قدس آنلاین/مسعود حیدری معینی : امروز، روز معلم است و رسم دیرینه این است که به سراغ معلمان برویم و از حال و احوالشان بپرسیم و البته از دغدغه‌ها و خواسته‌هایشان، اما ما، اول به این عزیزان، روز «معلم» را تبریک می‌گوییم و سپس با اجازه آن‌ها، این بار به سراغ مسؤولانی می‌رویم که باید پاسخگوی معلمان باشند. شاید بد نباشد یک بار هم از مسؤولانی که در جایگاه‌های بالای اداری قرار دارند، بپرسیم اگر اکنون شما «معلم» بودید، در چنین روزی چه مطالبه‌ای از مسؤولی که جای فعلی شما نشسته، داشتید؟

 آقای مدیر! اگر شما معلم بودید ...

 تکریم خانواده‌های شاهد و ایثارگر
سراغ مسؤولی می‌رویم که روزگاری در میدان نبرد، مشق معلمی کرده و درد‌ها را به جان خریده تا باز هم معلم بماند و اجازه ندهد راه همرزمانش در این زمانه فراموشی‌ها، فراموش شود. محمدحسین کفراشی، مشاور وزیر و مدیر کل امور ایثارگران و شاهد وزارت آموزش و پرورش می‌گوید: ما نمی‌دانیم که چقدر زنده هستیم. مهم این است که در هر زمان و مکان و پست و مقامی که هستیم، درست خدمت کنیم.
این جانباز فرهنگی می‌افزاید: اگر یک معلم باشم، توقع دارم مدیر کل امور ایثارگران و شاهد وزارت آموزش و پرورش نسبت به شخصیت و شأن خانواده شهدا و ایثارگران تلاش کند و تا جایی که امکان دارد، زمینه را برای آرامش بیشتر این عزیزان فراهم کند و زمینه رشد و پیشرفت را مهیا کند تا فرزندان و فرد فرد اعضای این خانواده‌ها بتوانند در راستای اهداف پدرانشان قرار بگیرند.
کفراشی می‌افزاید: این معلمان ایثارگر، دیروز با اسلحه جنگیدند و امروز با قلم می‌جنگند. پس نباید دغدغه خاطر داشته باشند. آن‌ها باید در محل خدمتشان آرامش داشته باشند و فضای مطلوبی برایشان مهیا شود.


  ارتقای جایگاه ورزش در مدارس
سراغ مهرزاد حمیدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش می‌رویم. وی سال‌ها در مقاطع گوناگون ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به عنوان دبیر تربیت بدنی و سپس در مناطق و استان و در نهایت وزارتخانه به عنوان کار‌شناس مشغول به کار بوده و از خط اول و متن شغل معلمی برخاسته تا حالا در پست معاون وزیر، باز هم معلمی کند.
این معلم باسابقه و معاون فعلی وزیر می‌گوید: به عنوان یک معلم می‌خواهم تمامی تلاش‌ها و فعالیت‌های ورزشی که انجام می‌شود، در راستای سلامت دانش آموزان و فرهنگیان باشد و جایگاه دبیر تربیت بدنی در جمع همکاران در مدارس ارتقا پیدا کند. معلمان و مسؤولان آموزش و پرورش باید دبیر تربیت بدنی را هدیه آورنده سلامتی و نشاط در مدرسه بدانند و «ورزش» را یک امر ضروری و نه حاشیه‌ای تلقی کنند.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش می‌افزاید:‌‌همان طور که کلمه آموزش و پرورش با هم معنی پیدا می‌کند و تعلیم و تربیت مکمل هم هستند، دبیر تربیت بدنی هم بخشی از ساحت‌ها و سند تحول را پاسخگوست و باید به همین میزان نقش محوری در مدرسه داشته باشد.
این مسؤول ارشد در وزارت آموزش و پرورش تأکید می‌کند: گرچه شاهد تغییر و ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی هستیم، اما فعالیت‌های فوق برنامه و بحث ورزش باید از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش باشد تا کیفیت بخشی بهتری داشته باشیم.

 تلاش برای کیفیت بخشی به آیین‌نامه‌ها
دکتر عظیم محبی، مدیر کل دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که اگر معلم بودید، چه انتظاری از مدیر کل متوسطه وزارت آموزش و پرورش داشتید، می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به کیفیت بخشی آیین نامه‌هایی که مناسب با فعالیت‌های معلمان است، زودتر دست به کار شود و بخشنامه‌ها را ابلاغ کند تا معلم‌ها زود‌تر وارد عمل شوند و نسبت به این دستورالعمل‌ها آگاهی یابند و قبل از سال تحصیلی جدید، اشراف کافی داشته و در فعالیت‌ها و فرایند‌های آموزشی نقش داشته باشند.
محبی تأکید می‌کند: وقتی صحبت از سند تحول می‌شود، باید زمینه‌های اجرایی سند به صورت کتابچه و جزوه‌های مناسب تهیه شود تا زمینه خواندن و عمل کردن به سند تحول در تمامی اسناد برای معلمان فراهم شود. اکنون که تحولات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بر اساس سند تحول در حال اجراست، باید چارچوبی تهیه شود و آیین نامه جدید ارزشیابی هم در اختیار معلمان قرار گیرد.

