دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: انجام سزارین برای حاملگی‌های بعدی بانوان عوارض زیادی را ایجاد می‌کند.

عوارض سزارین برای حاملگی‌های بعدی

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، دکتر فاطمه وحید رودسری در حاشیه کنفرانس یک روزه زایمان واژینال بعد از سزارین، از افزایش تمایل به انجام سزارین در بانوان باردار ابراز نگرانی کرد و گفت: امروزه آمار سزارین در بانوان به طور عجیبی بالا رفته و بیشتر بانوان باردار به این نوع از زایمان تمایل دارند و این امر در حالی است که این نوع از زایمان سبب ایجاد عوارضی در حاملگی‌های بعدی می‌شود.
وی افزود: از جمله عوارضی که سزارین سبب آن می‌شود، چسبندگی‌های غیرطبیعی جفت است که در حاملگی‌های بعدی حتی ممکن است منجر به درآوردن رحم شود.
دکتر وحید رودسری عنوان کرد: به همین منظور و به دلیل فوایدی که زایمان طبیعی دارد، در سطح کشور برنامه‌ریزی‌ها بر این شد تا دوباره زایمان طبیعی در مراکز درمانی رایج شود و زایمان‌های ایمن به بانوان باردار توصیه شود.
این متخصص امکانات زایمان طبیعی و ایمن را در بیمارستان رضوی در حد مطلوبی خواند و گفت: در بیمارستان فوق تخصصی رضوی انواع ماساژها و زایمان در آب نیز انجام می‌شود و با استفاده از روش‌های ایمن، مادران زایمان طبیعی بدون درد را تجربه می‌کنند و اینکه متوجه دردی در زایمان خود نمی‌شوند، ترس آن‌ها از زایمان را رفع می‌کند.
دکتر وحید رودسری هم‌چنین به برگزاری کلاس‌های آموزشی دوران بارداری در این بیمارستان اشاره کرد و افزود: برگزاری این کلاس‌های آموزشی باعث می‌شود آگاهی‌ها درباره‌ نوع زایمان‌ها بالا رفته و ترس از زایمان طبیعی در بانوان باردار کاهش ‌یابد و به پذیرش بهتر این  نوع از زایمان بی‌خطر کمک می‌کند.
خطری که کنترل شدنی است
به گفته‌ این متخصص زنان و زایمان، خطری که زایمان طبیعی پس از سزارین دارد، پارگی رحم است که  این امر نیز در مواردی که مادر کاملا آمادگی‌های لازم را داشته باشد، خطرش کمتر از یک درصد است و در مواردی که خطر زیادی داشته باشد، به دو درصد می‌رسد و بنابراین در این زمینه، خطر چندانی مادران را تهدیدی نمی‌کند.
دکتر وحیدرودسری بیان کرد: با امکاناتی که در اختیار بانوان باردار در بخش زایمان بیمارستان رضوی قرار دارد، امکان کنترل، پیگیری و پایش بانوان باردار در حد زیادی فراهم است و  خطرات احتمالی کاهش می‌یابد و اگر مشکلی برای بانوان ایجاد شود، آن‌ها را بلافاصله به اتاق عمل منتقل کرده و از این طریق می‌توان به بانوان اطمینان داد که خطری آن‌ها و کودک‌شان را تهدید نمی‌کند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.