معاون وزیر صنعت از فاینانس یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون یورو از سوی کره جنوبی برای طرح‌های معدنی ایران خبرداد و گفت: مذاکرات با رئیس‌جمهور کره جنوبی برای انتقال تکنولوژی فولاد انجام می‌شود.

 سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی کره

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، مهدی کرباسیان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کره جنوبی به ایران ظرف روزهای آینده گفت: پیشنهادی که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به رئیس‌جمهور کره در قالب تفاهم‌نامه همکاری مشترک پیشنهاد خواهد داد، انتقال تکنولوژی تولید فولاد بدون کنسانتره و گندله است که امیدواریم بتوانیم زمینه را برای امضای آن فراهم کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال مبنی بر دریافت فاینانس از کره جنوبی افزود: تلاش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، جلب مشارکت و سرمایه گذاری از سوی کره جنوبی در ایران است، اما در یادداشت تفاهمی که قرار است با رئیس‌جمهور این کشور به امضا رسد، گشایش یک میلیارد یورو فاینانس برای محصولات فولادی و ۱۵۰ میلیون یورو فاینانس برای ساخت بندر در منطقه آزاد است.

وی تصریح کرد: در یادداشت تفاهمی که قرار است میان ما و رئیس جمهور کره جنوبی به امضا رسد، به میزان یک میلیارد یورو همکاری در حوزه های جدید فناوری استفاده از سنگ آهن تا تبدیل مستقیم به فولاد، شکل می گیرد که این چرخه، با حذف گندله و کنسانتره عملیاتی خواهد شد. هم اکنون در کره جنوبی، دو کارخانه این فناوری را مورد استفاده قرار می‌دهند که امیدواریم تکنولوژی آن به ایران هم انتقال یابد.

به گفته کرباسیان، کاهش قیمت تمام شده در حوزه فولاد، جزو سیاست‌های اصلی ایمیدرو است که به فولادسازان هم ابلاغ شده است، البته ظرف ماههای اخیر، قیمت فولاد و سنگ آهن تکانی داشته است که با حمایت دولت در سیاست های تعرفه، ذخایر میلیون تنی کارخانجات فولادی به مصرف بازار می رسد؛ البته سال ۹۴ رکود تاریخی در حوزه فولاد به چشم می‌خورد ولی تولید چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تنی فولاد صورت گرفته است، البته به دلیل تصمیم گیری تاخیری در اصلاح تعرفه‌ها، ۲ میلیون تن فولاد وارد شده است که حداقل یک میلیون تن آن اضافه بوده است.

وی اظهار داشت: امروز ذخاير گاز كشور موجب شده است ايران در جايگاه نخست يا دوم جهاني در اين حوزه قرار گيرد و اين منبع انرژي امكان توليد و فرآوري مواد معدني از جمله آلومينيوم را فراهم كرده كه مانع از خام فروشي خواهد شد. این در حالی است که فرآوري موادخام معدنی و بهره‌گيری از بالاترين ارزش افزوده بعنوان سياست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و اكنون آلومينيوم، رقيب جدي برای فولاد در صنعت خودروسازی شده است.

کرباسیان با اشاره به چهارمین همايش بين‌المللی آلومينيوم ايران كه ۲۲ و ۲۳ ارديبهشت سال جاری در تهران برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: توليد فعلي آلومينيوم كشور كافي نيست و رايزنی‌های علمی در همايش‌هاي بين‌المللی زمينه‌ای برای دستيابی به فناوری‌های روز و بهره‌گيری از آخرين يافته‌های جهانی در اين بخش است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.