 ارتقای جایگاه معلم
مهندس قربانعلی افشانی، مدیر کل آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش هم توجه به‌ شأن معلم و جایگاه فرهنگیان را از مهم‌ترین موضوعات می‌داند و اظهار می‌دارد: من از زیر دست معلمانی آمده‌ام که تا اجازه ندهند در حضورشان صحبت نمی‌کنم، تا ننشینند، نمی‌نشینم و در هنگامی که با آن‌ها در حرکت و راه رفتن هستم، هر گز جلو‌تر از آن‌ها گام بر نمی‌دارم.
وی می‌افزاید: محبت و احترام به معلم و جایگاه او باید رعایت شود تا وی بتواند دانش‌آموزان شایسته‌ای را تربیت کند.

 آموزش و پرورش، اولویت دولت‌ها نیست
بزرگی‌زاده، مشاور معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش هم اعتقاد دارد، گاهی یک خداقوتی از سوی مسؤولان یا وزیر آموزش و پرورش آن چنان تحول و روحیه‌ای در معلمان ایجاد می‌کند که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. از نظر وی، ارتباط از سطح وزارت تا مدارس باید براساس تکریم معلم باشد. وی می‌گوید: معلمان، کم توقع‌ترین افراد جامعه هستند، پس ما باید معیشت آنان را نیز در نظر بگیریم.
فرشید سیاری، مدیر کل تعاون وزارت آموزش و پرورش نیز در جایگاه یک «معلم»، بالا بردن سطح پرداخت‌ها و ارتقای سطح منزلت و معیشت معلمان را از وزارتخانه مطالبه می‌کند و می‌افزاید: ما باید کاری کنیم که سطح پرداختی فرهنگیان با دیگر دستگاه‌ها نزدیک باشد.
تقی‌زاده، مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان هم از کشف استعداد‌های فرهنگیان سخن می‌گوید و معتقد است، باید معلمان مؤلف و کتابخوان را شناسایی و به آن‌ها کمک کنیم تا فرهنگ کتاب خوانی را در مدارس و جامعه گسترش دهند. وی می‌افزاید: متأسفانه در تاریخ معاصر، هیچ گاه آموزش و پرورش اولویت هیچ‌کدام از دولت‌ها نبوده، در حالی که آموزش و پرورش باید اولویت هر دولت باشد.

 برطرف کردن مشکلات اداری معلمان
علیرضا کاظمی، معاون پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی هم  از زیر ساخت‌های تعلیم و تربیت سخن می‌گوید و مطالبه خود را به عنوان یک معلم، آماده‌سازی شرایط فیزیکی، امکانات، تجهیزات و منابع مالی مطلوب عنوان می‌کند و معتقد است، در حوزه انجام وظایف اداری رسیدگی به مشکلات اداری، رسیدگی به مشکلات فضای آموزشی و مدرسه و اهمیت دادن به مشکلات معلمان باید مورد توجه قرار گیرد. وی می‌افزاید: ما آموزش و پرورش موفقی خواهیم داشت اگر معلمانِ با انگیزه وارد کلاس شوند.
غلامی، رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه پنج مشهد هم معتقد است: تکریم معلم باید در طول سال و همیشگی باشد و روان‌سازی و بهبود شرایط تدریس در آموزشگاه‌ها و تسریع امور اداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
علیرضا خانی، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان قوچان هم معتقد است، سرکشی و رفتن به مدارس از سوی مسؤولان و گفتن خدا قوت و صمیمی بودن با معلمان تأثیر خوبی در روحیه آن‌ها دارد.

 شعار کافی است، وقت عمل است
بیشتر مدیران در نهاد بزرگ آموزش و پرورش کشور، روزی خودشان معلم بوده‌اند. این البته یکی از محاسن این مدیران است، اما این مسؤولان باید امروز و هر روز خودشان را جای معلمان بگذارند و مطالبات بدنه اصلی و اثرگذار نظام آموزش کشور را مرور کنند. بسیاری از این سخنان، حرف‌های تکراری است و پیشتر گفته شده و آنچه در این میان مهم است، عمل به شعارهایی است که اگر رنگ واقعیت به خود بگیرد، بسیاری از مشکلات ریز و درشت نظام آموزشی کشور حل خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.