۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
کد خبر: 360409

خبرگزاری دولتی روسیه گزارش داده است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، فرمان عقب‌نشینی نیروهای این کشور از سوریه را صادر کرده است.

 چرایی عقب نشینی روسیه از سوریه؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پارسینه، بر اساس بیانیه کرملین، رئیس جمهوری روسیه گفته است که هدف اصلی نیروهای مسلح روسیه در سوریه محقق شده است.این بیانیه می‌گوید با خارج کردن بخش اعظم نیروهای هوایی روسیه از سوریه موافقت شده است.رئیس جمهور روسیه همچنین دستور تقویت نقش روسیه در روند صلح برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه را صادر کرده است.

به گفته دمیتری پسکوف، وزیر دفاع روسیه، آقای پوتین تصمیم خود را در یک تماس تلفنی به اطلاع بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه رسانده است.

انتشار این خبر،محافل سیاسی دنیا را غافلگیر کرده است.خروج نیروهای روسیه ،آن هم در زمانی که هنوز صلح در سوریه برقرار نشده و نیروهای طرف های درگیر دارای برتری قابل توجهی نسبت به یکدیگر نیستند برای رسیدن به چه هدفی انجام می شود؟ البته ،نشانه های دیگری ظرف هفته های گذشته در تغییر شرایط بازی جنگ سوریه عیان شده بود.نشانه ها از این قرارند:


- سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری در مسکو با اشاره به ناآرامی‌ های سوریه گفت: "اگر طرفین پس از مذاکرات، بحث و رایزنی‌ ها درباره دولت آینده سوریه به این نتیجه برسند که این طرح فدرال برای حفظ ملتی واحد، سکولار، مستقل و مقتدر مناسب است، آن‌گاه چه کسی به آن اعتراض خواهد کرد؟"

-عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، با طرح این ادعا که ایالات متحده اجازه اعزام نیروهای عربسان به سوریه از طریق عراق را صادر کرده، تهدید نموده که ارتش سعودی هر نیرویی را که بخواهد در این مسیر مقابلش قرار بگیرد، از میان برخواهد داشت؛ حتی اگر این نیرو، ارتش عراق باشد. وزیر خارجه سعودی تأکید کرده که کشورش به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هشدار داده، اگر مانع ورود نیروهای سعودی شود، ارتش عربستان با نیروهای ارتش عراق درگیر خواهد شد. وی همچنین هشدار داده که العبادی باید مراقب باشد به سرنوشت یمن دچار نشود، چون مانند یمن ـ که حوثی‌ها علیه اهل سنت فشار وارد می‌کردند ـ این اتفاق در عراق نیز در بغداد و دیاله در حال رخ دادن است.

- روزنامه «رای الیوم» ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در دیدار با سردبیران روزنامه های این کشور گفت که وی به آمریکایی ها و روس ها اطلاع داده است که اگر ارتش سوریه بر عملیات نظامی بزرگ در جنوب این کشور ادامه دهد، از آنجا که به عقیده وی ممکن است اردن به لحاظ امنیتی با مشکل مواجه شود یا بر امنیت مرزهایش تاثیر بگذارد و باعث روانه شدن سیل جدیدی از آوارگان به سوی اردن گردد دست روی دست نخواهد گذاشت.

وی گفت که اگر اردن مجبور به رویارویی با عملیات نظامی بزرگ سوریه در نزدیکی مرزهای شمالی اش شود، همان کاری را می کند که ترکیه کرده است.

-«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق از روسیه همکاری نظامی و اطلاعاتی بیشتری را برای نابودی داعش خواستار شد.نخست وزیر عراق ضمن تشکر از روسیه برای مواضع حمایتی این کشور از نیروهای عراقی و تجهیز ارتش این کشور به جنگنده و جنگ‌افزار تأکید کرد: «ما هماهنگی امنیتی و اطلاعاتی مشترکی داریم. نیروهای ما در حال حاضر پیروزی‌های بزرگی در برابر داعش به دست آورده‌اند. ما شهرها را آزاد و شکست‌های سنگینی به این گروه تروریستی وارد کردیم. برای آزادسازی موصل حرکت می‌کنیم و اطمینان داریم که در این جنگ پیروز می‌شویم»العبادی در ادامه مصاحبه خود گفت: «آنچه از دوستان روس می‌خواهیم این است که ما را به سلاح و جنگ‌افزار بیشتری مجهز و با ما علیه تروریسم تبادل اطلاعات کند؛ زیرا آن دشمن مشترک دو کشور است».

