مردم صربستان در انتخابات پارلماني هفته گذشته نشان دادند كه همواره خواهان ادامه سياست گذشته دولت در مسير ائتلاف اروپايي و حفظ روابط خوب با بروكسل، مسكو و واشنگتن هستند.

دولت جديد صربستان و حفظ روابط با بروكسل، مسكو و واشنگتن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ايرنا، هر چند كه رسما نتيجه انتخابات پارلماني صربستان تا كنون اعلام نشده ولي اين امر كاملا مشخص است كه حزب پيشرو صربستان با برخورداري از 131 كرسي در مجلس از حمايت اكثريت نمايندگان برخوردار است و همانند دو سال گذشته مي تواند به مسير ائتلاف اروپايي اين كشور ادامه بدهد.
مردم صربستان با آراي خود در انتخابات نشان دادند كه از عملكرد دولت كنوني در دو سال گذشته كه در صدر آن «آلكساندر ووچيچ» رهبر حزب پيشرو قرار دارد رضايت داشته و به رغم داشتن سياستي اروپايي براي ورود به اتحاديه اروپا، خواهان حفظ روابط سنتي خود با روسيه نيز هستند.
صربستان هر چند كه در جهت مراحل ائتلاف اروپايي گام بر مي دارد ولي هيچ شرطي را در خصوص به رسميت شناختن كوزوو نمي پذيرد و مقامات حكومت بلگراد نيز بر اين نكته تاكيد كردند كه بخاطر عضويت در اتحاديه اروپا حاضر نيستند كه اعلام يكجانبه استقلال كوزوو را به رسميت بشناسند.
كوزوو در سال 2008 ميلادي از صربستان اعلام استفلال كرد و تا كنون توسط 108كشور به رسميت شناخته شده است.
صربستان، كوزوو را استان جنوبي خود مي داند و در هيچ شرايطي حاضر به قبول استقلال آن نيست.
دولت صربستان تا كنون بخوبي توانسته كه بين مسكو، واشنگتن و بروكسل توازن ايجاد كند و به همين دليل همكاري بسيار خوبي را در حوزه هاي مختلف با فدراسيون روسيه، آمريكا، اتحاديه اروپا و چين دارد.
بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه بلگراد در رابطه با بحران اوكراين موضع بي طرفانه خود را حفظ كرده و به رغم فشارهاي سياسي واشنگتن و بروكسل حاضر نشد كه با اعمال تحريم بر روسيه روابط سنتي خود را با مسكو خدشه دار كند.
هر چند كه در حال حاضر احزاب اپوزيسيون قادر به ايجاد مساله براي حزب حاكم يعني حزب پيشرو نيستند، ولي اين حزب با وجود اينكه قدرت را در كشور در دست دارد بخاطر كسب حمايت مردم از سياست هاي دولت، انتخابات پارلماني را براي ( 24 اوريل/5 ارديبهشت) امسال اعلام كرد.
«ديان آناستاسيوويچ» تحليلگر صربستاني در امور سياست خارجي در رابطه به حركت هاي سياسي حكومت بلگراد در مصاحبه اي با (تانيوگ) خبرگزاري دولتي صربستان گفت: نگراني در رسانه هاي آمريكايي بخاطر نفوذ زياد روسيه در صربستان ديده مي شود ولي در عين حال برخي از مقامات ارشد روسيه نيز از افزايش نفوذ آمريكا در صربستان صحبت دارند.
اين تحليلگر صرب افزود: به مسكو و واشنگتن توصيه مي كنم كه نگران نباشند. انگيزه صربستان قطعا ائتلاف اروپايي است و از طرف ديگر بلگراد تلاش دارد كه روابط خود را با مسكو در سطح بسيار خوب حفظ كند. 
وي همچنين گفت:دولت كنوني به گونه اي ماهرانه توانسته است تعادل خوبي را ايجاد كند و مطمئنا چنين سياستي نيز ادامه پيدا مي كند و تغييراتي ايجاد نخواهد شد.
با توجه به تركيب ساختار پارلمان جديد صربستان مي توان گفت كه هيچ جاي نگراني براي مسكو وجود ندارد زيرا حزب پيشرو و احزاب ائتلافي آن كه از حمايت اكثريت نمايندگان در ساختار پارلمان آينده برخوردارند، سياستي باز در قبال روسيه دارند و بيشتر بايستي بروكسل و واشنگتن نگران باشند. 
با اين وجود مي توان اشاره كرد، آلكساندر ووچيچ نخست وزير كنوني كه احتمالا همين سمت را در دولت جديد حفظ مي كند به سياست متعادل خود در رابطه با داشتن روابط با روسيه، اتحاديه اروپا و آمريكا ادامه خواهد داد.
صربستان همانطور كه تا كنون سياست نزديك شدن به اتحاديه اروپا را در كنار روابط خوب با روسيه و چين در چارچوب سياست بي طرفانه نظامي حفظ كرده است مطمئنا به همين روند در دولت جديد ادامه مي دهد.
روسيه و چين دو كشور بزرگ و عضو دائمي شوراي امنيت سازمان ملل كه داراي حق وتو در اين نهاد بين المللي هستند از موضع صربستان در رابطه با حاكميت و تماميت ارضي صربستان كه كوزوو نيز شامل آن مي شود سخت حمايت مي كنند و در اين چارچوب نمي توان انتظار داشت كه حكومت بلگراد روسيه و چين را دور بزند.
