مقامات عالی رتبه نظامی آسیای مركزی پیش بینی كردند كه عملیات گروههای تروریستی در افغانستان با رسیدن فصل بهارو تابستان برای گسترش تصرفات خود وهمچنین مقابله ارتش افغانستان باآنها، موجب خواهند شد كه این گروهها وارد منطقه راهبردی آسیای مركزی شوند.

كارشناسان نظامی:تروریستها، بهاروتابستان امسال وارد آسیای مركزی می شوند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از برخی رسانه های تاجیكستان، «جانبیك غفار‌اف» رئیس ستاد كل نیرو‌های مسلح قرقیزستان در یك نشست امنیتی درمسكو گفته است كه به احتمال زیاد با رسیدن موسم بهار وتابستان گروههای افراطی و شورشی برای فرار و یا تصرف نواحی شمال افغانستان «تلاش‌های واقعی» خواهند كرد. 
به عقیده این فرمانده ارتش قرقیزستان، جریان حوادث تقریبا، طبق چنین سناریویی به وقوع خواهد پیوست : «نیرو‌های ارتش ملی و پلیس افغانستان جهت پاكسازی شمال آن كشورعملیات گسترده ای به راه خواهند انداخت و این می‌تواند باعث عبور و فرار شبه نظامیان و شورشیان به كشور‌های آسیای مركزی شود.» 
«جانبیك غفار‌اف» گفت:«شورشیان ‌اهل آسیای مركزی ازقصد خود برای ایجاد ناامنی در كشور‌های این منطقه دست برنداشته‌اند و ظاهرا دولت‌های آسیای مركزی را تابستان گرمی در پیش است.» 
بخش تاجیك تارنمای آزادی گزارش داد كه در انجمن امنیتی مسكو معاون وزیردفاع و رئیس ستاد كل ارتش تاجیكستان «عبدالهاشم غلام‌زاده« نیز از نگرانی‌های دوشنبه در مورد افزایش تهدید افراط گرایان مذهبی از سمت افغانستان سخن گفته است. 
افغانستان با سه كشور آسیای مركزی مرز مستقیم دارد. این مرزها شامل یك هزار و 370 كیلومتر با تاجیكستان، 744 كیلومتر با تركمنستان و 137 كیلومتر با ازبكستان می شود. 
عامل بیشترنگرانی درمورد نفوذ گروههای تندرو افغانستان از مرز‌های این كشور جنگزده با تركمنستان و تاجیكستان است. به باور كار‌شناسان مسائل امنیتی و نظامی این دو كشور در مقایسه با ازبكستان، قدرت مقابله زیادی ندارند و مرز‌هایشان با افغانستان در مقابل احتمال رخنه گروه‌های افراطی آسیب‌پذیر است. 
مرزتاجیكستان و افغانستان با وضعیت كوهستانی پیچیده ای مواجه است، ضمن اینكه بیشتر این مرز را رودخانه آمودریا دربرگرفته است موضوعی كه كار حفاظت از مرز را با تهدیدها و مشكلات زیادی روبرو می كند. 
مقامات مرزبانی تاجیكستان می‌گویند كه مرزبان‌های تاجیك توان حفظ مرز با افغانستان را دارند و گروههای كوچكی كه عبور از این مرز را تهدید می‌كنند به حدی چالش زا نیستند كه در مطبوعات به ویژه در رسانه‌های روسیه تصویر می‌شود. 
مقامات افغانستان شمار اعضای گروههای تروریست دراستان های شمال آن كشور شامل گروههایی از جمله طالبان، حركت اسلامی و انصارالله ازبكستان و داعش را هزاران نفر تخمین می زنند. 
مخالفین مسلح دولت كنونی افغانستان چند شهرستان نزدیك مرز تاجیكستان را شامل تخار و بدخشان چندین ماه است كه تصرف كرده‌اند. 
گفته ‌شده است، در میان شبه نظامیان فعال در شمال افغانستان دهها نفر از شهروندان آسیای مركزی، از جمله تاجیكستان نیز وجود دارد. 
امان‌الله قریشی فرماندار منطقه «امام صاحب» افغانستان و هم مرز با تاجیكستان چندی پیش به رسانه ها گفته بود تنها گروه تحت فرماندهی «مصطفی تاجیك» یك فرمانده اهل تاجیكستان در استان قندوز بیشتر 45 نفر هستند. 
«​معصوم استانكزی» وزیردفاع افغانستان نیزكه در انجمن امنیتی مسكو سخنرانی می‌كرد، گفت: «برخی افراد و گروهها می‌خواهند جنبش طالبان را همچون یك نیرویی درمقابل «داعش» به حساب آورند.
وی افزود: «چنین كار غلطی باعث می‌شود كه دوباره یك اژدهای دیگر سر بلند كند.» 
اشاره استانكزی به مسكو هم هست كه دیپلمات هایش با طالبان تماس برقرار كرده ‌اند. یك نشریه انگلیسی چندی پیش گزارش داد كه گویا «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه در سفر ماه سپتامبر سال گذشته‌اش به تاجیكستان در پایگاه 201 ارتش روسیه در دوشنبه با یك فرمانده عالیرتبه طالبان گفت و گو كرده ‌است. كرملین این موضوع را رد می‌كند، ولی «ضمیر كابل‌اف» نماینده پوتین در امورافغانستان بعدا گفت كه مسكو آماده است، «به خاطر كمك به روند صلح افغانستان موضعش در مسأله تحریمات ضد طالبان را نرمتر كند.» 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.