به گزارش قدس آنلاین از همدان ؛ محمدرضا محمدی، مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان که در کارگروه مخاطرات زیست محیطی همدان سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: احتمال بیوتروریسم در پی بروز تب برفکی در کشور وجود دارد.

۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام در همدان واکسینه شدند
وی گفت: به منظور جلوگیری از بروز بیماری تب برفکی در بین دام‌های استان و جلوگیری از انتقال بیماری به زیستگاه‌های حیات وحش استان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مدیریت بحران استان به هم افزایی رسیدند.
محمدی تصریح کرد: اقدامات قرنطینه واکسیناسیون و جلوگیری از ورود زود هنگام از اقداماتی است که برای پیشگیری از بروز تب برفکی قابل اجرا است.
وی افزود: سال گذشته بیماری تب برفکی در برخی استان‌ها از جمله مرکزی و زنجان منجر به تلفات وحوش شد  این بیماری که با منشا عربستان وارد عراق و سپس شرق ترکیه شده بود در مهر ماه به کشور ما ورود پیدا کرد. خوشبختانه این بیماری در همدان تلفاتی
نداشت و فاز سراسری واکسیناسیون تب برفکی در استان با واکسینه کردن 2 میلیون و 200 هزار راس دام سبک انجام شد.
محمدی تاکید کرد: جمعیت وحوش کاملا به بیماری تب برفکی حساس هستند و برای پیشگیری از این بیماری باید اقدامات منسجم انجام شود.
علی مردان طالبی، مدیرکل بحران استان همدان نیز گفت: همه دستگاه‌های ذیربط در رفع مشکل، اطلاع رسانی موضوع به دامداران و عشایر و شناسایی و مدیریت مناطق حساس به بیماری فعالیت خواهند داشت و با توجه به اینکه شیوع تب برفکی در ایران می‌تواند از اقدامات بیوتروریسم تلقی شود، این موضوع می‌تواند در شورای تامین استان مطرح شود.
در این نشست مقرر شد اداره کل دامپزشکی استان تا 15 اردیبهشت دام‌های سکونت گاه‌های پیرامون و حاشیه مناطق حفاظت شده استان را به بیماری تب برفکی واکسینه کند و کانون‌های آلوده به بیماری را در اسرع وقت به اداره کل محیط زیست استان اعلام کند.
ضد عفونی کردن آبشخور‌ها، دفن بهداشتی لاشه‌های حیوانات تلف شده و مراقبت از ورود دام‌های غیر مجاز به مراتع مناطق حفاظت شده توسط حفاظت محیط زیست استان از دیگر مصوبات این کارگروه بود.
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.