مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر حمایت از تولیدات داخلی گفت: روند واردات برنج در کشور کاهشی است.

 روند واردات برنج در کشور کاهشی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،کاوه خاکسار  صبح امروز در جلسه کمیته فنی برنج در سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: برنج یکی از محصولات بسیار مهم و استراتژیک در کشور بوده و امروزه در رابطه با تولید، واردات و قیمت این محصول استراتژیک بحث‌های اساسی در محافل می‌شود.
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه طرح‌های اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است افزود: یکی از موراد این طرح تقویت خودکفایی برنج برای افزایش عملکرد در واحد سطح است.

وی با تاکید بر اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری در مصرف آب در اراضی کشاورزی شمال کشور افزود: با این اقدامات می‌توانیم کمبود آب در فصل کشت محصول برنج کشاورزان این خطه را برطرف کنیم.

خاکسار با بیان اینکه برنج محصولی است که قابلیت کشت بهینه در استان‌های مازندران و گیلان را دارد گفت: باید برای بهینه بودن طرح برنج صرفا برنج در این مناطق کشت شود.

وی میزان مجموع واردات برنج در سال 94 را بالغ بر 744 هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان در سال 92 بالغ بر یک میلیون و 950 هزار تن بوده و سیاست وزارت جهاد کاهش واردات و افزایش تولید برنج در داخل است.

افزایش رغبت کشاورزان به کشت ارقام پرمحصول برنج

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز از افزایش رغبت کشاورزان به کشت ارقام پرمحصول برنج در فصل زراعی امسال اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه نتوانستیم بذر پرمحصول را برای کشاورزان برنجکار استان تامین کنیم.

حسن عنایتی با بیان اینکه امسال پرورش رتون و مجدد را 78 هزار هکتار پیش‌بینی برداشت محصول برنج داریم افزود: وضعیت کشت نشا برنج در اراضی کشاورزی استان امسال مطلوب است.

وی با اشاره به اینکه تاکید جدی برای افزایش پوشش بیمه‌ای در محصولات کشاورزی داریم تصریح کرد: باید مدیریت داشت، برداشت و ضایعات برنج را بررسی تا به افزایش کشت این محصول در واحد سطح اقدام کنیم.

عنایتی با بیان اینکه تسهیلات سرمایه در گردش، ردیف تملکی و اعتبارات دولتی برای حفاظت از اراضی برنج استان نداریم گفت: سیاستی برای حفظ بستر اراضی برنجکاری استان حفظ شود.

وی با بیان اینکه روش مناسب آب در اراضی کشاورزی باید به کشاورزان آموزش داده شود افزود: روش‌های راندمان آب، آموزش کشاورزان برای تولید سالم را باید برای کشاورزان آموزش داده شود.

عنایتی با تاکید بر توجه بیشتر دولت به کشاورزان مازندران گفت: در حوزه کشاورزی باید تسهیلات کم بهره به کشاورزان استان داده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.