در آستانه سفرهای نوروزی دستورالعمل پروازهای چارتری به ایرلاین‌ها ابلاغ شد؛ بر اساس بخشی از این دستورالعمل، چارتردهنده مسئول انجام پرواز، در صورت تأخیر، ابطال و یا اختلال در پرواز، باید بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی اقدام کند.

دستورالعمل پروازهای چارتری به ایرلاین‌ها ابلاغ شد/ نحوه تأمین حقوق مسافران در قبال بلیت‌های چارتری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، به نقل از ‌‌پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دستورالعمل اجرایی پروازهای چارتری داخلی (پروازهای دربستی) در آستانه سفرهای نوروزی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

بر اساس این دستورالعمل، «مسئولیت رسیدگی، تعیین تکلیف و جبران خسارات مسافران در پروازهای تاخیری و ابطالی بر عهده چارتر دهنده است و قابل انتقال به غیر نخواهد بود.»

‌در بخش دیگری از این دستورالعمل آمده است: «چارتر دهنده مسئول انجام پرواز مطابق زمان اعلام شده بوده و در صورت تاخیر، ابطال و یا اختلال در انجام پرواز، باید بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی اقدام کند.»

دستورالعمل اجرایی پروازهای چارتری مشتمل بر 6 ماده به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است که ماده (1) شامل تعاریف، ماده (2) وظایف و مسئولیت‌های چارتردهنده، ماده (3) وظایف و مسئولیت‌های چارترکننده، ماده(4) شرایط عمومی قرارداد، ماده (5)  مقررات ابطال پروازهای چارتر و ماده (6) نیز مربوط به موارد تخلف در پروازهای چارتری است.

در مقدمه این دستورالعمل آمده است: در اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه، موضوع آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی مفاد این دستورالعمل به منظور ساماندهی و تعیین وضعیت، شرایط و ضوابط اجرایی پروازهای چارتر تدوین و ابلاغ می‌‌شود.

ماده 1- تعاریف

1،1: سازمان: منظور سازمان هواپیمایی کشوری می‌باشد.

1،2: دفتر نظارت: منظور دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی می‌باشد.

1،3: پرواز چارتر(دربستی): پروازی است که غیربرنامه‌ای که تمام ظرفیت یک هواپیما به صورت دربستی در اختیار چارترکنندگان قرار گیرد.

1،4: چارتر دهنده: شرکت هواپیمایی که با برخورداری از هواپیما و اخذ مجوز از سازمان، مجاز به فعالیت در حوزه حمل و نقل هوایی مسافر است و ناوگان خود را به صورت چارتر(دربستی) در اختیار چارتر کننده قرار می‌دهد.

1،5: چارترکننده: هر شخص حقیقی و یا حقوقی دارای مجوزهای بند الف، ب و یا پ که تمامی ظرفیت یک هواپیما را به چارتردهنده اجاره کند.

1،6: قرارداد چارتر: قراردادی است بین چارتردهنده و چارترکننده که در خصوص اجاره دربستی تمام ظرفیت یک هواپیما در یک مسیر پروازی منعقد گردد.

1،7: مجوز پرواز چارتر: مجوز ناظر بر حق بهره‌برداری از مسیر پرواز موضوع قرارداد چارتر است که برابر مقررات، توسط سازمان صادر گردد.

1،8: کنوانسیون ورشو: کنوانسیون تعیین حدود مسئولیت‌های شرکت‌های هواپیمایی ایران در پروازهای داخلی کشور که در سال 1364 و اصلاح بعدی آن در سال 1391 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.

1،9: فروش مازاد (Over Booking): عبارت است از فروش بلیت، بیش از ظرفیت هواپیما.

ماده 2- وظایف و مسئولیت‌های چارتردهنده

2،1: چارتردهنده قبل از واگذاری پرواز به چارترکننده، مکلف به اخذ مجوز پرواز چارتر درخواستی از سازمان است

2،2: مسئولیت رسیدگی، تعیین تکلیف و جبران خسارات مسافران در پروازهای تاخیری و ابطالی بر عهده چارتردهنده است و قابل انتقال به غیر نیست.

2،3- چارتردهنده مسئول انجام پرواز مطابق زمان اعلام شده بوده و در صورت تاخیر، ابطال و یا اختلال در انجام پرواز می‌بایست بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر در پروازهای داخلی اقدام نماید.