-گزارش های مستند از سوی برخی شاهدانی که از داعش جدا شده اند، حاکی از آن است که درگیری، اختلاف و کشت و کشتار بین رهبران این گروه تروریستی بر سر رهبری آن در سوریه در حال ظهور است و دیگر برکسی پوشیده نیست.

به گزارش العربیه، بنا به گفته این شاهدان عینی، برجسته ترین شکل اختلاف بین اعضای داعش در سوریه از آنجا نشات گرفته است که برخی از رهبران این گروه نپذیرفته اند که به نفع برخی دیگر کنار بکشند؛ امری که درگیری ها را بیش از پیش شعله ور کرده و آشکار ساخته است.

- بشار الجعفری رئیس هیئت نمایندگان دولت بشار اسد در مذاکرات ژنو گفت: نشست با دی‌میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل خوب و سازنده بود و ما بر ضرورت فراهم کردن مقدمات شکلی خوب برای گفتگو تأکید کردیم.وی افزود: ما می‌خواهیم به‌عنوان مردم سوریه و بدون دخالت خارجی گفتگو کنیم و هرگونه خروج از این روند، یعنی اینکه کسانی برای شکست گفتگو تلاش می‌کنند.

- یک هواپیمای نظامی روسیه حامل مقادیری سلاح و مهمات در فرودگاه بین المللی اربیل واقع در شمال عراق به زمین نشست.به گزارش شبکه خبری المیادین، برخی از منابع به المیادین گفتند که سلاح های روسی در چهارچوب قراردادهایی که دولت عراق پیشتر با روسیه امضا کرده بود، به اقلیم کردستان تحویل داده شده است.به گفته این منابع سلاح‌های روسی که در فرودگاه اربیل تخلیه شده است، شامل توپخانه و  تجهیزات ضد زره است.

بر اساس نشانه های فوق ،به نظر می رسد خروج عمده نیروهای روسیه از سوریه در چارچوب سلسله ای از تغییر و تحولات در منطقه برای تغییر وضعیت توازن قوا و تثبیت وضعیت فعلی به منظور ایجاد زمینه ی صلح و رضایت کشور های منطقه برای ایجاد دولت فدرال در سوریه است.

 روسیه ظرف شش ماه  ،به تمام اهداف استراتژیک خود در سوریه رسید و بیش از این هزینه کردن در این منازعه را مفید فایده نمی داند.  واقعیت این است که در شرایط فعلی هیچ یک از طرف های درگیر در سوریه به تنهایی قادر به کسب پیروزی های بزرگ در جنگ زمینی نیست.

 داعش با قطع شریان های درآمدی خود از طریق فروش نفت و بسته شدن عمده ی راه های تامین تجهیزات نظامی و اختلاف گسترده بین اعضا –که طبق خبرهای غیر رسمی بین چچنی ها و بعثی ها به وجود آمده است – توان تهاجمی خود را از دست داده است. همچنین به نظر می رسد روسیه در صدد تکرار  ایفای نقش خود مطابق الگوی سوریه در عراق برای زیر ضرب قرار دادن داعش و کمک به عراق در بازپس گیری موصل است.داعش نقش خود را برای بازگرداندن سوریه به کشورهای تحت حمایت روسیه ایفا کرد و در عراق نیز همین نقش را ایفا خواهد نمود.

