مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي، تاكيد بر قانون، وظيفه شوراهاي اسلامي شهر و روستا، تاكيد بر حل مشكلات مردم و رفع مسائل زيست محيطي بخشي از محورهاي سخنان روحاني در روز شوراهاي اسلامي شهر رو روستا بود .

مهمترين محورهاي سخنان روحاني در روز شوراهاي اسلامي شهر و روستا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ايرنا، حجت اسلام و المسلمين حسن روحاني روز پنجشنبه به مناسبت نهم ارديبهشت روز ملي شوراهاي اسلامي شهر و روستا در جمع منتخبين شوراها در سالن اجلاس سران صحبت هاي مهمي را ايراد كرد كه بخشي از مهم ترين سخنان وي به شرح ذيل است.

**مرحله دوم انتخابات در روز دهم ارديبهشت ماه در 56 حوزه انتخابيه براي انتخاب 68 نماينده باقي مانده برگزار خواهد شد تا اين فهرست نماينده دوره دهم تكميل شود و آنهايي كه هنوز منتخب مردم نيستند انتخاب شوند.

**براساس قانون اساسي هر نماينده اي كه از هر حوزه انتخابيه انتخاب مي شود پس از راي آوردن، اعتبارنامه آن بايد در مجلس شوراي اسلامي بررسي شود و هيچ نهاد ديگري نمي تواند در آن مداخله كند.

** بايد به قانون پايبند باشيم و قانون اساسي و قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي جزء افتخارات ماست كه در كشور قانونگرايي زندگي مي كنيم؛ با مشاركت و مشورت مردم و با عقل جمعي كار را پيش مي بريم و هر يك از نمايندگان نماينده ملت ايران است.

**حال در اداره جامعه مردم از ما چه مي خواهند؟ آيا از ما دعوا مي خواهند و يا مي خواهند جناح و حزب را به رخ هم بكشيم؟ خير، مردم حل مشكلات كشور را مي خواهند. مشكلات كشور بايد توسط مردم و مشورت و نظر مردم حل شود.

**اين كه در قانون آمده شوراي عالي استان ها مي تواند به دولت و يا مجلس شوراي اسلامي طرح بفرستد معنايش اين است كه افكار و نظرات از سراسر كشور جمع شود و به قلب تپنده كشور برسد و در اداره كشور همه مردم بايد مشاركت كنند و شوراها يكي از افتخارات نظام جمهوري اسلامي است.

**يكي از افتخارات بزرگ نظام جمهوري اسلامي ايران مردم سالاري است كه حضور مردم و مشاركت مردم و نشاط و در صحنه بودن مردم و در نهايت عقل جمعي كه انجام مي شود در همه انتخابات ها شاهد هستيم.

**همه انتخابات ها اعم از مجلس شوراي اسلامي، مجلس خبرگان رهبري ، شوراهاي اسلامي شهر و روستا و همه نهادها و ارگانهايي كه درون خود موظف هستند به شور و مشورت بپردازند با راي مردم انتخاب مي شوند.

**همه انتخابات ها معنايش يك كلمه است و اينكه اگر كسي به راي شخصي خود اتكا كند و استبداد و جمود پيدا كند و به نظرات ديگران اعتنا نكند در مسير حركت و نابودي و خسران قرار گرفته است.

**فلسفه شوراها اين است كه در يك روستا يا شهر احزاب، گروه ها،جناح ها و قوميت ها و دست بندي ها با هم رقابت كنند و هر كس پيروز شد اين جزء لوازم انتخابات است ولي هدف آن است كه وقتي انتخاب شديم نه به عنوان خودمان كه با نگاه تخليه از خوديت بعد از راي آوردن عمل كنيم.

**خداوند همه ما را كه به نوعي راي مردم گرفتيم و منتخب مردم هستيم در اين مساله مهم كمك كند كه خود را از نفسانيات و از آنچه براي خود مي پسنديم تخليه كنيم.

**دور كردن ذهن از منافع شخصي، خانوادگي و مادي ضروري است و بايد با فكر وعقلانيت و شور مشورت با ديگران براي آباداني روستا و شهر و كشور تلاش كنيم.

**دولت لوايح مديريت يكپارچه شهري و درآمد پايدار شهرداري ها را به منظور حل مشكل شوراهاي اسلامي شهر و روستا به مجلس شوراي اسلامي ارايه مي كند.

**طبق آمار اعلامي بودجه شهرداري ها در سال 92، 33 هزار ميليارد تومان و در سال 42.5 هزار ميليارد تومان و در سال 94، 55 هزار ميليارد تومان بوده كه با توجه به شرايط اقتصادي دولت، روند رو به رشدي را شاهد هستيم.

** بيش از 117 هزار نفر عضو شوراهاي اسلامي شهر و روستا هستند؛ اين سرمايه بزرگي است كه تلاش مي كند در كشور تبعيض نباشد، عدالت از اهداف شوراها است، براي اينكه رفاه اجتماعي، بهداشتي و زيست محيطي با نظارت اين شورا پياده شود.اين ها به عنوان منتخب مردم، شهرداري ها و دهياران را برمي گزينند و به شهرها از لحاظ اجتماعي و زيست محيطي سامان مي دهند.

**مردم مي خواهند مشكلات را حل و فصل كنيم تا راه زندگي آن ها هموار شود و آنها مي خواهند هواي سالم تر استشمام كنند ، آب و خاكشان آلوده نباشد و جنگل ها، مراتع و باغات و درختان كهنسال و جويبارهايشان حفظ شود.

