آغاز هفدهمین سال فعالیت روزنامه جام‌جم، نکوداشت حسین قندی از سوی اساتید ارتباطات و تغییر رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، از مهمترین اتفاقاتت حوزه رسانه در یک هفته گذشته بوده است.

تجلیل از «سلطان تیتر»/ جام جم ۱۷ساله شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر،مرور اخبار مهم حوزه رسانه را در هفته‌ای که گذشت به بهانه ورود روزنامه جام جم به ۱۷ سالگی، با خبرهایی در این باره که از سوی مدیرمسئول آن اعلام شد، آغاز می‌کنیم.

مراد عنادی درباره وضعیت تیراژ این روزنامه و برنامه‌هایی که برای استقلال مالی از رسانه ملی دارد، گفت: روزنامه جام جم از سال ۱۳۸۰ تا ۸۴ پرتیراژترین روزنامه کشور بوده است در مقطعی در منطقه‌ای مسئولان این روزنامه تیراژ آن را کاهش داده‌اند با این وجود در حال حاضر ما همچنان پرتیراژترین روزنامه کشور در حوزه توزیع در شهرستان‌ها هستیم و در تهران هم بعد از همشهری دومین روزنامه پرتیراژ هستیم.

وی افزود: زمانی که من مسئولیت روزنامه جام‌جم را برعهده گرفتم نسخه‌های مرجوعی روزنامه بیش از ۳۰ درصد بود، اما در حال حاضر تعداد نسخه‌های مرجوعی به صفر رسیده و در  تهران هم فروش این روزنامه بیشتر از ۷۰ درصد است که این مسئله یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

مدیرعامل موسسه مطبوعاتی جام‌جم در خصوص تیراژ روزنامه جام‌جم هم با بیان اینکه معمولا تیراژ روزنامه‌ها اعلام نمی‌شود، گفت: با این وجود جام‌جم در حال حاضر تیراژ بالایی دارد و ما امیدواریم همچنان همه نسخه های روزنامه‌یمان را به فروش برسانیم.

عنادی: جام جمِ قبلی با جام جمِ من تفاوت زیادی دارد

وی با بیان اینکه در برخی از سال‌های گذشته میلیاردها تومان و گاه تا ۲۰ میلیارد تومان یارانه خرید کاغذ از طرف سازمان صدا و سیما به روزنامه جام جم داده می شد، توضیح داد: امسال ما اعلام کردیم که یارانه کاغذ نمی خواهم و این یارانه در سال ۹۵ حذف می شود. ما به دنبال استقلال مالی از رسانه ملی هستیم و سعی می کنیم از طریق نیازمندی‌ها و جذب آگهی به خودکفایی برسیم.

عنادی تاکید کرد: این سیاست کلی رئیس سازمان صدا و سیما است که موسسات تابعه آن بتوانند خودشان درآمدزا باشند و نه هزینه‌بر و در واقع به جای اینکه باری بر دوش سازمان باشند، باری هم از دوش سازمان بردارند. جام جم این افتخار را دارد که اولین موسسه تابعه رسانه ملی باشد که خودش اعلام می کند قصد دارد به صورت خودکفا اداره شود.

همچنین به گفته مدیرمسئول این روزنامه، جام جمِ خرداد ۹۴ با جام جمِ اردیبهشت ۹۵ تفاوت های چشمگیری دارد، غلبه مطالب تحلیلی و دوری گرفتن از ایده روزنامه کاغذ اخبار را در جام جم از جمله تغییرات اساسی صورت گرفته در این راستاست: جام جم که قبلا هفته ای یک یادداشت منتشر می کرد، الان هر روز یادداشت های تولیدی و نوشتاری منتشر می کند. همچنین این روزنامه توجه ویژه ای به بحث اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی داشته ایم و با تولید پرونده ها و بولتن هایی ویژه، به این موضوعات پرداخته و در این دو زمینه مورد توجه مقام معظم رهبری، بیشترین حجم تولید محتوا را در قیاس با سایر رسانه های مکتوب داشته است.

وی با اشاره به موضع روزنامه جام جم به عنوان ارگان رسانه ملی در خصوص مسائل روز از جمله بحث های اقتصادی و همچنین موضوع برجام گفت: سیاست ما در روزنامه جام جم، هرگز تخریبی نبوده و با وجود آنکه در پاره ای اوقات حق خود دانسته ایم که نقدهایی را نسبت به برخی مسائل صورت دهیم، با این وجود همیشه این نقدها با طرح دیدگاه های دو طرف یعنی موافقان و مخالفان بوده است؛ اگر در بحث برجام موضوعی مطرح شده، قطعا نظر طرف مقابل هم منعکس شده است.

