معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بانک مرکزی با افزایش سقف وام مسکن تا ۱۰۰ میلیون تومان به صورت اصولی موافق است، گفت: این وزارتخانه پرسشگر افزایش میزان سقف تسهیلات مسکن، کاهش نرخ سود مسکن و مدت بازپرداخت تسهیلات است.

بانک مرکزی با افزایش سقف وام مسکن تا ۱۰۰ میلیون تومان موافق است/ پیگیر کاهش نرخ سود و افزایش دوره بازپرداخت هستیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس،حامد مظاهریان در نشست هفتمین همایش مقررات ملی ساختمان سازه‌های بتنی، ضرورت‌ها و الزامات (11 و 12 اسفند بندرعباس) در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه گفته می‌شود قرار بوده سقف وام مسکن به 100 میلیون تومان افزایش یابد -80 میلیون صندوق یکم و 20 میلیون تومان اوراق حق تقدم- آیا وزارت راه و شهرسازی پیگیر افزایش سقف وام مسکن است؟ گفت: استراتژی و سیاست وزارت راه و شهرسازی گسترش بازار رهن است بنابراین فکر می‌کنم باید متقاضیان مسکن تا سقف 50 درصد برای خرید یک ملک را بتوانند تسهیلات دریافت کنند هرچند معتقدیم بازپرداخت این تسهیلات باید در استطاعت مالی مردم باشد و نرخ سود نیز کاهش یابد.

مظاهریان افزود: برخی بانک‌ها مشکلات اعتباری دارند به همین دلیل بانک مرکزی تا سقف 100میلیون تومان به صورت اصولی موافق است،اما ترجیح داده است که این موضوع تا پایان سال جاری متوقف شود. 

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرار است این موضوع در سال آینده بررسی شود اما به هر حال بانک مرکزی نگران است که میزان اعتبار دهی بانک‌ها از تعادل خارج شود،بنابراین تلاش می‌کند میزان اعتباردهی بانک‌ها را متعادل نگه دارند.

وی تاکید کرد: ما به این تصمیم و بحث نظارتی بانک مرکزی احترام می گذاریم اما پرسشگر افزایش میزان سقف تسهیلات کاهش، نرخ سود مسکن و افزایش زمان مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن هستیم.

مظاهریان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به کاهش نرخ سود بانکی نرخ سود مسکن نیز کاهش می‌یابد،گفت: به تبع کاهش نرخ سود سپرده‌ها از سوی شورای پول و اعتبار نرخ سود مسکن نیز باید بازنگری شود.

*بی انضباطی شهری و تراکم فروشی شهرداریها در برنامه ششم توسعه دیده شده است

مظاهریان با بیان اینکه شهرداریها برای جبران بودجه خود تراکم فروشی می کنند گفت:در برنامه ششم توسعه تلاش شده است که شهرداریها پاسخگوی بی انضباطی شهری باشند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود:باید درآمد کشور را به درآمدهای محلی و ملی تبدیل کنیم و درامدهای حلی را شوراها نظارت کنند تا درآمدهای شهرداریها پایدار شود.

وی خاطر نشان کرد:شهرداریها باید مسئولیت بیشتری را بپذیرند در حالیکه شهرداریها خود را نهاد خدمت رسان می دانند و در خصوص ترافیک و آلودگی هوا خود را مسئول نمی دانند.

وی ادامه داد:متاسفانه شروع ساخت و ساز با دو نقشه شروع می شود که این همان بی انضباطی شهری محسوب می شود و اتفاقا شهرداری هم از این موضوع در حالیکه مطلع است از آن جلوگیری نمی کند.

به گفته وی،صدور پروانه ساختمانی 300 روز به طول می انجامد و این قابل قبول نیست.

وی اظهار داشت: کمبود سرمایه یکی از معضلات بانک‌ها و بخصوص بانک مسکن است در حال حاضر میزان کفایت سرمایه بانک‌ها با معضل مواجه است. باید در نظر داشت که به سرمایه بانک اضافه می‌شود بانک می‌تواند 13.5 ریال تسهیلات بیشتری ارائه دهد.

مظاهریان با تأکید براینکه در حال حاضر بانک‌ها قدرت اعطای اعتبارات را در بخش‌های صنعت، کشاورزی و مسکن ندارند، افزود: راه حل اصلی برای این کار افزایش سرمایه بانک‌ها است، با توجه به دولتی بودن بانک مسکن استراتژی دولت این است که بانک مسکن از یک بانک تخصصی به یک بانک توسعه‌ای تبدیل شود.

وی ادامه داد: فرق یک بانک تخصصی و تجاری با یک بانک توسعه‌ای این است که بانک‌های تخصصی باید در مجامع‌ خود سود گزارش دهند و سودآوری بیشتر مورد توجه است. اما در بانک‌های توسعه‌ای اعمال سیاست‌های دولت در بخش‌های مختلف از اهمیت بالاتری برخوردار است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری هفتمین همایش ملی مقررات ساختمان، سازه‌های بتنی، ضرورت‌ها و الزامات که 11 و 12 اسفند در بندرعباس برگزار می‌شود گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده است تا همه موضوعات علمی را به استان‌ها واگذار کند تا رقابت ایجاد شود و در فرآیند رقابتی بتوانیم در هر استانی صلاحیت واقعی ایجاد کنیم.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: در این دولت تلاش شده است تا دانشگاه تقویت شوند و به عنوان پلی بین صنعت، دولت و دانشگاه باشد.

