قدس آنلاین/ زهره محمدی‌: اسماعیل شاهرخی معروف به «حکیم سامان» محقق، پژوهشگر و مدرس طب سنتي ايراني و طب اسلامي و دارای مدرک دکترای علوم طب سنتی از ارمنستان است که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ به صورت مطالعه شروع کرده است.

عطاری ها زالودرمانی و حجامت را انجام خواهند داد

او نماینده طب جامعه ایرانیان در خراسان شمالی است و دوره‌های آموزشی خود را در محضر استاد خدادادی بنیانگذار طب قرآن‌، دکتر روازاده رئیس مؤسسه طب جامعه ایرانیان و پدر طب اسلامی آیت الله تبریزیان در قم گذرانده و در حال حاضر همراه یک تیم خصوصی برای جمع بندی اجزای طب ایرانی در کنار هم فعالیت می‌کنند تا خدمات طب سنتي و اسلامي را به مردم استان ارایه دهند. در همین راستا بر آن شدیم تا مصاحبه ای با وی داشته باشیم:
وی در ابتدای مصاحبه درباره طب سنتی می‌گوید: ما در بحث طب ايراني زيرشاخه‌هاي متفاوتي را داريم و اگر بخواهيم، طب ایرانی را تعريف كنيم، از نظر سازماني حداقل پنج وزارتخانه و هفت سازمان بايستي دست به دست هم بدهند تا طب ايراني بتواند، نقش خودش را ايفا كند و خوشبختانه در حال حاضرگرايش مردم به طب سنتی به اوج خودش رسيده، اما ارایه خدمات طب سنتي و اسلامي توسط دولتمردان ساماندهي نشده و اين کمبود بايستي با به ميدان آمدن افراد باتجربه یا پزشكان و كمك دولت با رویکرد برآورده شدن خواسته مردم جبران شود.

 وضعیت طب سنتی در ایران
شاهرخی درخصوص وضعيت طب سنتي در ساير كشورهاي جهان و ایران می‌گوید: امروزه دنيا به سمت استفاده از علوم طب سنتي پيش مي‌رود. در بخش گياهان دارويي براساس آمار منتشر شده، در كشور كانادا 90 درصد و در آمریکا 85 درصد مردم  از داروهاي گياهي استفاده مي‌كنند.
وی تصریح می‌کند‌: در ايران نیز بر اساس سنجش افکار مرکز پژوهش‌های مجلس، مردم نسبت به طب سنتی درخواست بالایی دارند، اما مركز يا مراكز طب سنتي نداريم برعكس مراكزي كه براي طب كلاسيك در دسترس مردم هست، بسيار زياد است. اما مردم علاقه زيادي براي مراجعه به اين مراكز ندارند.
وی در پاسخ به این سؤال که برخی از پزشکان معتقدند که طب سنتي در برخي از موارد به احادیث غيرمستند و حتي جعلي استناد مي‌كنند و آن‌ها را منبع و منشأ استفاده از برخي خوراكي‌ها و گياهان قرار مي‌دهند، می‌گوید: اگر ما را متهم به استفاده از احاديث جعلي مي‌كنند، ما مي‌گویيم، آن‌ها چرا به كتب جعلي غربي‌ها استناد و مراجعه مي‌كنند، مگر رساله طب سنتي ما قانون بوعلي سينا نيست؟ چرا قانون بوعلي سينا دزديده شد و در غرب به اسم هريسون منتشر شد!
وی در ادامه می‌افزاید: يكي ديگر از مواردي كه مخالفان ما مطرح مي‌كنند، بحث آسپرين‌هاست. آن‌ها معتقدند كه در زندگي امروز صنعتي و مشكلات ناشي از آن، اين آسپرين‌ها هستند كه به داد بشر براي جلوگيري از سكته‌هاي مغزي و قلبي رسیده و جلوي لخته شدن خون و غليظ شدن آن را مي‌گيرد، در صورتی که ما معتقدیم، استفاده از ميوه انار، سماق، زغال اخته و مشتقات اين‌ها كاملاً مي‌تواند، نقش آسپرين‌ها را ايفا كند.
این محقق و پژوهشگر بیان می‌کند: ممكن است، بعضي از اوقات همه اين‌ها در دسترس ما نباشد، اما يقيناً خوراكي مثل سماق كه به طور جدي با آسپرين رقابت مي‌كند و تمام طول سال در كنار ماهست و ما مي‌توانيم، آن را در دستور غذايي‌مان قرار بدهيم. ما ايراني‌ها از قديم‌الايام از سماق استفاده مي‌كرديم. سماق اسيد اوريك را پایين مي‌آورد و خون را پاك مي‌كند. گوشت اسيداوريك را بالا مي‌برد و جرم خون را سنگين مي‌كند.
وی در زمینه حمایت دولت از طب سنتی می‌گوید‌: معاونت طب سنتي در وزارت بهداشت قرار بود، آموزش‌ عطارها، آموزش پزشكان، آموزش مردم، بيمه شدن داروهاي گياهي، بيمه شدن خدمات طب سنتي، گسترش مراكز طب سنتي در كشور را برنامه ریزی کند که هيچ كدام اتفاق نيفتاده و اين‌ها نشانه این است كه ما در مورد طب سنتي داريم، كم كاري مي‌كنيم، در صورتي كه كشوري مثل چين براي طب سنتي بالغ بر 250 ميليون دلار فقط برای تبليغات آن هزینه کرده است.
وی در ادامه درخصوص زالو درمانی و گرایش مردم به این سمت نیز اظهار می‌دارد: ما در طب سنتي از زالو درماني دفاع مي‌كنيم، اما اين دفاع محدود به ما نيست. الآن در تمام دنيا از زالودرماني استفاده مي‌شود. جراحاني كه در دنيا با مكانيزم كار زالو آشنا هستند، مي‌گويند که خداوند يك موجود كوچكي را آفريده كه وقتي يك جراح دچار يك مشكل بزرگ مي‌شود، آن به كمكش بيايد و آن موجود چيزي نيست، جز زالو. چون جايي كه بافت به سمت مرگ جلو مي‌رود، گذاشتن زالو روي آن بافت باعث مي‌شود که حيات به آن برگردد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد عطاری‌ها در استان در حال افزایش است، اظهار می‌دارد: ایجاد زمینه آموزش گیاهان دارویی در حوزه سلامت ضروری است. در همین راستا آموزش طب سوزنی، طب مکمل (داروهای ترکیبی)، حجامت، زالودرمانی، ماساژدرمانی ویژه عطاری‌ها در دستور کار قرار دارد و در حال پیگیری و اخذ مجوز از شبکه بهداشت و درمان استان هستیم.
شاهرخی می‌افزاید‌: باتوجه به اینکه خراسان شمالی دارای گونه‌های گیاهی فراوان و کمیابی است، به دنبال کشت گیاهان دارویی‌، تولید و بسته بندی دمنوش‌های گیاهی در استان هستیم .
وی یادآور می‌شود‌: برای احداث کارخانه بسته بندی گیاهان دارویی و دمنوش‌های گیاهی از جمله چیپس میوه به دنبال جذب سرمایه گذار برای احداث این کارخانه هستیم و از مسؤولان در خواست داریم تا مارا در این امر یاری کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.