قدس آنلاین/ مهارت دوست يابي از جمله مهارت‌های ارتباطی است که از جايگاه ويژه اي برخوردار است که افزون بر برخي آموزه‌هاي قرآني، در احاديث و سيره عملي اهل بيت (علیهم السلام) شواهد فراواني می‌توان یافت که بر اهميت و ضرورت دوست يابي دلالت دارد.

سیره معصومین(علیهم السلام) نسبت به دوست یابی

اهمیت توجه به دوستی و انتخاب درست دوست تا آن جاست که سرنوشت آدمی به آن گره خورده است. قرآن کریم در سوره مبارکه «فرقان» در وصف روز قیامت، فرجام تلخ کسانی را به تصویر می‌کشد که آرزو می‌کنند که ای کاش دوستانی خوب بر می‌گزیدند تا مایه هدایت و رستگاریشان می‌شدند.

 دوست يابي، نيازی رواني
از آن رو که آدمي موجودي اجتماعی است، از تنهايي گريزان است و به سوي جمع و جامعه گرایش دارد.
تنهايي سبب وحشت و تضعيف روح است و انسان‌ها در تعامل با يکديگر قادرند به نيازهاي گسترده، متنوع و پيچيده خود پاسخ دهند. بر اين اساس، در نظر گرفتن ضوابط و معيارهاي دقيق در امر دوست‌گزيني و عوامل و شرايط مؤثر در حفظ دوستي‌هاي والا و ارزنده، براي عصر حاضر ضرورت به شمار می‌رود.

  مهارت دوست يابي در کلام رضوي
در نگاه معصومین(علیهم السلام) بویژه امام رضا(علیه السلام) شواهد و اشارات متعددي در باب دوستي‌ها و چگونگي‌ آن وجود دارد.
امام رضا (علیه السلام) در تبيين جايگاه و آثار دوستي‌هاي نامطلوب فرمودند: «کسي که با نادان دوست باشد، پيوسته در عذاب است.»
در روایتی منسوب به امام رضا(علیه السلام) زمينه‌هايي براي استواري دوستي‌ها یاد شده است، از جمله: «به ديدار يکديگر برويد تا دوستي شما استوار گردد.»
همچنین درکلام آن حضـرت، پذيرش دوستي‌ها به منزله پذيرش مسؤوليت‌هاي ناشي از آن و در نهايت، قبول دشواري‌ها و مشکلات خاصي است. ايشان مي‌فرمايد: «دوستي موجب مشکلاتي است.»
از لوازم حفظ دوستي، داشتن روحيه تواضع و افتادگي در برابر دوستان است. اين رابطه در کلام رضوي اين گونه آمده است: «با دوستان فروتن باش و از دشمن احتياط کن و با مردم گشاده رو باش».

 انگيزه دوست گزيني
 پاره اي از دوستي‌ها با انگيزه‌هاي مادي و دنيوي همچون چشمداشت به ثروت، مکنت، جاه و مقام يا خواسته‌هاي نفساني است، اما آن کس که فقط براي رضاي خدا دوست برگزيند، پاداشي بزرگ‌تر خواهد داشت.
حضرت امام رضا(علیه السلام) مي‌فرمايد: «هر که در راه خداي متعال برادري برگزيند، خانه اي در بهشت برگزيده است.» در تبيين نسبت ميان اظهار مهر و محبت با مردم و ميزان برخورداري ازعقل و درايت، حضرت رضا(علیه السلام) مي‌فرمايد: « اظهار دوستي و محبت به مردم نیمی از خرد آدمي است.»
برگرفته از کتاب مهارت‌های زندگی در سیره رضوی
مخاطبان گرامی می‌توانند پرسش‌های دینی خود را به شماره 300072309 پیامک کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.