عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان کرد: در اسلام هرکس رزق سالیانه و درآمد خود در حد کفاف را داشته باشد، غنی محسوب شده و اگر این درآمد تأمین نشود فقیر محسوب می‌شود.

خط فقر در اسلام چگونه تعیین می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین،حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر جهانیان، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بحث درباره نگاه اسلام به فقر و ثروت و همچنین مفهوم خط فقر در اقتصاد اسلامی پرداخت و اظهار کرد: از نگاه قرآن، ثروت یک ارزش محسوب می‌شود؛ وظیفه انسان‌هاست که ثروت را افزایش دهند و خداوند در قرآن مالکیت انسان‌ها را به رسمیت شناخته است.


دعوت قرآن از انسان‌ها به عمران و ایجاد ثروت

وی ادامه داد: خداوند هم در قرآن می‌فرماید: «هو انشاكم من‌الارض واستعمركم فيها؛ او شما را از زمين پديد آورد و در آن شما را استقرار داد»(هود/61) و بدین طریق از مردم خواسته است در زمین به عمران و آبادانی بپردازند. وقتی انسان‌ها به عمران و آبادانی می‌پردازند بدین معنی است که ارزش افزوده ایجاد شده و باعث تولید ثروت می‌شود و وظیفه هر شخصی است در زمانه خود به ثروت‌سازی بپردازد.

دیدگاه اسلام درباره ثروت

وی افزود: اما از آنجایی‌که مردم خلیفه خدا بر روی زمین هستند بایستی این ثروت‌ها را به قدر اعتباری که در اختیارشان هست به نحوی مصرف کنند که خواست خداست و اینجاست که بحث خوب یا بد بودن ثروت مطرح می‌شود.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اگر مردم ثروت را در سرمایه‌گذاری و در مصرف در حد اعتدال و کفایت و همچنین در انفاق‌ها به‌کار گیرند، در این صورت وظیفه خود را انجام داده‌اند، در اینصورت است که ثروت برای انسان‌ها مایه خیر و برکت و رفتن به بهشت خواهد شد اما در صورتی‌که در غیر از مسیر تعیین شده از سوی خدا مصرف شود مایه گمراهی و جهنمی شدن انسان خواهد شد.

دیدگاه اسلام درباره خط فقر

جهانیان در پاسخ به این پرسش که دیدگاه اسلام درباره تعیین خط فقر چگونه بوده و تفاوت آن با سایر مکاتب اقتصادی در چیست؟ اظهار کرد: در اسلام هرکسی‌که رزق سالیانه و درآمد خود درحد کفاف را داشته باشد، غنی محسوب شده و اگر چنین موضوعی تأمین نشود فقیر محسوب می‌شود و تفاوت اسلام با دیگر مکاتب در این است.

مذموم بودن فقر و تنگدستی از منظر اسلام

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اسلام  معتقد است که خود فقر پدیده نامبارکی است است و در دعاها هم می‌خوانیم که «اللّهُمَّ إنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفَقْرِ، وَالْقِلَّةِ؛ خدایا از فقر و تنگدستی به تو پناه می‌برم». بنابراین بدین وسیله از خداوند طلب رفاه می‌کنیم؛ با این اوصافی که بیان شد، فقر و تنگدستی از منظر اسلام پدیده مناسبی نیست و هدف نظام اقتصادی اسلام رفاه عمومی است اما این ثروت نباید باعث از بین رفتن دین انسان‌‌ها شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.