کتاب «اخلاق و آداب قضاوت» نوشته حجت الاسلام و المسلمین محمدکاظم بهرامی (عضو شورای عالی قضایی کشور) توسط دفتر نشر معارف منتشر شد.

انتشار کتابی جامع و جدید درباره اخلاق و آداب قضاوت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، نویسنده در کتاب «اخلاق و آداب قضاوت» با تتبع در آیات قرآن کریم، منابع روایی و فقهی، کتب اخلاقی بزرگان اخلاقی معاصر و همچنین سخنان امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، به اخلاق و آداب قضاوت در اسلام پرداخته است.

این کتاب برخلاف معدود کتابهای قبلی در این حوزه (مثل کتاب آیت اله جوادی آملی و آیت اله محمدی گیلانی و آیت اله محمد یزدی)، با قلمی بسیار روان و جامع و به صورت آموزشی تدوین شده است و صفحه آرایی جذاب و رنگی اش کتاب رو خواندنی تر کرده است.

در معرفی این کتاب آمده است:

مهمترین وظیفه دستگاه قضایی اجرای عدالت و اقامه حق و دفع باطل است، اما انجام این وظیفه تا حد زیادی به اخلاق و آداب مربوط به قضاوت بستگی دارد. اگر عدالت روح قضاوت است، اخلاق و آداب قضا، روح عدالت به شمار می آید. بر پایه تعالیم اسلام قاضی هرگز به مقام والای داوری نمی‌رسد و مظهر عدل الهی نمی‌گردد و جایگاه حقوقی خود را نمی‌یابد مگر آنکه به علم و ادب آراسته گردد. اخلاق و آداب قضاوت در اسلام از شرع مقدس گرفته شده است و با دقت در آیات قرآن کریم و روایات صادره از پیامبر اسلام و اهل بیت ایشان و با مراجعه به کتابهای فقهای اسلامی، می‌توانیم اخلاق و آداب قضای اسلامی را استخراج و استنباط کنیم. بر همین اساس است که می‌بینیم قاضی مؤدب به اخلاق و آداب قضا بر خط اعتدال حرکت می‌کند و رفتار او با اصحاب دعوی یکسان است در قضاوت نرم و ملایم است، اما ضعفی از خود نشان نمی‌دهد. از مراجعه پیاپی اصحاب دعوا خسته نمی‌شود. به ستایش متملقان وقعی نمی‌نهد و تحت نفوذ هیچ کس قرار نمی‌گیرد، اگر چه از مشورت عالمان و متخصصان متعهد بهره مند می‌گردد.

دفتر نشر معارف کتاب  «اخلاق و آداب قضاوت» را در قطع رقعی، 256 صفحه، دو رنگ و با قیمت 10 هزار تومان منتشر کرده است.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.