اولويت دولت جديد صربستان؛ بهبود وضعيت اقتصادي كشور، پايان دادن به مراحل خصوصي سازي شركت و كارخانه هاي دولتي، افزايش حقوق كارمندان دواير دولتي و دريافت بازنشستگي، ايجاد فرصت هاي شغلي جديد، افزايش اشتغال بكار، جذب سرمايه خارجي و ادامه سياست ائتلاف اروپايي كشور به شمار مي روند.
حزب پيشرو صربستان به رهبري نخست وزير كنوني در همين راستا همواره تلاش دارد كه سرمايه داران و شركت هاي بزرگ را براي سرمايه گذاري در نقاط مختلف صربستان جلب كند تا در اين چارچوب ضمن پايان دادن به مرحله خصوصي سازي، اشتغال بكار را در كشور بالا ببرد.
در ضمن چنين اقدامي باعث مي شود كه از خروج نيروي كاري به خارج از كشور جلوگيري شود و همچنين اين حركت موجب كاهش درصد بيكاري مي شود كه معضلي براي صربستان به شمار مي رود.
اكثريت شهروندان صربستان در انتخابات پارلماني روز يكشنبه گذشته ( 5 ارديبهشت) با راي دادن به حزب پيشرو به رهبري «آلكساندر ووچيچ» نخست وزير كنوني، عملا از سياست دولت فعلي براي ادامه اصلاحات رفاهي و اقتصادي كه صربستان را به اتحاديه اروپا نزديك مي كند، حمايت كردند.
انتخابات زود هنگام پارلماني صربستان در حالي برگزار شد كه حزب پيشرو به عنوان بزرگترين حزب سياسي كه از حمايت حدود 50 درصد از افراد واجد شرايط برخوردار است و در دو سال گذشته به موفقيت هايي در اداره كشور از جمله جلوگيري از بحران اقتصادي، كاهش درصد بيكاري، واگذاري شركت هاي دولتي به بخش خصوصي و جذب سرمايه خارجي دست يافت، با هدف تسريع روند اصلاحات در تمامي امور بخصوص اقتصادي، مراحل ائتلاف اروپايي و كسب حمايت راسخ مردم، انتخابات پارلماني زودهنگام انجام شده است. 
حزب پيشرو با داشتن 158نماينده در مجلس كنوني از حمايت اكثريت مردم برخوردار است و تصميم برگزاري انتخابات زودهنگام پارلماني صرفا براي تسريع روند مراحل عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا و اقدامات سخت اقتصادي اتخاذ شده است. 
در همين حال انتخابات زود هنگام پارلماني آزمايشي براي حمايت مردم از تصميم هاي اقتصادي و مرحله عضويت صربستان در اتحاديه اروپا نيز محسوب مي شود.
بر اساس شمارش 98.04 آراي مردم كه از طرف كميسيون انتخابات صربستان اعلام شده است، حزب پيشرو با 48.26 درصد آرا 131كرسي در مجلس خواهد داشت كه 6 كرسي از حد نصاب براي تشكيل دولت جديد بيشتر است و اين امر بيانگر آن است كه اين حزب همراه با احزاب ائتلافي مي تواند دولت جديد را بدون حزب ديگري تشكيل بدهد.
حزب پيشرو صربستان به رغم اينكه به تنهايي قادر به تشكيل دولت جديد است ولي ترجيح مي دهد كه با ديگر احزب و يا شخصيت هاي غير حزبي مانند دوره گذشته دولت را تشكيل بدهد.
علاوه بر اين حزب كه با اكثريت آرا در انتخابات پارلماني به پيروزي دست يافت، ائتلاف حزب سوسياليست و وحدت صربستان با 10.97درصد، حزب راديكال با 8.11 درصد، حزب دمكراتيك و احزاب ائتلافي در آن با 6.06 درصد، جنبش (ديگه بس است) 6.05 درصد از احزابي هستند كه ورود آنها به ساختار جديد مجلس مشخص است.
سرنوشت سياسي حزب ائتلافي (دمكراتيك صربستان و حزب دور (Dever ) با پنج درصد، ائتلاف (حزب سوسيال دمكراتيك، ليبرال دمكراتيك و ليبرال سوسياليست ووي وودينا)با 5.04 درصد تا كنون مشخص نيست و بايد در انتظار برگزاري انتخابات مجدد در 15 حوزه انتخاباتي شوند كه احتمالا در روز (چهارشنبه 4 ماه مي/ 15 ارديبهشت) برگزار مي شود و كميسيون انتخابات 96 ساعت پس از انتخابات مجدد مي بايستي نتايج را اعلام كند.
خاطر نشان مي شود كه احزاب و يا احزاب ائتلافي مي توانند وارد پارلمان شوند كه در انتخابات حداقل 5 درصد از آراي مردم را كسب كنند.
براي اقليت ها، اين رقم 3 درصد است.
در اين انتخابات نيز حزب اقليت هاي ملي؛ مجارهاي ووي وودينا 4 كرسي، حزب ( BDZ ) معمر زوكورليچ از منطقه سنجاك و حزب (SDA) سليمان اوگليانين از منطقه سنجاك هر كدام با دو كرسي و حزب 'سبزها' و حزب دمكراتيك اقدام هر كدام با يك نماينده در ساختار جديد مجلس شركت خواهند داشت.
در اين دور از انتخابات 56.34 درصد از افراد واجد شرايط راي دادند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.