قدس آنلاین/ محمود مصدق : در خوشبینانه‌ترین حالت فقط ۶ درصد از برق کشور تولید نیروگاه‌های تجدید‌پذیر است و این میزان بخوبی بیانگر شدت وابستگی نیروگاه‌های برقی ما به سوخت‌های فسیلی است.

  توسعه فناوری انرژی‌های تجدید پذیر تشنه سرمایه‌گذاری

این درحالی‌ است که سرمایه‌گذاری در بخش‌های انرژی‌های تجدید پذیر یا برگشت پذیر طی یک دو دهه اخیر همواره مورد تأکید وزارت نیرو بوده است، اما نتیجه تا‌کنون آن نیست که انتظارات کار‌شناسان را برآورده کند. به عبارت دیگر نه در داخل بخش خصوصی خیلی تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه است و نه شرکت‌های خارجی پا پیش گذاشته‌اند تا دراحداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران سرمایه‌گذاری کنند. البته نقش اعمال تحریم‌های بین المللی و مشکلاتی که در زمینه ضمانت و تعرفه خرید وجود داشته، در این استقبال نکردن کم نبوده است.

 مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی
 دکتر مژگان بشیری، مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع برق تهران در این زمینه به قدس می‌گوید: در چند سال اخیر سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل تحریم‌های بین المللی علیه ایران، تمایلی برای سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر نداشتند. در واقع شرایط به گونه‌ای نبود که آن‌ها با اطمینان خاطر اقدام به ‌سرمایه‌گذاری کنند.   وی نگرانی از اتمام انرژی‌های تجدید‌پذیر در آینده نه چندان دور، نگرانی از آلایندگی بالای انرژی‌ها و همچنین تأثیراتی که بر تغییرات زیست محیطی کره زمین داشته‌اند را از عوامل مهم حمایت کار‌شناسان و دولت‌ها در توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر برای تولید برق می‌داند. وی می‌افزاید: شرکت توزیع برق تهران سال گذشته ۷۵۰ کیلو وات انرژی خورشیدی در برخی از دستگاه‌های دولتی نصب کرده که همه موارد با سرمایه‌گذاری داخلی تأمین اعتبار شده‌اند.
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز تولید برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر را رویکرد بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می‌خواند و می‌گوید: انرژی‌های تجدیدپذیر برای کشور ما هم یک فرصت به شمار می‌آید، بنابراین در سیاست‌های کلان و همچنین در برنامه ششم توسعه به ارتقای انرژی‌های تجدیدپذیر توجه ویژه‌ای شده است. وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری و توسعه انرژی‌های نو در کشور فراهم است و ما مشکل خاصی در این ارتباط نداریم، می‌افزاید: در شرایط فعلی و با توجه به اجرایی شدن برجام آمادگی لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش و همچنین حمایت‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک را داریم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ظرفیت‌های ایران برای سرمایه‌گذاری و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر را با توجه به بادخیز بودن و آفتابی بودن سرزمینمان بسیار زیاد می‌داند و تصریح می‌کند: کشور ما برای تبدیل شدن به یکی از بزرگ ترین تولید و صادرکنندگان انرژی‌های نو در دنیا ظرفیت‌‌های مناسبی دارد.  وی در همین زمینه می‌افزاید: به طور قطع سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی‌های تجدید پذیر و انتقال فناوری آن کمک بسیاری به ما می‌کند.

 استقبال شرکت‌های خارجی
هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم که در حاشیه برگزاری پنجمین کنفرانس ایتک پاسخگوی قدس بود، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق کشور را حدود ۶ درصد می‌خواند و می‌گوید: با توجه به بازار کنونی نفت و کاهش درآمدهای نفتی، لازم است از این پس به عنوان یک حرکت اقتصادی و زیست محیطی، به تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر توجه ویژه‌ای شود.
وی با اشاره به اینکه نگاه کار‌شناسان حوزه انرژی در دنیا در بلندمدت نخست به ذخیره‌سازی انرژی و سپس استفاده از انرژی تجدیدپذیر است، تصریح می‌کند: باید درمیان مدت و تا هفت یا هشت سال آینده اولویت‌ها را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، ذخیره‌سازی و مدرن‌سازی نیروگاه‌ها و خودرو‌های برقی سوق دهیم.
وی می‌افزاید: ظرفیت نیروگاهی برق کشور در حال حاضر ۷۴ هزار مگاوات برآورد می‌شود. حدود 5/21 درصد تولید برق از نیروگاه‌های بخاری، ۳۵ درصد از نیروگاه‌های گازی، ۲۵ درصد از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، 2/15 درصد از نیروگاه‌های برقابی و بقیه از نیروگاه‌های اتمی، دیزلی و تجدیدپذیر تأمین می‌شود.
فلاحتیان در ادامه از احداث ۲۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور خبر می‌دهد و می‌‌افزاید: از این رقم حدود ۱۶ هزار مگاوات از طریق تبدیل نیروگاه‌های حرارتی به سیکل ترکیبی، سه هزار مگاوات از طریق نیروگاه‌های DG و پنج هزار مگاوات از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر، بخصوص نیروگاه‌های بادی و فتوولتاییک تأمین می‌شود.  معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با تأکید بر اینکه می‌توان با تمرکز در بخش ذخیره‌سازی انرژی آلاینده‌ها را مدیریت و انرژی پاک را در کشور توسعه داد، می‌گوید: در این صورت در راستای بهره‌وری انرژی گام‌های مؤثری برداشته‌ایم.
 فلاحتیان نیز در پاسخ به پرسش قدس اگر چه به صراحت از نبود سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی‌های تجدید‌پذیر سخن می‌گوید، اما در‌‌ همان حال از استقبال شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در این بخش  طی دو ماه گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: با اجرایی شدن برجام و همچنین بازنگری تعرفه‌های خرید انرژی‌های نو از سوی وزارت نیرو، شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در این بخش به گرمی استقبال کرده‌اند. در واقع درحال حاضر مراجعات مکرری در این زمینه صورت می‌گیرد که ما برای استفاده از این سرمایه‌ها باید جهت پرداخت بهای برق تولیدی سرمایه گذاران خارجی تضمین‌های لازم را بدهیم.   وی در همین زمینه از تصویب آیین‌نامه اصلاح حقوق مصرف از سوی دولت تدبیر و امید طی دو هفته گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: در قالب این آیین‌نامه، نحوه‌ ساماندهی خرید انرژی تجدید‌پذیر تعیین تکلیف شد، بنابراین می‌توانیم در چند ماه آینده قرار‌دادهای بزرگی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی منعقد کنیم و منابع مالی مورد نیاز در این حوزه را تأمین کنیم.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی می‌گوید: ما علاوه بر بخش داخلی، خواهان حضور و سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های خارجی هستیم البته با این شرط که این سرمایه‌گذاری همراه با انتقال فناوری باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.