دولت سوریه و سایر معارضین نیز به حفظ مناطق تحت تسلط فعلی خود راضی هستند. ائتلاف عربی تحت هدایت عربستان نیز آمادگی کامل دارد که در صورت حضورگسترده ایران در سوریه ،از طریق اردن –که جداگانه سوریه را به درگیری نظامی تهدید کرده است- وارد خاک سوریه گردد و ایران نیز متقابلا  همین گزینه  را برای مقابله با  دخالت نیروهای ائتلاف عربی اعلام کرده است.محسن رضایی در پیامی اینستاگرامی این موضوع را اعلام کرده است.:

"اخیراً وزیر امور خارجه عربستان، کشور عراق را تهدید نموده است که نیروهای خود را از طریق بصره به سوریه خواهد برد! یعنی هم زمان به عراق و سوریه تجاوز کند و خود را به مرزهای ایران برساند!

هرچند ما دشمن اصلی خود را آمریکا و رژیم صهیونیستی می دانیم، اما به سعودی ها هشدار می دهیم: از سکوت و خویشتنداری ایران بترسد و درصورتی که عربستان به این تجاوزگری ها ادامه دهد به شدت تنبیه خواهد شد.

بدین ترتیب،دو راه پیش پای آینده ی وقایع در سوریه قرار دارد:

راه اول ،ادامه ی وضعیت آتش بس و مذاکرات تا حصول توافق بین طرفین جنگ داخلی در سوریه است.دراین صورت آنچه محتمل الوقوع است به رسمیت شناختن تسلط هر یک از گروه های طرف مذاکره بر اراضی تحت تصرف خود و تشکیل حکومتی با الگوی مشابه بوسنی هرزگوین برای پایان آبرو مندانه غائله است.البته در این راه ،داعش و النصره و گروه های هم پیمان با القاعده  یا می بایست به ترتیبی در فرایند صلح و تثبیت وضعیت  شریک گردند و یا مشابه طالبان در افغانستان به صورت استخوان لای زخم باقی خواهند ماند.

راه دوم ،عدم تمکین قدرت های منطقه ای به توازن قوای فعلی و آغاز دخالت نظامی از جانب ترکیه ،ایران یا ائتلاف عربی تحت هدایت عربستان درسوریه است.

 این حرکت  ،وضعیت بسیار خطرناکی را در منطقه ایجاد خواهد کردو عملا به جنگ منطقه ای بین همه ی کشور های درگیر از پاکستان تا ترکیه خواهد انجامید. جامعه ی بین المللی در این شرایط ،به نظر نمی رسد که بدون قصد و غرض و ایفای نقش بر کنار بماند و به نفع یکی از قدرت های منطقه ای –به احتمال فراوان ائتلاف تحت رهبری سعودی- وارد کارزار خواهد گردید که نتیجه ای جز جنگ تمام عیار در منطقه ی خاورمیانه نخواهد بود.در این شرایط ،ایران می بایست هوشیاری خود را حفظ نموده و همانگونه که تا کنون با تدبیر عمل کرده است ،ایفای نقش خود برای حل مساله سوریه را با تدبیر و تدقیق بیشتر در مورد زد و بند های پنهان و آشکار بین قدرت های جهانی و منطقه ای  ادامه دهد. درست است که برای مقابله با گرگ ها همواره باید آماده بود ،ولی ترساندن گرگ ها معمولا تدبیر بهتری نسبت به تک و تنها به گله ی گرگ ها زدن است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    در پشت پرده امریکا و روسیه چه میگذرد یک سازش نا مبارک.
  • یک بنده خدا IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    سگ زرد برادر شغاله!!روسها هیچ گاه عزت مسلمانان را نخواسته و نمی خواهند واگر کاری هم بکنند برای امتیاز گرفتن از رقیب است.مثل مسئله هسته ای درتمام مراحل با امریکا همراهی کردند اما چون امریکاییها بهتعهدات شان عمل نکردند بازی دیگری را درپیش گرفتند.اگرامریکا یک لبخند به روسها بزنند بازهم فاز عوض می کنند.باید هوشیاربود.
  • یک بنده خدا IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۶
    0 0
    هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد.مخصوصا روسها که بعد از فروپاشی شوروی تا کنون از سوی غربیها تحقیر شده واحساس حقارت شدیدی دربرابرانهادارندوبرای بیرون امدن ازاین احساس حقارت هرکاری می کنندوحاضرند هرکسی را بفروشند مثل موضوع هسته ای!