2،4- رعایت شرایط حمل مسافر و مسئولیت‌های مربوط به آن در چارچوب قانون تعیین حدود مسئولیت‌های شرکت‌های هواپیمایی ایران در پروازهای داخلی کشور بر عهده چارتر دهنده است.

2،5- مسئولیت چارتر دهنده در قبال بار همراه مسافر، برابر قوانین و مقررات حاکم و جاری کشور است.

2،6- مسئولیت رسیدگی و جبران خسارت فروش مازاد بر ظرفیت (صندلی) در صورت نوع هواپیما و یا محدودیت‌های عملیاتی منجر به کاهش تعداد صندلی نسبت به تعداد مندرج در قراردادهای داخلی کشور بر عهده چارتردهنده است.

2،7- واگذاری مجدد ظرفیت پروازهای چارتر توسط چارترکننده، به اشخاص حقیقی یا حقوقی دیگر، رافع مسئولیت چارتردهنده در برابر سازمان نیست.

2،8- چارتردهنده موظف است آمار قراردادهای چارتر خود را به صورت ادواری (برابر فرم ابلاغی) به سازمان گزارش کند.

2.9- چارتر دهنده مجاز به انتقال وظایف فوق‌الذکر به چارترکننده نیست.

ماده 3- وظایف و مسئولیت های چارترکننده

3،1- چارترکننده می‌بایست بلیت چارتر دهنده (الکترونیک و یا کاغذی) را در اختیار مسافران قرار دهد. لذا پذیرش مسافر و صدور کارت سوار شدن بدون ارائه بلیت معتبر چارتر دهنده مجاز نیست.

3،2- چارترکننده موظف است شرایط قرارداد و مقررات مربوط به پروازهای چارتر و حقوق مسافران را رعایت نماید.

3،3- مسئولیت جبران خسارت فروش مازاد، برابر مفاد دستورالعمل حقوق مسافر در راستای جلب رضایت مسافران ذیربط اقدام و هزینه مربوطه را از چارترکننده اخذ نماید.

3،4- چارترکننده موظف است در جهت شفاف سازی نرخ و صدور بلیت چارتر اقدامات ذیل را انجام دهد:

- بلیت صادره توسط چارترکننده می‌بایست حاوی همه مشخصات تعیین شده توسط چارتردهنده باشد.

- بهای بلیت باید به صورت کامل و مشتمل بر نرخ پایه مسیر، عوارض متعلقه و بهای کل مسیر در بلیت درج شود.

- شرایط استرداد بلیت باید به طور کامل و شفاف در بلیت درج شود.

- بلیت می بایست همزمان با دریافت وجه صادر شود.

- در صورت عدم صدور بلیت همزمان با دریافت وجه انصراف مسافر از سفر، وجه دریافتی باید به طور کامل و بدون کسر هرگونه هزینه‌ای عینا توسط چارترکننده به مسافر مسترد شود.

ماده 4- شرایط عمومی قرارداد

4،1 - اختصاص ظرفیت پروازهای برنامه‌ای با عنوان چارتر یا هر نام دیگری مجاز نیست.

4،2- چارتردهنده باید بلیت خود را در اختیار چارترکننده‌ای قرار دهد که دارای مجوز بند الف از سازمان باشد.

تبصره 1: در صورتی که چارترکننده تنها دارای مجوز گردشگری باشد، بلیت می‌بایست توسط چارتردهنده صادر شود.

تبصره 2: در زمان انعقاد قرارداد رعایت مقررات نرخی مسیر پروازی الزامی است.

4،3- در صورت ابطال پرواز رفت و یا برگشت، چارتر دهنده و چارترکننده موظف به انجام تعهدات خود در قبال مسافران در چارچوب تمهیدات تعیین شده در قرارداد است.

4،4- چارتردهنده نمی‌تواند بدون پیش بینی انجام تعهدات خود در قبال مسافران، نسبت به ابطال پروازهای چارتر اقدام کند.

ماده 5- مقررات ابطال پروازهای چارتر

5،1- ابطال پروازهای چارتر منوط به رعایت رویه و مقررات سازمان، دستورالعمل حقوق مسافر و مفاد قرارداد است.

ماده 6- موارد تخلف

6،1- درصورت تخلف چارتر دهنده یا چارترکننده از مقررات این دستورالعمل، سایر مقررات و آیین‌نامه‌های ذیربط مراتب به تشخیص سازمان به منظور رسیدگی و اقدام بایسته به مراجع ذیربط ارجاع خواهد شد.

این دستورالعمل در 6 ماده و دو تبصره به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجرا است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.