وزیر خارجه سوریه با تاکید بر اینکه دی میستورا حق ندارد برای مذاکرات صلح سوریه جدول کاری و زمانبندی پیشنهاد دهد، خاطرنشان کرد: تصمیم گیری درباره آینده و زمان انتخابات در سوریه مختص مردم است و اگر برخی‌ها توهم رسیدن به قدرت را دارند مذاکرات شکست خورده خواهد بود.

مساله ریاست جمهوری و فدرالیسم در ژنو مطرح شود، مذاکره نمی‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایسنا، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه امروز (شنبه) در میان جمعی از مسئولان دولت سوریه از جمله فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه و بشار جعفری، سفیر دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیات مذاکره کننده دمشق در ژنو اعلام کرد که هیات دولت سوریه در جلسات مذاکرات صلح سوریه که قرار است از روز دوشنبه در ژنو آغاز شود شرکت می‌کند.

وی گفت: انتظار داریم مذاکرات ادامه یابد و دولت سوریه آماده است با تعداد بیشتری از گروه مخالفان سوریه مذاکره کند و معتقد است یک گروه کوچک نمی‌تواند نماینده همه مخالفان در سوریه باشد.

معلم در واکنش به اظهارات اخیر استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک مبنی بر تعیین زمان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ظرف 18 ماه آتی گفت: دی میستورا حق ندارد که جدول کاری را برای مذاکرات پیشنهاد داده و حتی زمانی را برای انتخابات تعیین کند. این حق مختص مردم سوریه است و همانطور که در بیانیه ژنو یک هم تاکید شده تصمیم گیری درباره آینده سوریه در حیطه اختیارات ملت سوریه است نه هیچ کس دیگر.

وی افزود: انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری یک حق قانونی است و ما نمی‌پذیریم که هیچ کس دخالتی در آن داشته باشد و تصمیم گیری در این باره باید نتیجه مذاکرات سوری -سوری باشد. با هرگونه مذاکره درباره انتخابات پارلمانی آتی و قرار گرفتن انتخابات سوریه در بندهای جدول کاری ژنو مخالفیم.

معلم تاکید کرد: دولت سوریه همچنان به آتش‌بس پایبند خواهد ماند.

وزیر خارجه سوریه در ادامه گفت که هیات اعزامی دمشق به مذاکرات ژنو برخلاف دور قبلی بیش از 24 ساعت منتظر نخواهد ماند که طرف مقابل نیز به این مذاکرات بپیوندد و اگر مخالفان برای آمدن به ژنو وقت‌کشی کنند دمشق مذاکرات را ترک می‌کند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر برخی مقامات غربی و مسئولان سازمان ملل درباره فدرالی شدن سوریه گفت: دمشق به هیچ وجه بحث درباره فدرالیسم در سوریه را نمی‌پذیرد. ما خواهان وحدت اراضی سوریه هستیم و برای آن تلاش می‌کنیم. مرحله انتقالی در سوریه تنها به معنی روی کار آمدن یک دولت جدید و تدوین یک قانون اساسی جدید است نه اینکه در کشور تغییرات جغرافیایی-سیاسی رخ دهد.

معلم درباره تهدیدهای برخی کشورهای عربی و منطقه‌ای علیه سوریه نیز گفت: هیچ کس جرأت دخالت نظامی زمینی در سوریه را ندارد. اگر کسی قصد انجام چنین اشتباهی را دارد پس اول در یمن به پیروزی برسد و بعد به سوریه بیاید. کسی که به دنبال حل نظامی بحران است پس اقدام کند اما اطمینان داشته باشد که آنها را با تابوت به کشورهایشان باز می‌گردانیم.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: ما آماده‌ایم تا اقدامات لازم را برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان انجام دهیم و از آنها در کشور استقبال می‌کنیم.

وی گفت: دمشق بدون هیچ پیش شرطی وارد مذاکرات ژنو شده‌ و هیچ شرطی را از سوی هیچ شخص یا گروه دیگری نمی‌پذیرد. ما امیدواریم و خوش بین هستیم که در سال جاری میلادی به برون رفت از بحران کنونی دست یابیم. سوریه با رهبری بشار اسد و با اراده مردم خود همچنان مسیرش را تا پیروزی ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اقدام اخیر اتحادیه عرب در گنجاندن نام حزب الله در فهرست تروریستی نیز ضمن محکوم کردن این اقدام گفت: هرآنچه را که بشار جعفری، وزیر خارجه عراق در این نشست گفت را به طور کامل تایید می‌کنیم و آنها مواضع ما نیز بود. اقدام اتحادیه عرب کاری سخیف بود و خدارا شکر که ما عضوی از این اتحادیه نیستیم.

معلم درباره کردهای سوریه که مخالفان مورد حمایت عربستان با مشارکت آنها در مذاکرات ژنو مخالف هستند، گفت: کردها بخشی از ملت سوریه هستند و دوشادوش ارتش سوریه و در سنگری واحد علیه تروریسم ایستاده‌اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    ولید جان 300هزار نفر مسلمان شهید شدن که فقط اسد برود حالا شرط اصلی مردم سوریه را نادیده می گیری نه جانم اسد خواهد رفت همچنان که صدام و قذافی رفتن.