دانشمندان اسپانیایی در دستاوردی پزشکی که می‌تواند در نهایت به یک درمان برای ناباروری منجر شود، موفق به تبدیل سلول‌های پوست انسان به اسپرم شدند.

تبدیل سلول‌های پوست به اسپرم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، محققان موسسه ناباروری والنسیا در تلاش برای یافتن راه‌حلی برای حدود 15 درصد زوج در سراسر جهان بودند که قادر به داشتن فرزند نیستند و همچنین آن دسته از افرادی که تنها گزینه آن‌ها استفاده از اسپرم یا تخمک اهدایی است.
نتایج تحقیق این دانشمندان که با همکاری دانشگاه استنفورد آمریکا انجام شده در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
محققان از کار شینیا یاماناکای ژاپنی و جان گوردون انگلیسی الهام گرفته‌اند که در سال 2012 موفق به دریافت جایزه نوبل پزشکی برای کشف قابلیت تبدیل سلول‌های بالغ به شکل سلول‌های بنیادی شبه جنینی شدند.
محققان با معرفی مخلوطی از ژنهای مورد نیاز برای تولید سلول‌های گامت به برنامه‌ریزی مجدد سلول‌های پوست پرداختند. پس از یک ماه، سلول پوست به سلول زایا تبدیل شد که می‌توانست به شکل اسپرم یا تخمک رشد کند اما دانشمندان دریافتند که این سلول از قابلیت بارور شدن برخوردار نیست.
به گفته آن‌ها، این اسپرم به یک مرحله بلوغ بیشتر برای تبدیل شدن به گامت نیاز دارد و دستاورد آن‌ها تنها یک شروع است.
این دستاورد، یک گام رو به جلو نسبت به یافته‌های محققان چینی است که چندی پیش از تولید موش از اسپرم مصنوعی خبر داده بودند.
البته در مورد انسان باید آزمایشات بیشتری انجام شود. محققان همچنین باید محدودیت‌های قانونی را نیز در نظر بگیرند زیرا این روش شامل تولید جنین‌های مصنوعی است که در حال حاضر تنها در چند کشور مجوز دارد.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.