قدس آنلاین-ساحل عباسی:ایجاد رونق اقتصادی ،کار آفرینی ،گردش سرمایه ها ،توزیع عدالت و افزایش توسعه بر عهده دولت است .دست یابی به توسعه اقتصادی نیازمند شناسایی عوامل محیطی ،نقاط قوت و ضعف اقتصادی ،شناسایی فرصت ها و تهدیدها ،متغیرها و ترسیم یک استراتژی مطلوب است .برنامه های اقتصادی دولت به دلیل فاصله داشتن با واقعیت اقتصاد ما ناکارآمد است 

دولت رقیب مردم است / تا دولت از رقابت با مردم دست برندارد رونق و توسعه اقتصادی ایجاد نمی شود/ برنامه های اقتصادی دولت با واقعیت فاصله دارد.

چالشهای بیشماری گریبان اقتصاد ایران را در سالهای اخیر گرفته است .بیکاری ،رکود ،تورم ،عدم سرمایه گذاری خارجی و فرار سرمایه ها همه و همه ناشی از عدم کارآیی اقتصاد ایران است .گشایش اقتصادی یکی از اصلی ترین شعارهای دولت بود،  توجه به معیشت مردم و  توسعه اقتصادی نیز از جمله مباحثی است که دولتها در آغاز راه خود از آن بهره می برند .دکتر محمد رضا وفایی اقتصاد دان معاون توسعه و منابع انسانی انرژی اتمی  و رئیس انجمن استراتژی ایران  در گفت و گو با قدس آنلاین به تشریح دلایل ناکارآمدی اقتصاد ایران پرداخته است.

دکتر محمد رضا وفایی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه قم با تشریح وظایف دولت و کارشناسان در راستای  توسعه اقتصاد گفت: یقینا دولت ،کارشناسان اقتصادی و مردم در راستای  دست یابی به توسعه اقتصادی چندین  وظیفه اساسی دارند .دراین میان دولت مسول اشتغالزایی است .کارآفرینی دولت آنقدر حائز اهمیت است که اقای آدام اسمیت در این باره معتقد است  دولت به  حدی اشتغال زایی کند که امروز عده ای را مامور کندن چاله ای کند و فردا آن  چاله را مجددا پر کند ! بنابراین از منظر پدر اقتصاد نوین  کارآفرینی برای آحاد جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و  دولت وظیفه اشتغالزایی دارد.

وی با اشاره به  زیر گروه های اشتغال و راه های رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی می گوید : ایجاد رونق اقتصادی ،کار آفرینی ، گردش سرمایه ها،  توزیع عدالت و افزایش توسعه همگی  زیر مجموعه های اشتغال به شمار می روند. بنابراین اشتغال  هدف اصلی است که توسعه زا و شکوفا کننده اقتصاد است . بی تردید رسیدن به هدف نیازمند شناسایی عوامل محیطی ، نقاط قوت و ضعف ،شناسایی فرصت ها و تهدیدها ،متغیرها و ترسیم یک استراتژی مطلوب است . این مهم زمانی محقق می شود که دولت ،مدیران  و کارشناسان اقتصادی در اتاق فکر های متوالی به بررسی  اولویت بندی و شناسایی فاکتورهای لازم بپردازند.

عضو هیات علمی  دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه دولت مدعی داشتن برنامه برای اقتصاد کشور است تصریح نمود : دولت مدعی است که برنامه پنج ساله ،بیست ساله و برنامه های سالیانه را در راستای شکوفایی اقتصاد تدوین نموده این  در حالی است که برنامه های دولت با واقعیت اقتصاد ما فاصله زیادی .بی تردید تا زمانی که دولت موفق به شناسایی همه عوامل نشود ،همچنین هنگامی که در گزینش راهبردها از یک عامل غفلت شود تدوین تاکتیک ها و استراتژی ها نیز ما را به هدف نخواهد رساند. به طور مثال مسئولان از  بازنگری کارآیی دانشگاه ها در هر ده سال ؛بازنگری و به روز رسانی کتب آموزش و پرورش غفلت کرده اند .ازعلامه طباطبایی نقل شده است هر دو سال با توجه به تغیر شرایط و اقتضائات محیط باید یک تفسیر جدید از قرآن ارائه داده شود .پر واضح است دسترسی مردم به رسانه ها ؛اخبار و شبکه های اجتماعی آنها را از پیشینیان خود متفاوت کرده بنابراین با افزایش سطح سواد و معلومات مردم دولتها در راستای اعتماد سازی تلاش مضاعفی از خود بروز دهند چرا که مردم امروزه معتقد هستند اصولا دولتها به  شعارهایشان  پایبند نیستند .