**وجود خودروهاي فرسوده، ‌وسايل گرمايشي منازل كه در چارچوب مقررات زيست محيطي كار نمي كند، نيروگاه هايي كه با مازوت كار مي كنند، خودروهايي كه به صورت استاندارد و در خيابان بدون چارچوب محيط زيست و زندگي و سلامت ما را به خطر مي اندازند، كلانشهرها را با معضل بزرگي مواجه ساخته اند كه بدون برنامه ريزي، سرمايه گذاري و مشاركت مردم مشكلات حل نخواهد شد.

**چند شعار را ياد گرفته ايم و تكرار مي كنيم، همه دنيا مسائل سياست خارجي نيست،‌ زندگي، آب، محيط زيست، وسايل سالم و حمل و نقل از جمله مواردي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و اگر نماينده مردم هستيم بايد به فكر همه چيز مردم باشيم.

**امروز ده ها مشكل داريم و بايد به همه آنها بپردازيم و مردم مي خواهند همه مشكلات آن ها حل و فصل شود و دولت اگر كاري كرده در سايه مشاركت و كمك مردم بوده است و اگر كاري كند در سايه مشاركت و كمك مردم خواهد بود و شما بازوان قوي نظام و دولت در سراسر كشور هستيد.

**فاضلاب ها از جمله مسائل مهم ديگري است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و براي اينكه بتوانيم از آب حراست و حفاظت كنيم اين وظيفه همه ماست و شوراها بايد تلاش كنند تا محيط سالم از دست نرود و باغات تبديل به برج در شهرهاي بزرگ و بخش هاي مسكوني در روستاها نشود.

**در سال 95 جمع آوري خودروهاي فرسوده قدم به قدم اجرا خواهد شد؛ همانند تبديل نيروگاه هاي مازوت به گاز كه در سال هاي گذشته صورت گرفت و امروز شاهد هستيم كه اصفهان سه برابر سال هاي پيش، روزهاي پاك را سپري كرده است.

**بايد بنزين و خودرو سالم در اختيار مردم گذاشته شود و ريل قطارها برقي گردد و اين جز برنامه هاي دولت است و با كمك شما و مردم در اين مسير حركت خواهيم كرد.

**در اطلاع رساني همه مابايد تلاش كنيم تا هر چه مي شود به طور شفاف به مردم خبر دهيم و يكي از رسالت هاي ما كه توسط مردم انتخاب شده ايم، اطلاع رساني درست و قرار دادن اطلاعات دقيق در اختيار مردم است.

**اگر جايي ما مقصر هستيم بگوييم و از مردم عذرخواهي كنيم و اگر ديگران خطا كردند آن ها هم اعتراض كنند و اگر ما مشكل آفريديم بگوييم و از مردم عذرخواهي كنيم و اگر ديگران آفريدند براي مردم روشن شود واين را بايد باور كنيم و اگر باور نكنيم مشكل حل نخواهد شد چرا كه صاحبان اصلي اين كشور ملت بزرگ ايران هستند.

**افتخار ما بايد اين باشد كه خادم مردم هستيم و مردم بايد از همه چيز مطلع باشند و هر آنچه انجام گرفته بايد اطلاع رساني شود و يك ريال و يك دلار مردم تا ميلياردها دلار فرقي نمي كند اگر اتلاف كرديم بايد بگوييم چه شده است. اينكه ديگران كاسب هستند سرجاي خودش است.

**كشورهايي هستند كه به خاطر قدرت، ثروت ، اقتصاد و نفوذ به هيچ چارچوبي اعتنا نمي كنند و به حقوق مردم و عدالت و اخلاق اعتنايي ندارند كه در راس آن ها دولت ايالات متحده امريكا است.

**امريكا به عنوان كشوري كه احساس قدرت مي كند و به رغم اينكه در طي سال هاي اخير شكست هاي زيادي را در افغانستان و عراق و انشالله سوريه تحمل كرده است و به رغم پايگاه ظالمانه اي كه در منطقه براي خود ايجاد كرده يعني رژيم صهيونيستي مرتب شكست را تحمل كرده است و متاسفانه در اين خوي باقي مانده است.

**چرا ما نبايد حواسمان جمع آن ظالم ها باشد، اگرچه ما اقدام آن ها را محكوم مي كنيم و از نظر ما بي ارزش است و دولت اين مسئله را دنبال خواهد كرد اما ما كه در برابر آمريكا اين همه مشكلات داشتيم، ‌داريم و خواهيم داشت، چرا بايد مثل معروف گوشت را جلو گربه بياندازيم و انتظار بلعيدن نداشته باشيم.

**چه كساني پول را بردند جايي كه آمريكا مي توانسته آن را بردارد، بعد از آن همه هشدارهايي كه در سال هاي 2007 و 2008 داده شد چرا اقدامي صورت نگرفت.

**دولت تيمي را مامور كرده كه همه موارد را بررسي كند و از اين كارگروه مي خواهم كه نتيجه بررسي خود را شفاف و روشن در اختيار ملت قرار دهد. مردم بايد از سرنوشت ثروت خود مطلع باشند.

**البته ذخاير بانك مركزي هر كشور مصون از هر نوع تعرض است و محكمه هيچ كشوري نمي تواند نسبت به ذخاير بانك مركزي كشور ديگر حكمي صادر كند و اين غيرقانوني است.

**كار خلاف قانون را ملت، ‌دولت و نظام نمي پذيرد و دولت آمريكا در برابر اين اقدام غلط و غيرقانوني محاكم آمريكا در برابر ملت و دولت ايران مسئول است و دولت ايران و ملت براي احقاق حقوق از هيچ اقدامي فروگذار نخواهد كرد.

**اينكه سه هزار نفر از بانوان در شوراها فعال هستند خوشحاليم و انشالله در مجلس دهم با رقم خوبي حضور خواهند داشت و بايد باور كنيم بانوان داراي استعداد ، لياقت و قدرت فكري همانند مردها هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.