قدس آنلاین/ اهواز/ مهدی ممبینی : سرانجام پس از نارضایتی‌ها و انتقادهای اولیا در خصوص دریافت کمک‌های مالی اجباری از دانش آموزان و اولیای آن ها، در نهایت طرح مدارس هیأت امنایی به اجرا درآمد تا نیازهای مالی مدارس توسط خیرین یا افراد ذی نفع تأمین شود.

 رقابت مدارس  هیأت امنایی خوزستان برای کسب درآمد

کلاس‌های تقویتی یا فوق برنامه از آن دست بهانه هایی است که تب درآمدزایی را در بین مدارس هیأت امنایی بالا برده و حتی در بعضی مناطق و نواحی آموزش و پرورش اهواز، شاهد رقابت این مدارس در جذب درآمد هستیم.
این درحالی است که اصرار مدیران مدارس برای برگزاری کلاس‌های فوق برنامه این شائبه را تقویت کرده که دبیران و معلمان مدارس در ساعت کاری خود چرا به تقویت پایه‌های درسی دانش آموزان
نمی پردازند تا به برگزاری کلاس‌های فوق برنامه نیاز باشد؟

 محرومیت از عدالت آموزشی
بعضی از اولیای دانش آموزان و کارشناسان حوزه آموزش و پرورش این نحوه اداره مدارس هیأت امنایی را مشابه با مدارس غیرانتفاعی دانسته و بر این اعتقاد هستند که وقتی دانش آموزی توان مالی لازم برای شرکت در کلاس‌های فوق برنامه ندارد، از آموزش‌های استاندارد و لازم که از سوی مدرسه ارایه می‌شود، محروم می‌ماند و این محرومیت با عدالت آموزشی که از وظایف وزارت آموزش و پرورش است، منافات دارد.

 فعالیت 280 مدرسه
هیأت امنایی در خوزستان
با راه اندازی طرح  هیأت امنایی مدارس، امر دریافت اجباری پول و تأمین هزینه‌های آن به این هیأت واگذار شده و مدیران مدارس نیازها، نظرات و برنامه‌های خود را اعلام می‌‌کنند و هیأت امنای مدارس که در چند سال اخیر وظیفه دریافت اجباری پول از مردم برای تأمین هزینه‌های مالی را برعهده
گرفته ‌اند، بناچار کف کمک‌‌های مالی به مدارس را تعیین و تصویب می‌‌کنند. البته مسؤولان آموزش و پرورش، اجباری بودن دریافت پول را قبول ندارند و پول دریافتی را کمک‌های داوطلبانه می‌‌خوانند!
رئیس اداره امور شوراهای آموزش‌ و پرورش و مشارکت‌های مردمی و مدارس غیردولتی خوزستان، یادآوری می‌کند: در راستای مدارس هیأت ‌امنایی، ۲۸۰مدرسه در سطح استان راه‌ اندازی شده كه در ۲۳منطقه فعالیت كرده و افزون ‌بر ۷۸هزار و ۴۹۷دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده‌ اند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه این مدارس که گستره فعالیت آن‌ها در خوزستان رو به افزایش است، در سال تحصیلی جاری چه میزان درآمد داشته اند، اظهار بی اطلاعی کرده و بیان می‌کند: با توجه به اینکه هنوز سال تحصیلی به پایان نرسیده است،
نمی توان رقم دقیق یا قطعی از میزان درآمد این مدارس از محل برگزاری کلاس‌های فوق برنامه یا کمک‌های مالی خیران را عنوان کرد.
اسفندیار بلدی می‌افزاید: این اعتبارات مطابق تبصره2 ماده14 قانون شوراهای آموزش و پرورش مصوب مجلس شورای اسلامی به صورت كمك تلقی می‌شود. همچنین هدایا و كمك‌های مردمی داوطلبانه كه در خارج از فصل (موعد) ثبت نام دانش آموزان در چارچوب مقررات ابلاغی آموزش و پرورش دریافت می‌شود، از جمله شیوه‌های تأمین هزینه‌ها محسوب می‌شود.
او توضیح می‌دهد: وجوهی كه از طریق شورای آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه با توجه به عملكرد موفق مدرسه به صورت تشویقی در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد، از دیگر منابع مالی مدارس است.
یوسفی در ادامه وجوهی را كه از ارایه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه (اضافه بر برنامه‌های رسمی آموزش و پرورش) دریافت می‌شود، نوع دیگری از منابع مالی مدارس  هیأت امنایی می‌خواند و بیان می‌کند: هدایا و كمك‌های نقدی و غیرنقدی كه از خیران دریافت می‌شود نیز از اعتباراتی است که به اداره بهتر این مدارس کمک
می‌کند.

 نگرانی‌ها از آینده مدارس هیأت امنایی
وی همچنین با اشاره به اینکه، مجوز هیأت امنایی شدن مدارس به صورت موافقت اصولی موقت و برای مدت یك سال صادر می‌شود و در صورت احراز استانداردهای لازم به موافقت قطعی تبدیل می‌شود، می‌گوید: در صورتی كه عملكرد مدرسه  هیأت امنایی از نظر شورای آموزش و پرورش منطقه اثربخش باشد، اداره مدرسه به صورت هیأت امنایی با رعایت مقررات واگذاری مدارس و حفظ حقوق دولت جمهوری اسلامی ایران بلامانع است.
ناگفته نماند، در حالی «بلدی» از واگذاری این مدارس سخن می‌گوید که انتقادات و نگرانی‌های اولیای دانش آموزان به نحوه اداره مدارس هیأت امنایی هر روز بیشتر می‌شود و تاکنون به این نگرانی‌ها پاسخ قابل قبولی داده نشده است.
وی بیان می‌کند: مدیر مدرسه موظف است، در تابستان هر سال برنامه سال تحصیلی آینده (شامل رئوس برنامه و دلایل توجیهی، برآورد اعتبارات و محل تأمین اعتبارات) را تهیه و برای تصویب به هیأت امنای مدرسه ارایه دهد و پس از تأمین منابع مورد نیاز، آن را اجرا كند و ضمن همكاری و هماهنگی مستمر با هیأت امنا در پایان سال تحصیلی گزارش عملكرد مدرسه را به تأیید هیأت امنا
 برساند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.