سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: در قانون اساسی درباره ترتیبات تنظیم و صدور اعتبار نامه نمایندگان هیچ حکمی وجود ندارد و تعبیر صورت گرفته در این مورد درست نیست.

قانون اساسی حکمی درباره ترتیبات تنظیم و صدور اعتبارنامه ندارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل ازخبرگزاری نسیم آنلاین ، از روابط عمومی شورای نگهبان، سیامک ره‌پیک در مورد اظهارنظر برخی مقامات مبنی براینکه قانون اساسی می گوید نماینده که انتخاب می شود با رای حوزه انتخابیه خودش انتخاب می شود و به محض اینکه رای آورد و در مجلس شورای اسلامی اعتبارنامه اش تصویب شد ، این وسط چیزی نداریم) گفت:در قانون اساسی حکمی در این باره وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اعتبارنامه نمایندگان روند خاصی دارد تصریح کرد: بعد از آنکه انتخابات چه ازنظر صلاحیت ها و چه از جهت حوزه های انتخابیه توسط شورای نگهبان تایید شد، نتیجه آن به دستگاه اجرایی اعلام می شود و بعد از آن هیات نظارت وهیات اجرایی باید اعتبارنامه نمایندگان را امضا و تایید کنند.

ره پیک اظهار داشت: اگر تمام این مراحل طی شد آن وقت اعتبار نامه نمایندگان به مجلس داده می شود و در مجلس نیز طبق قانون به اعتبار نامه ها رسیدگی می شود.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت برانتخابات گفت: بر اساس قانون هیات بررسی نمایندگان درمجلس مربوط به آن بخشی خواهد بود که شورای نگهبان نسبت به آن بخش اظهار نظر نکرده باشد.

وی ادامه داد: همه قوانین عادی تحت حاکمیت اصول قانون اساسی و براساس آن قابل تفسیر و بررسی است و قانون اساسی حق نظارت بر انتخابات را بصورت مطلق و عام به شورای نگهبان داده است.

ره پیک گفت: طبق اصل 99 قانون اساسی و تفسیر این اصل توسط شورای نگهبان وهمچنین طبق قوانین عادی از جمله ماده 3 قانون مجلس شورای اسلامی ، نظارت شورای نگهبان عام و استصوابی وهمه مراحل و تمام امور مربوط به انتخابات است.

وی ادامه داد: شورای نگهبان به استناد مستندات قانون ازجمله مستندات ذکر شده نسبت به پرونده های مختلف اظهار نظر می کند واین رویه بر تمام ادوار شورای نگهبان وجود داشته است و امر جدیدی نیست.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت برانتخابات تاکید کرد:شورا بر اساس وظایف قانونی اش که نظارت بر انتخابات است در مورد پرونده های انتخاباتی اظهار نظر می کند لذا باید در بیان اصول و مفاد حقوقی قانون اساسی دقت کامل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.