منابع خبری، روز پنحشنبه گفته‌اند عربستان و اردن با تشکیل شورایی جدید برای نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای موافقت کرده‌اند.

موافقت عربستان و اردن با تشکیل شورایی جدید برای سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، عربستان سعودی و اردن با تشکیل یک شورای مشترک هماهنگی برای نظارت بر سرمایه‌گذاری‌های «صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی»، موافقت کرده‌اند.

«بسام عوادالله»، نماینده ویژه «عبدالله دوم» (پادشاه اردن) در عربستان سعودی در مصاحبه‌ای تلفنی با شبکه خبری بلومبرگ گفت که سرمایه‌گذاری‌های این صندوق، بالاترین سرمایه‌گذاری در اردن طی دهه‌های گذشته خواهد بود. وی اضافه کرد انتظار می‌رود دو کشور در آینده بر سر همکاری در زمینه برق هسته‌ای و استخراج اورانیوم هم توافق کنند.

«عواد الله» گفت: «ما هرگز یک صندوق سرمایه‌گذاری عربی که متعهد به سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری در بخش‌های اصلی اقتصاد اردن باشد، نداشته‌ایم.»

نماینده پادشاه اردن در عربستان سعودی همچنین تصریح کرد که شورای جدید، بخش‌های لازم برای سرمایه‌گذاری و میزان سرمایه‌گذاری را مشخص خواهد کرد. دو کشور، علاوه بر این، در «حوزه ویژه اقتصادی عقبه» اردن نیز همکاری خواهند کرد. 

عربستان سعودی همواره از نفوذ مالی خود برای تقویت تأثیرگذاری سیاسی در خاورمیانه و سایر نقاط جهان استفاده می‌کند. تلاش‌های ادعایی اخیر این کشور برای گسترش سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای، بخشی از برنامه‌ریزی جدید ریاض برای کاهش وابستگی به نفت است. 

عربستان سعودی پیش از توافق اردن، با مصر برای ساخت یک پلِ ارتباطی میان دو کشور به موافقت رسیده بود. این طرح، بخشی از بودجه 25 میلیارد دلاری عربستان برای سرمایه‌گذاری در منطقه است که توسعه یک منطقه صنعتی در نزدیکی کانال سوئز را هم شامل می‌شود. 

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان که رئیس شورای اقتصادی و توسعه عربستان هم هست، این هفته در مصاحبه‌ای با شبکه خبری العربیه گفت که پل بین مصر و عربستان سعودی، روابط تجاری بین دو کشور را تقویت کرده و به ایجاد پیوند بین کانون‌های تجاری در منطقه کمک خواهد کرد.

اما، اقتصاددادن‌های عربستان هنوز هم به طرح‌های «پسا نفتی» عربستان به دید تردید می‌نگرند.

«جیسون تاوی»، فعال اقتصادی در یک پیام ایمیلی به بلومبرگ گفت: «با آنکه برنامه‌های درازمدت حکومت، قابل تقدیر هستند باید تا اندازه زیادی به دید شک به آنها نگاه کرد. تمامی دولت‌های سعودی از دهه 1970 برنامه‌هایی برای قطع اعتیاد این کشور به نفت داشته‌اند، اما در عمل، چیز زیادی عوض نشده است.»

«عواد الله» می‌گوید ریاست شورای جدید را «محمد بن سلمان»، از طرف عربستان و «عبدالله النسور»، نخست‌وزیر اردن، از طرف دیگر به عهده خواند داشت. این شورا، دست‌کم یک بار در ماه برای توافق بر سر سرمایه‌گذاری‌های منطقه‌ای دیدار خواهد کرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.