عدم حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نمایشگاه کتاب و انتقادات مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب از خانه کتاب، از جمله اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته بود.

غیبت نهاد کتابخانه‌ها در نمایشگاه تمدید شد/ خانه کتاب زیر تیغ نقد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر،اخبار مربوط به بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مانند هفته های گذشته در صدر و اولویت قرار داشته و تعداد زیادی از خبرهای این گزارش را به خود اختصاص داده است.

اعلام زمان واگذاری غرفه‌ها به ناشران

اولین خبر این گزارش مربوط به واگذاری غرفه ها به ناشران حاضر در نمایشگاه است. چهارمین جلسه شورای ستاد برنامه‌ریزی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز یکشنبه ۵ اردیبهشت با حضور سیدعباس صالحی و اعضاء شورا در محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب برگزار شد و بر اساس تصمیم این شورا، واگذاری غرفه‌ها به ناشران از روز جمعه ۱۰ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

در این جلسه مصوب شد تمامی کمیته تا پایان روز سه شنبه (۷ اردیبهشت) نسبت به ارسال تمامی برنامه‌های خود جهت تصویب در شورای برنامه ریزی اقدام کنند. بر اساس تصمیم شورای ستاد برنامه‌ریزی واگذاری غرفه‌ها به ناشران از روز جمعه ۱۰ اردیبهشت ماه انجام خواهد شد. ناشران می‌توانند از تاریخ مذکور به شهر آفتاب مراجعه کرده و نسبت به اماده سازی غرفه‌های خود اقدام کنند.

سخنان صالحی درباره برخورد با خرید و فروش بن کتاب در نمایشگاه

خبر بعدی هم مربوط به سخنان و مواضعی است که در جلسه شورای ستاد برنامه ریزی نمایشگاه مطرح شد. صالحی در بخش دیگری از این نشست گفت: با همکاری بانک شهر، کنترل پیوسته بر روی تراکنش‌های ناشران انجام خواهد شد. این اقدام به منظور جلوگیری از تخلفات در حوزه بن کارت‌ها و خرید و فروش بن کارت‌های خرید کتاب انجام می‌شود.

وی افزود: این تذکر باید از سوی تشکل‌های نشر هم به تمامی ناشران حاضر در نمایشگاه داده شود زیرا در صورت رخ دادن این موضوع با متخلفان برخورد خواهد شد. باید تلاش شود این یارانه اختصاص داده شده به خرید کتاب تبدیل شود.

عدم حضور نهاد کتابخانه‌ها در نمایشگاه امسال

خبر بعدی مربوط به نمایشگاه که روز دوشنبه ۶ اردیبهشت منتشر شد، مربوط به شرکت نکردن نهاد کتابخانه ها در نمایشگاه امسال بود. به این ترتیب نهاد کتابخانه ها در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام عدم حضور این نهاد برای دومین سال پیاپی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، از صرفه‌جویی و اختصاص هزینه برای خریداری کتاب‌های جدید برای کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور به جای برپایی غرفه در این نمایشگاه خبر داد.

صدور روادید ۶۵ ناشر بین‌المللی برای شرکت در نمایشگاه

خبر بعدی، مربوط به بخش بین الملل نمایشگاه کتاب است. به موجب این خبر، مدیرکل اداره مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صدور روادید ۶۵ ناشر بین‌المللی برای حضور در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

روز یکشنبه ۵ اردیبهشت بود که علی فریدونی با اشاره به جزئیات صدور روادید ناشران بین الملل گفت: تا به امروز ۷۸ درخواست از سوی ناشران بین المللی ارایه شده و روادید ۶۵ ناشر صادر شده است. درخواست کنندگان روادید از ۵ قاره جهان و از کشورهای سوریه، روسیه، آلمان، ایتالیا، چین، سوئد، لبنان، دانمارک، قزاقستان، پاکستان و امارات متحده عربی هستند.

حضور ناشر آمریکایی با ۷۰۰۰ عنوان کتاب در نمايشگاه

یکی دیگر از خبرهای بین الملل نمایشگاه، مربوط به حضور یکی از ناشران خارجی باسابقه در نمایشگاه است. انتشارات جان وايلى و ناشران زيرمجموعه‌اش، همچون سال‌هاى اخیر، از طريق نماينده انحصارى این ناشر بین‌المللی در ايران، در بیست و نهمين نمايشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور خواهد یافت.

به این ترتیب، انتشارات آوند دانش که نماینده جان وایلی در ایران است، حدود ۷۰۰۰ عنوان از كتاب‌هاى ناشران زیرمجموعه این ناشر بین‌المللی را در نمايشگاه با تخفیف ۱۵ الی ۶۰ درصد عرضه خواهد کرد.

حضور ۴۵ نفر از نویسندگان و ناشران روسیه در نمایشگاه

این خبر مربوط به سخنان قائم مقام و معاون اجرایی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران است از حضور ۴۵ نفر از نویسندگان، ناشران و مسئولان حوزه نشر روسیه به‌عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه خبر داد.