رئیس انجمن استراتزی ایران با بیان اینکه در راستای اعتماد سازی اولین قدم  باید از سوی دولت برداشته شود گفت :یقینا دولت اگر در پی ایجاد رونق اقتصادی است ابتدا این مساله را باید از درون بدنه خود آغاز کند بدین معنی که با کوچک سازی دولت و چابک سازی وزارت خانه ها و واگذاری نهادهای دولتی به بخش خصوصی آغاز گر این حرکت اقتصادی موثر باشد.چند سال پیش برخی معتقد بودند مشکل اقتصاد ایران به دلیل عدم توجه به اصل 44 قانون اساسی است . با تهیه گردش کار و تفویض و تاکید این مساله از سوی مقام معظم رهبری ایشان  به غیر از چند صنعت به دولت اجازه داد تا در راستای خصوصی سازی تمهیدات مهمی را انجام دهد .مخابرات در اختیار بخش خصولتی قرار گرفت و با اینکه کاملا خصوصی نشد کارآیی سازمان مخابرات افزایش چشمگیری یافت به نحوی که خریداری یک خط تلفن زمان بر نیست ومخابرات به مشتریانش خدمات قابل توجهی ارائه می کند. .چندی پیش  وزیر صنعت اعلام کرد همانگونه که در فوتبال ازمربی خارجی بهره می بریم باید در صنعت هم از کارشناسان صنعتی استفاده کنیم به نظرم ایده جالب توجهی است چرا که قرآن کریم هم بر این مساله که فکرها را بر روی هم بگذارید ،بهترین نتیجه و خروجی را به دست آورید تاکید فراوانی کرده است .به نظر می رسد فارغ از مباحث سیاسی بتوان با بسیاری از شرکت های صنعتی و اقتصادی که به مسائل و حاشیه های سیاسی اهمیتی نمی دهند فعالیت و همکاری نمود.

وی با بیان اینکه ساختار فرهنگی و مدیریتی اقتصاد ایران بیمار است به ذکر خاطره ای پرداخت و افزود: بنده بیست سال پیش  مسول ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشگاه صنعتی شریف و علم و صنعت بودم.عهده دار پروژه ای بودیم که پشتیبانی مالی آن با  وزارت صنایع بود قرار شد از حضور بیست کارشناس ژاپنی بهره مند شویم تا با استفاده از تخصص آنها نقایص صنعت ایران شناسایی شود. خروجی عدم کارآیی صنعت ایران در صد صفحه اینگونه اعلام شد که به لحاظ سخت افزاری مشکلی وجود ندارد بلکه ضعف صنعت ایران در ساختارهای فرهنگی است !! آنها متذکر شدند ایرانیان به لحاظ سیاسی رشد کرده اند اما هنوز به بلوغ فرهنگی نرسیده اند بنابراین با ارائه راهکارهایی نسخه صنعت بیمار ایران را پیچیدند متاسفانه بیست سال از آن ماجرا می گذرد و آن نسخه هنور عملیاتی و اجرایی نشده است .

دکتر وفایی معتقد است سال 95 در صورتی می تواند شاهد شکوفایی و رنق اقتصادی باشد که دولت خود را دیگر رقیب مردم نبیند وی تصریح نمود: یقینا هر حوزه ای که دست دولت از هر حوزه ای خارج شود شکوفا خواهد شد. به قول فرانسوی ها دخالت دولت ممنوع  است و دولت باید تقاضا و عرضه را به دست بازار و مردم بسپارد تا به صورت طبیعی و نرمال انجام شود .