تجلیل عالمان روزنامه‌نگاری از استاد فقید تیتر ایران

اما در هفته‌ای که گذشت، مراسم نکوداشت یاد حسین قندی استاد فقید روزنامه‌نگاری و معروف به «سلطان تیتر» با حضور جمعی از اساتید پیشکسوت حوزه رسانه، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و نیز خانواده آن مرحوم در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در تهران برگزار شد.

هادی خانیکی مدیر گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در سخنانی در این مراسم، قندی را نمادی از هم پیوندی و قرابت بین سلوک و دانش خواند و گفت: رفتن او فضای روزنامه نگاری کشور را سخت تکان داد و ابعاد این اتفاق حتی فراتر از مرزهای ملی هم رفت. حسین قندی بخشی از سرمایه نمادین کشور ما بود و وظیفه نسل کنونی جاری کردن مهارت‌های حرفه‌ای و دانشی حسین قندی در فضای روزنامه‌نگاری کشور است.

محمد مهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی هم با اشاره به خاطرات خوبی که از آغاز آشنایی‌اش با قندی و هم کلاس شدن با او در این دانشکده در سال ۱۳۵۰ تا مرگ او دارد، افزود: هیچ اتفاق جدیدی بدون تکیه بر میراث و دستاورد گذشته رخ نمی دهد و اگر قندی، قندی شد، به خاطر برخورداری او از میراث بزرگان قبل از خودش بود. یکی از مشخصه های روزنامه نگاری نسل خود و قندی را عشق به این حرفه بود. هنوز هم معتقدم روزنامه نگاری نه فقط یک شغل بلکه فراتر از آن یک مسئولیت اجتماعی است که در نهایت به یک خدمت اجتماعی منجر می شود.

مجید رضائیان مدیر گروه ارتباطات واحد تهران – مرکز برلزوم روزآمد سازی متون و سرفصل‌های رشته‌ها و گرایش‌های مختلف روزنامه‌نگاری و ارتباطات در دانشگاههای کشور تاکید کرد و همچنین یاد حسین قندی را گرامی داشت.

فریدون صدیقی استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری و از روزنامه نگاران با سابقه کشور هم در سخنانی حسین قندی را ترکیبی از خلاقیت، زکاوت و دانش توصیف کرد و گفت: همه اینها کمک کرد که او در فضای زیست آموزشی، به آدمی یگانه تبدیل شود. قندی همه عناصر یک شخصیت کامل را در خود داشت؛ او یک آرتیست کامل بود و آدمی بود که به راحتی می توانست دیگران را فریب دهد؛ کاری که دست کم در روزنامه نگاری باید بلد باشیم یعنی پهن کردن دام برای مخاطب.

علی اکبر قاضی زاده دیگر مدرس روزنامه نگاری و از دوستان قدیمی زنده یاد قندی با برشمردن برخی ویژگی های وی گفت: کمتر شاگردی از میان شاگردان قندی سراغ دارم که شور روزنامه نگار بودن را از او نگرفته باشد. حسین قندی این قدرت را داشت که دیگران را هم با شوق به این حرفه متمایل کند.

تغییر مسئول دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها

اما در همین هفته، مراسم معارفه رئیس جدید دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با حضور معاون امور مطبوعاتی  و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از استادان حوزه روزنامه‌نگاری در محل این دفتر در تهران برگزار شد.

حسین انتظامی معاون مطبوعات وزیر ارشاد در این مراسم، احیاء فصلنامه رسانه، اخذ درجه علمی برای آن، تشکیل مجمع روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های ارتباطات و همفکری در زمینه رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها، روزنامه‌های سراسری و نشریات را از عمده ترین خدمات سلطانی‌فر در حدود ۳ سال تصدی مسئولیتش در دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها عنوان کرد و با تقدیر از این تلاش‌ها، انتخاب گیتا علی‌آبادی را که ۱۰ سال به عنوان معاون آموزشی در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها فعالیت کرده است، به عنوان رئیس جدید این دفتر به فال نیک گرفت و برای او آرزوی توفیق کرد.

در این مراسم محمد سلطانی‌فر رئیس سابق دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با بیان اینکه علیرغم کاهش شدید نیروی انسانی در اوایل دوران مسولیتش در این دفتر، عملکرد آن دچار افت نشده است، از برنامه خود در این مدت دفاع کرد و انتشار عمومی و رایگان نسخه های دیجیتال فصلنامه رسانه را از اقدامات مهم این دوره و گامی در جهت خدمت به اصحاب رسانه برشمرد و گفت: در این مدت ۹۵ شماره از فصلنامه‌های رسانه در یک لوح فشرده و به قیمت تنها ۵ هزار تومان در اختیار عموم مخاطبان قرار گفت.

در این مراسم همچنین گیتا علی آبادی رئیس جدید دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها ضمن قدردانی از خدمات رئیس پیشین این دفتر، برای ادامه موفق این راه در دوره جدید هم از همه همکارانش استمداد طلبید و از آنها قدردانی کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.