پس از چند ماه رقابت فشرده درون حزبی میان نامزدهای دمکرات و جمهوریخواه که منجر به کناره گیری تعدادی از نامزدهای دو حزب شد، نتایج انتخابات سه شنبه بزرگ تا حدود زیادی چهره نامزدهای دو حزب را مشخص خواهد کرد.

سه شنبه بزرگ آمریکا؛ صف کشی دقیق تر رقبای انتخابات ریاست جمهوری۲۰۱۶

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، درانتخابات سه شنبه بزرگ مردم 11 ایالت به طور همزمان به پای صندوق های رای می روند و نتایج آن تا حدود زیادی چهره نامزدهای اصلی دمکرات ها و جمهوریخواهان را مشخص خواهد کرد و حتی ممکن است منجر به معرفی نامزد نهایی یکی از دو حزب شود.
در اردوگاه دمکرات ها که از یکماه قبل از شروع رقابت های انتخاباتی در محافل سیاسی از هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی نام برده می شد، اما رقابت سرسختانه برنی سندرز و پیروزی او در ایالت آیوا کار را برای هیلاری برغم حمایت اوباما سخت کرده است.
با وجود اقبال کم سابقه جوانان آمریکایی که بر اساس نظر سنجی ها حدود 75 درصد از آنان به ویژه زنان از سندرز حمایت می کنند، اما برآورد کلی این است که در نهایت هیلاری کلینتون نامزد اصلی دمکرات ها در انتخابات 2016 خواهد بود.
این احتمال وجود دارد در صورتی که هیلاری بتواند در این 11 ایالت رقیب خود برنی سندرز را شکست دهد، از سوی حزبش به عنوان نامزد نهایی دمکرات ها معرفی شود.
در اردوگاه جمهوریخواهان بر خلاف دمکرات ها کار بسیار پیچیده تر است، افراد صاحب نفوذ و سنتی در این حزب ابتدا از جب بوش حمایت کردند،اما بعد از کناره گیری وی، آنها در یک دو راهی دشوار قرار گرفتند.
از یک طرف مخالف نامزدی دونالد ترامپی هستند که با اظهار نظرهای ساختارشکنانه توانسته است بهتر از سایر نامزدها موج ایجاد کند و از طرفی دیگر به وضوح متوجه شده اند که تد کروز توانایی همسو کردن اقبال عمومی با خود را ندارد.
شاید اگر جمهوریخواهان به جای این نامزد، پل رایان که در انتخابات سال 2012 به عنوان معاون میت رامنی انتخاب شده بود و با کناره گیری جان بینر رییس مجلس نمایندگان شدۀ وارد کارزار انتخاباتی می کردند، امروز با مشکل نداشتن یک نامزد کاریزما مواجه نمی شدند.
برخی از کارشناسان مسایل سیاسی و انتخاباتی بر این باورند که جمهوریخواهان تا این مرحله از انتخابات، فاقد یک استراتژی مشخص برای انتخابات درون حزبی هستند و در صورت تداوم وضعیت کنونی ممکن است در نهایت نتیجه انتخابات 2016 را به رقیب خود واگذار کنند و دمکرات ها حداقل برای یک دوره چهار ساله دیگر بر کاخ سفید حاکم شوند.
از طرفی گروه دیگری از صاحب نظران می گویند به نظر می رسد که تصمیم سازان و تصمیم گیران در هیات حاکمه آمریکا به این نتیجه رسیده اند که برای این کشور که داعیه دمکراسی خواهی را در جهان دارد، مناسب نیست که در کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل و آ‍ژانتین رییس جمهوری زن را تجربه کرده باشند اما در آمریکا همچنان یک زن رییس جمهور نشده باشد.
این تحلیلگران همچنان معتقدند اگر هیلاری کلینتون رییس جمهور آمریکا شود با توجه به کسالتی که دارد به احتمال زیاد رییس جمهور یک دوره خواهد بود.
احتمال می رود در صورت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات سه شنبه بزرگ، او به عنوان نامزد نهایی دمکرات ها انتخاب شود و اگر سرانجام ترامپ هم نامزد نهایی جمهوریخواهان شود، با توجه به اظهار نظرهای افراط گرایانه ترامپ، کارشناسان شانس پیروزی او در مقابل هیلاری را کم ارزیابی می کنند.
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای گزینش چهل و پنجمین رییس جمهوری روز سه شنبه 18 آبان 1395 برابر هشتم نوامبر 2016 برگزار خواهد شد.
نظام انتخاباتی در آمریکا پیچیده و دارای پروسه ای طولانی بر اساس رای الکترال کالج است و به هر ایالتی بر اساس وسعت و جمعیت، الکترال به آن اختصاص داده شده است.
هر نامزدی که بتواند بیشترین آرای الکترال (حداقل 270 از 539 رای الکترال) را در تمامی ایالات از آن خود کند به پیروزی می رسد.
ایالت هایی مانند فلوریدا و کالیفرنیا با برخورداری از بیشترین آرای الکترال، نقش تعیین کننده ای در انتخاب رییس جمهوری آمریکا دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.