امیر مسعود شهرام نیا با اشاره به میهمانانی که از کشور روسیه در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند گفت: ۱۵ نویسنده روس در این فهرست قرار دارند که هم اکنون کار صدور روادید و محل اقامت آن‌ها در جریان است. همچنین در این هیات رئیس کتابفروشی بیبلو گلوبوس، رئیس بنیاد کتاب و تعدادی از مسئولان فرهنگی روسیه حضور خواهند داشت. البته احتمال حضور وزیر فرهنگ روسیه نیز وجود دارد که هنوز قطعی نشده است.

عرضه بیش از ۱۶۰ هزار عنوان در بخش بین‌الملل

آخرین خبر از بخش بین الملل نمایشگاه هم توسط مدیر کمیته بین‌الملل بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیان شد که از عرضه بیش از ۱۶۰ هزار عنوان کتاب لاتین و عربی در بیست و نهمین دوره این نمایشگاه خبر داد.

حامد میرزابابایی درباره کتاب های بخش بین الملل در این دوره از نمایشگاه گفت: ۴۶ توزیع کننده لاتین کتاب هایی از پنج هزار و ۹۳۲ ناشر را در نمایشگاه عرضه خواهند کرد.  همچنین ۸۴ توزیع کننده عربی آثاری از ۳۲۵ ناشر عرب را در نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهند داد.  در مجموع بیش از ۱۶۰ هزار عنوان کتاب در بخش بین الملل عرضه می شود.

وی افزود: ۱۱۸ هزار و ۳۶ عنوان کتاب لاتین و  ۴۲ هزار و ۴۲۰ عنوان کتاب عربی در نمایشگاه حضور دارد که از این میان ۵۰ درصد از این کتاب ها به سه سال اخیر (۲۰۱۶- ۲۰۱۵ - ۲۰۱۴ ) مربوط می شوند. از این نظر تلاش شده تا کتاب های جدید و به روز در این بخش عرضه شوند.

آغاز ثبت‌نام بن‌کارت‌های مشارکتی خرید کتاب برای نهادها وسازمان‌ها

روز یکشنبه این هفته بود که مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز ثبت نام مشارکت سازمان‌ها و نهادها برای دریافت یارانه مشارکتی خبر داد.

همایون امیرزاده با اشاره به آغاز ثبت نام بن کارت‌های مشارکتی نهادها و سازمان‌ها از تاریخ ۵ اردیبهشت ماه عنوان کرد: ثبت نام دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، مراکز علمی و پژوهشی، کتابخانه‌ها، نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر (با تاییدیه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به منظور دریافت بن کارت خرید کتاب از روز یکشنبه ۵ اردیبهشت ماه آغاز شده است.

ثبت‌نام حدود ۱۸۰هزار دانشجو برای بُن نمایشگاه

در خبری دیگر، نیکنام حسین پور مشاور منابع و امور انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هم با بیان اینکه ۱۷۸ هزار و ۸۸۴ دانشجو جهت دریافت بن کتاب ثبت نام کرده اند، گفت: از این میان ۱۳۶ هزار و ۸۸۴ دانشجو متقاضی دریافت کارت فیزیکی و ۴۲ هزار و ۵۴ نیز متقاضی دریافت کارت مجازی بوده اند.

انتقادات مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب نسبت به خانه کتاب

نشست خبری میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره نمایشگاه کتاب تهران، هم روز سه شنبه ۷ اردیبهشت برگزار شد. نیلی در بخشی از این نشست به انتقاد از خانه کتاب پرداخت و گفت: خانه کتاب این روزها به یک گره کور در کتاب و کتابخوانی کشور تبدیل شده است و خواسته ما از وزارت ارشاد این است که باید خانه کتاب اصلاح شود. با انحصارطلبی در ارائه اطلاعات و آمارهای دقیق و عدم بهره وری و تبدیل شدن به رقیب بخش خصوصی، نمی توان نشر کشور را شکوفا کرد. با محرمانگی در ارائه اطلاعات کتاب، واقعا نمی شود کاری کرد. قراردادهای نفتی هم نباید پنهان باشند ولی خب می گوییم می توان پنهان کردن آن ها را تحمل کرد اما پنهان کاری درباره کتاب را نه! چه معنی می دهد که ناشران برای گرفتن اطلاعات مربوط به کتاب های خودشان پول بدهند؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مسائل موجود بین مجمع ناشران و خانه کتاب گفت: اگر بخواهیم افشا کنیم که طی ۶ سال گذشته که از عمر مجمع می گذرد، بین ما و خانه کتاب چه گذشته، درد زیاد است.  معنی ندارد که خانه کتاب که زیرمجموعه وزارت ارشاد است، با تبختر و تکبر با مردم برخورد کند. خانه کتاب نقطه مهمی است اما امروز تبدیل به یک گره شده است.

ابلاغ سیاست‌های برنامه‌ای سال ۹۵ نهاد کتابخانه ها

پس از نامگذاری سال ۱۳۹۵ به نام «سال خواندن» از سوی نهاد، اصول کلی حاکم بر فعالیت‌های نهاد در این سال و سیاست‌ها و شاخص‌های بخش‌های مختلف، این هفته از سوی دبیرکل نهاد در قالب سند سیاست‌ها و شاخص‌های برنامه‌ای سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد.

