قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست: می‌خواهیم از این به بعد گاهی با یاد کردن از سریال‌های دهه‌های شصت و هفتاد شما را به سال‌های پخش سریال‌های موفق و ماندگار تلویزیون ببریم. دقیقاً همان زمانی که بضاعت تلویزیون اندک ولی کیفیت تولیدات بالا بود.

باغ اناری که «باغ گیلاس»شد

سریال‌های زیادی در سال‌های اخیر ساخته شده و روی آنتن رفته، اما با وجود این‌ها هنوز خاطرات بسیاری از سریال‌های قدیمی‌ زنده است. سریال‌هایی که هر کدام در زمان پخششان به دلیل ویژگی‌هایی که داشته‌اند گاه از موفقیت‌های زیادی برخوردار بوده‌اند. مجموعه «باغ گیلاس» یکی از این سریال‌هاست.
سریال تلویزیونی «باغ گیلاس» در سال1372 به کارگردانی مجید بهشتی ساخته و سال بعد از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال در زمان پخش  توانست توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند.
این سریال داستان 2برادر به نام‌های محسن (با بازی مهران مدیری) و امیر (با بازی عبدالرضا اکبری) وارثِ باغ پدرشان «حاج‌نایب» هستند؛ اما اختلاف سلیقۀ آنها بر سر چگونگی استفاده از این باغ، آنها را رودرروی یکدیگر قرار می‌دهد.
 مادر (نیکو خردمند) و خواهر (فریبا متخصص) و برخی دوستان خانوادگی نیز وارد ماجرا می‌شوند. امیر که استاد دانشگاه است، مصمم به حفظ میراثِ سبز پدر است و محسن، در این فکر است تا با قطع درختان، در آنجا به ساختمان‌سازی بپردازد. امیر به گمان اینکه اگر محسن ازدواج کند، سربه‌راه خواهد شد؛ زمینه ازدواج او را با دختر دایی‌اش «مریم»
(سودابه مرادیان) فراهم می‌کند اما...
‌در این سریال بازیگران بنامی ایفای نقش کردند که اینک در میان ما نیستند. نیکو خردمند،اسماعیل داورفرو بازیگران خوبی چون جمشید مشایخی، فخری خوروش،عبدالرضا اکبری، فریبا متخصص، جلیل فرجاد، مهران مدیری و....
به انگیزه پخش این سریال از شبکه «آی فیلم» با جلیل فرجاد بازیگر این سریال گفت و گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 کمی ‌از حال و هوای ساخت سریال باغ گیلاس بگویید.
  این سریال در دهه هفتاد ساخته شد و تا جایی که به خاطر دارم فیلمبرداری کار حدود 3ماه طول کشید و فضای آن بسیار صمیمی‌ و حرفه‌ای بود.

 مجید بهشتی در قید حیات است؟
بله، سال‌هاست که به خارج از کشور مهاجرت کرده است.

 چه شد که برای این سریال دعوت به کار شدید؟
بهشتی از دوستانم در دانشگاه بود و با همدیگر آشنایی داشتیم.آن زمان این گروه‌ها خیلی دنبال رابطه نبودند و همه چیز بر اساس شایسته‌سالاری بود. دعوت از بازیگر بر اساس توانایی‌هایش انجام می شد.

 آیا سریال در آن زمان با بازخوردی از طرف مخاطبان روبه رو شد؟
در آن مقطع مثل الان شبکه‌های مجازی و ماهواره وجود نداشتند و تکیه مردم بر روی 2کانال بود و مردم سرگرمی‌ دیگری جز تلویزیون نداشتند و کارها مثل امروز نبود و دیده می شد. سریال‌های قدیم از دل مردم برمی‌آمد. حرف دل مردم را می زد و مخاطب هم به خوبی با کار ارتباط برقرار می کرد.

 به خاطر دارید سریال چند قسمت بود؟
 فکر کنم 13قسمت بود

 لوکیشن‌های سریال کجا بود؟
 باغ اناری در فلکه چهارم تهران پارس بود.

 خاطره ای از آن سریال دارید؟
 به یاد دارم آن موقع تا مدت‌ها مردم در کوچه و خیایان من را به اسم شخصیتی که در آن سریال بازی می‌کردم(عزیز)صدا می‌زدند، این نشان می‌دهد سریال را با دقت تماشا می‌کردند و با کار ارتباط بسیاری برقرار کرده بودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.