مظاهریان ادامه داد: هر استانی متناسب با ظرفیت‌های خود وظایفی را برعهده گرفته است و قرار است خراسان رضوی همایش فناوری‌های نوین، اصفهان همایش کاهش مصرف انرژی، استان فارس همایش مقررات ملی ساختمان، بندرعباس همایش بتن و مازندران ایمنی کارگاه ها را برعهده بگیرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: اصلاح آیین‌نامه نظام اداری و مقررات ملی ساختمان برگشت به قانون است.

*شیخ انصاری:لزوم کنترل فرایند اجرایی مقررات ملی ساختمان

رضا شیخ‌انصاری معاون دفتر مقررات ملی ساختمان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در حوزه معاونت مسکن وظایف زیادی تعریف شده است گفت: یکی از وظایفی که دفتر مقررات ملی ساختمان به عنوان زیرمجموعه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برعهده دارد کنترل اجرای مقررات ملی ساختمان است. از آنجائیکه مقررات تضمین کافی را ندارند باید کنترل لازم انجام شود به همین خاطر نیز نظارت عالیه توسط اداره کل راه و شهرسازی در استان‌ها و شرکت عمران شهرهای جدید در شهرهای جدید و همچنین وزارت راه و شهرسازی انجام می‌گیرد.

معاون دفتر مقررات ملی ساختمان افزود: بحث ما ترویج مقررات و یکی از اهداف مقررات ملی ساختمان ترویج و آگاه‌سازی با ضرورت‌ها، بایدها و نبایدها است که در همین راستا نیز 6 همایش در سطح استان‌های کشور برگزار شده است. همایش‌های اولیه در استان‌های فارس، تهران و قزوین اجرا شد و در همین راستا هفتمین همایش را نیز 11 و 12 اسفندماه در بندرعباس در پیش رو داریم.  

شیخ‌انصاری ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با هدف تمرکز زدایی، برخی از وظایف خود را از طریق دبیرخانه‌های دائمی به استان‌های مختلف واگذار کرده است و در همین‌راستا نیز همایش صنعتی‌سازی در خراسان رضوی، دبیرخانه همایش ایمنی که مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را در بر دارد در مازندران و دبیرخانه همایش مصالح ساختمان به استان یزد واگذار شده است.

*برگزاری همایش مصالح ساختمانی؛ اردیبهشت 95 در استان یزد

وی گفت: همایش مصالح ساختمانی اردیبهشت ماه سال 95 در استان یزد برگزار می‌شود. دبیرخانه مقررات ملی ساختمان و نگهداری نیز به استان فارس و همایش صرفه‌جویی در مصرف انرژی به استان اصفهان واگذار شده است. همچنین در نظر داریم سایر مباحث نیز با هدف تمرکززدایی به استان‌هایی که از ظرفیت‌های لازم برخودارند تفویض شود.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: بتن یکی از مهمترین فرآورده‌های مورد استفاده در ساختمان است که نقشی بی‌نظیر، بی‌بدیل و بدون جایگزین دارند. هرمزگان نیز برای تحقق اهداف وزارت راه و شهرسازی برای برگزاری همایش در این‌باره انتخاب شده است.

شیخ انصاری ادامه داد: در نظر داریم جنبه‌های معماری و زیبایی را که در ایجاد پوسته و مقاوم‌سازی ساختمان نیز نقش دارد در کارگاه‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار دهیم. از همین رو دانشگاه صنعتی امیرکبیر که یکی از 10 دانشگاه برتر کشور محسوب می‌شود برای مباحث علمی برگزیده شد تا بتوانیم این‌گونه مباحث را در دانشگاه به پیش ببریم.

وی درباره برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای برگزاری هفتمین همایش مقررات ملی ساختمان، سازه‌های بتنی، ضرورت‌ها و الزامات افزود: تعدادی مقاله برای برگزاری هفتمین همایش ارسال شده است و نشست‌های علمی و کارگاه‌های تخصصی نیز پیش‌بینی شده‌اند. در نظر است در روز نخست همایش (11 اسفند) مراسم افتتاحیه، دو نشست تخصصی و دو کارگاه برگزار شود و در روز دوم نیز چندین کارگاه آموزشی داریم و مراسم اختتامیه نیز دوازدهم اسفند در بندرعباس برگزار می‌شود.

*شرکت در همایش برای اعضای سازمان‌های نظام مهندسی به منزله پروانه اشتغال به کار

معاون دفتر مقررات ملی ساختمان گفت: شرکت در این همایش برای اعضای سازمان‌های نظام مهندسی به منزله دریافت دوره موردنیاز برای دریافت پروانه اشتغال به کار است. همچنین مهندسان عرصه ساخت و ساز پس از شرکت در آزمون برای ورود به حرفه و قبولی در همایش موفق به کسب رتبه 3 خواهند شد و پس از 4 سال از گذشت سابقه حرفه‌ای و شرکت در دوره آموزشی امکان ارتقا به پایه 2 و در نهایت 5 سال بعد امکان ارتقا به پایه یک وجود دارد.  

شیخ انصاری تاکید کرد: مهندسان موظفند تا در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و به دلیل ارتباط موضوع، فارغ‌التحصیلان رشته‌های معماری و عمران نیز برای حضور در این همایش دعوت شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.