنیم و پس از ایجاد یک سامانه پیامکی، از کارگران خواسته شد تا اطلاعات خود را به این سامانه ارسال کنند. با این اطلاعات دریافتی، کارگران کشور در آینده دارای یک کارت هوشمند خواهند شد. این کارت در مجموعه هایی مثل سازمان تأمین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی و تشکل‌های صنفی قابل استفاده خواهد بود.
وی با اشاره به بالا بودن آمار کارگران دارای نقص عضو، از ارایه آموزش‌های ایمنی به کارگران ساختمانی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: در حال حاضر بسیاری از کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت هستند، اما متأسفانه آموزش ایمنی خاصی ندیده اند و به همین دلیل زمینه بروز حوادث ناشی از کار را رقم می‌زنند.وی می‌افزاید: کارگران ساختمانی تنها از طریق ثبت نام اینترنتی و گذراندن آزمون عملی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بدون حتی یک ساعت آموزش کارت مهارت می‌گیرند و وقتی بر سرکار حاضر می‌شوند، به دلیل آشنا نبودن با محیط کار و رعایت نکردن نکات ایمنی، دچار آسیب‌های ناشی از کار می‌شوند. به همین منظور کار آموزش کارگران ساختمانی را در دستور کار قرار داده ایم تا از این طریق از بروز حوادث ناگوار ناشی از کار پیشگیری کنیم.
سعید شاهمیر، مدیر اداره ساماندهی کارگران ساختمانی تهران نیز از ساماندهی کارگران ساختمانی در چند سامانه و دفتر مستقر در مناطق شهرداری تهران خبر داده و گفته است، کارگران فصلی ساختمانی سطح شهر تهران با حضور در این سامانه‌ها می‌توانند از خدمات بهتری برخوردار شوند. شاهمیر، هدف اصلی مراکز ساماندهی کارگران فصلی ساختمانی را ارتقای سطح مهارت کارگران، سطح بندی ارایه خدمات آن‌ها، ایجاد زمینه اشتغال و معرفی آن‌ها به ذی نفعان و ارایه خدمات اجتماعی، حمایتی و فرهنگی عنوان می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.