سخنان مدیرعامل جام جم درباره منحل نشدن انتشارات سروش

مراد عنادی مدیرعامل و مدیرمسئول موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام‌جم روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه در نشستی خبری به مناسبت آغاز هفدهمین سال فعالیت این موسسه شد، در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت انتشارات سروش وابسته به سازمان صدا و سیما گفت: تصمیم در مورد اینکه انتشارات سروش و جام جم یکپارچه شوند، در سال ۱۳۸۸ در کمیته ساماندهی در سازمان صدا و سیما گرفته شد اما اجرایی نشده بود. تا اینکه در دوران مدیریت آقای سرافراز، مجدداً این موضوع مطرح و نهایتاً قرار شد این اقدام صورت بگیرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه برخی رسانه‌ها به دلیل دریافت اطلاعات غلط از مسئولان مربوطه اینگونه وانمود کردند که انتشارات سروش قرار است منحل شود، گفت: این موضوع کاملاً کذب بود و سروش که برند آن ۴۰ سال است فعالیت دارد، حفظ می شود. یک سری اصلاحات در تولید مجلات آن صورت می‌گیرد.

خرید بیش از ۵۲ هزار نسخه کتاب در جلسه هیات انتخاب ارشاد

روز شنبه و ابتدای این هفته بود که خبر مربوط به خرید تازه وزارت ارشاد از ناشران منتشر شد. به این ترتیب، اعلام شد که هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه جدید خود خرید ۵۲ هزار و ۷۴۰ عنوان کتاب را به تصویب رساند. به این ترتیب، در جلسه ۵۵۱ هیات انتخاب و خرید کتاب، تعداد ۳۲۰ عنوان کتاب در ۵۲ هزار و ۷۴۰ نسخه به مبلغ ۹ میلیارد و ۴۷۴ میلیون و ۵۰ هزار ریال جهت خرید به تصویب رسید.

صدور بیش از ۶۲ هزار فیپا در سال ۹۴

مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم در خبری که روز شنبه ۴ اردیبهشت به نقل از او منتشر شد، از صدور بیش از ۶۲ هزار فیپا، در سال گذشته خبر داد.

طاهره یعقوب پور به آمار صدور فیپا در سال گذشته اشاره کرد و توضیح داد: در سال گذشته، ۷۲ هزار و ۹۲۷ درخواست رسیده به فیپا داشتیم؛ فیپای ناقص و حذف شده ۱۳ هزار و ۴۲۲ مورد و رکوردهای ایجاد شده ۶۲ هزار و ۵۲۹ مورد بود. آنچه بیش از هر چیزی مورد توجه قرار می‌گیرد، صدور ۶۲ هزار و ۳۷۱ فیپا در سال گذشته است که ۳۹ هزار و ۲۷۲ فیپای کامل و ۲۳ هزار و ۹۹ فیپای مختصر به ثبت رسیده‌اند.

پیوستن حدادعادل به پويش كتاب‌خوان مجازی

این هفته همچنین غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، با پیوستن به پویش کتاب خوان مجازی، در ویدئویی برای کتاب‌خوان مجازی به معرفی تازه‌ترین اثر خود با عنوان «هنوز هم...» پرداخت.

این خبر روز سه شنبه ۷ اردیبهشت برگزار منتشر شد.

معرفی نامزدهای نهایی جایزه جورج اورول

از جمله اخبار حوزه بین الملل کتاب در این هفته، خبر مربوط به معرفی نامزدهای نهایی جایزه کتاب جورج اورول بود. جایزه جورج اورول که به برترین‌ کتاب‌های سیاسی هر سال تعلق می‌گیرد فهرست نامزدهای نهایی خود را اعلام کرد.

به این ترتیب، ۶ کتاب به فهرست فینالیست‌های جایزه ۳ هزار پوندی جورج اورول راه یافته‌اند. این کتاب‌ها بیش از دیگر نامزدهای به ایده‌های اورول نزدیک بودند و نویسندگی سیاسی را به مثابه یک هنر، مورد توجه قرار داده‌اند.

فیلمنامه «رخ دیوانه» رونمایی شد

نشست رونمایی از کتاب فیلم‌نامه «رخ دیوانه» نوشته محمد رضا گوهری که به تازگی از سوی نشر کتاب نیستان منتشر شده است، در قالب نخستین نشست «مهر کتاب» صبح روز شنبه ۴ اردیبهشت، با حضور ابوالحسن داوودی، بیتا منصوری و محمد رضا گوهری درخبرگزاری مهر برگزار شد.

انتخاب رئیس جدید انجمن کتابداری ایران

آخرین خبر این گزارش هم مربوط به انتخاب رئیس جدید انجمن کتابداری ایران است. در ادامه برگزاری مجمع فوق‌العاده و عادی انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، نخستین جلسه هیات مدیره انجمن با حضور اعضای منتخب دوره ششم و اعضای هیات مدیره دوره پنجم هم برگزار شد. در این جلسه، فریبرز خسروی به اتفاق آرا به عنوان رئیس این انجمن انتخاب شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.