وی با اشاره به  اینکه سیستم های نظارتی دولت باید کاملا مخفیانه باشد گفت : بهتر است که دولت به صورت مخفیانه بر فعالیت های اقتصادی نظارت کند و سازمان تعزیرات آنقدر علنی در صحنه حضور نداشته باشد  چرا که این مساله موجب توهم عدم سرمایه گذاری و باعث فرار سرمایه ها می شود .در یک مثال شفاف اگر سیستم نظارتی آمریکا را به تصویر بکشیم هرگز به صورت علنی شرکت های اقتصادی اش را مورد نظارت قرار نمی دهد بلکه دولت خط قرمزی را تعیین می کند که مثلا با ایران نباید مراودات تجاری داشته باشید .در طی دوازده سال گذشته هیچ یک از شرکت های آمریکایی با ایران ارتباط تجاری نداشتند چرا که به خط قرمز واقف بودند که دولت نظارت نامحسوس و جامعی دارد. سیستم پنهانی که نشانه چابک بودن سیستم است باید همچون پلیس نامحسوس عمل کند و از سیستم های امنیتی و کنترلی غیر محسوس  استفاده نماید.

رئیس انجمن استراتژی ایران دولت را رقیب ملت می داند و در این باره می گوید: متاسفانه چون اقتصاد ما دولتی است  دولت رقیب مردم است  در این بین اگر مردم حاضر به سرمایه گذاری شوند چون دولت از امکانات بیشتری برخوردار است مردم از ریسک کردن می ترسند بنابراین سرمایه گذاری نمی کنند این در حالی است که دولت باید  ریسک را پذیرفته  و سرمایه گذاری کند .مسلما مردم خواهان بازار امنی هستند در هر نوع صنعتی اعم از خودرو یا مسکن . حتی صنعت اشتغال هم اگر به دست مردم داده شود مسلما زیر ساخت های کارآفرینی و اشتغال زایی توسط مردم فراهم می شود .متاسفانه رانت های دولتی امکان مشارکت فعال مردم را از صحنه اقتصاد کشور گرفته و به قول وزیر اقتصاد نفس ها را بریده است .بی تردید تنها راه مقابله و غلبه بر مشکلات اقتصادی چابک سازی دولت و پاک کردن دولت از مدیران رانت خوار است .کوچک شدن دولت و ادغام وزارت خانه های آموزش و پرورش ،آموزش عالی و آموزش پزشکی ،ادغام وزارت نفت و نیرو ،تشکیل وزارت رفاه که دیگر نیازی به وزارت عریض و طویل ارتباطات نباشد تا در وزارت رفاه مباحثی چون بیمه ،بیمارستان ،مخابرات و هر آنچه به رفاه شهروندان مربوط می شود پیگیری شود.

وی معتقد است : دولت به جای اینکه دائما مدارس غیر انتفاعی را رصد کند که شهریه اشان چقدر اضافه شده بهتر است اجاز بدهد هر کسی پول دارد و خواهان این است که فرزندش در مدارس غیر انتفاعی درس بخواند هزینه های آن را پرداخت کند از آن سو دولت با شناسایی دانش آموزان و دانش جویان نخبه آنها را تمام و کمال حمایت کند .چه ضرورتی دارد که دولت از دانشجویان صنعتی شریف که همه به آمریکا و ناسا می روند هزینه ای دریافت نمی کند ؟اگر دانشجویی نخبه است و از امکانات مالی مناسبی برخوردار نیست دولت باید از او حمایت کند در حالی که اکثر دانشجویان صنعتی شریف از خانواده های متمولی هستند .مسئولان کشور باید بدانند عدالت به معنای تساوی نیست بلکه به معنای قرار گرفتن هر چیزی در جای خود است .

وی با اشاره به شیوه انتخاب مدیران آینده کشور در انگلستان می گوید : سیستم آموزشی انگلستان اینگونه تعریف شده که دولت به طور نامحسوس تیزهوشان را شناسایی کرده و با ارائه آموزشهای ویژه آنها را برای آینده کشور تربیت می کند در حالی که درایران مدیران بر مبنای ارتباطات خانوادگی ودوستی انتخاب می شوند! تا زمانی که شایسته سالاری وجود نداشته باشد و  دولت بر اقتصاد کشور حاکم باشد نباید  منتظر رسیدن روزهای خوب اقتصاد ایران بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.