تکریم خانوادههای شاهد و ایثارگر
سراغ مسؤولی میرویم که روزگاری در میدان نبرد، مشق معلمی کرده و دردها را به جان خریده تا باز هم معلم بماند و اجازه ندهد راه همرزمانش در این زمانه فراموشیها، فراموش شود. محمدحسین کفراشی، مشاور وزیر و مدیر کل امور ایثارگران و شاهد وزارت آموزش و پرورش میگوید: ما نمیدانیم که چقدر زنده هستیم. مهم این است که در هر زمان و مکان و پست و مقامی که هستیم، درست خدمت کنیم.
این جانباز فرهنگی میافزاید: اگر یک معلم باشم، توقع دارم مدیر کل امور ایثارگران و شاهد وزارت آموزش و پرورش نسبت به شخصیت و شأن خانواده شهدا و ایثارگران تلاش کند و تا جایی که امکان دارد، زمینه را برای آرامش بیشتر این عزیزان فراهم کند و زمینه رشد و پیشرفت را مهیا کند تا فرزندان و فرد فرد اعضای این خانوادهها بتوانند در راستای اهداف پدرانشان قرار بگیرند.
کفراشی میافزاید: این معلمان ایثارگر، دیروز با اسلحه جنگیدند و امروز با قلم میجنگند. پس نباید دغدغه خاطر داشته باشند. آنها باید در محل خدمتشان آرامش داشته باشند و فضای مطلوبی برایشان مهیا شود.
ارتقای جایگاه ورزش در مدارس
سراغ مهرزاد حمیدی، معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش میرویم. وی سالها در مقاطع گوناگون ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به عنوان دبیر تربیت بدنی و سپس در مناطق و استان و در نهایت وزارتخانه به عنوان کارشناس مشغول به کار بوده و از خط اول و متن شغل معلمی برخاسته تا حالا در پست معاون وزیر، باز هم معلمی کند.
این معلم باسابقه و معاون فعلی وزیر میگوید: به عنوان یک معلم میخواهم تمامی تلاشها و فعالیتهای ورزشی که انجام میشود، در راستای سلامت دانش آموزان و فرهنگیان باشد و جایگاه دبیر تربیت بدنی در جمع همکاران در مدارس ارتقا پیدا کند. معلمان و مسؤولان آموزش و پرورش باید دبیر تربیت بدنی را هدیه آورنده سلامتی و نشاط در مدرسه بدانند و «ورزش» را یک امر ضروری و نه حاشیهای تلقی کنند.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش میافزاید:همان طور که کلمه آموزش و پرورش با هم معنی پیدا میکند و تعلیم و تربیت مکمل هم هستند، دبیر تربیت بدنی هم بخشی از ساحتها و سند تحول را پاسخگوست و باید به همین میزان نقش محوری در مدرسه داشته باشد.
این مسؤول ارشد در وزارت آموزش و پرورش تأکید میکند: گرچه شاهد تغییر و ارتقای جایگاه درس تربیت بدنی هستیم، اما فعالیتهای فوق برنامه و بحث ورزش باید از مهمترین برنامههای وزارت آموزش و پرورش باشد تا کیفیت بخشی بهتری داشته باشیم.
تلاش برای کیفیت بخشی به آییننامهها
دکتر عظیم محبی، مدیر کل دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که اگر معلم بودید، چه انتظاری از مدیر کل متوسطه وزارت آموزش و پرورش داشتید، میگوید: وزارت آموزش و پرورش باید نسبت به کیفیت بخشی آیین نامههایی که مناسب با فعالیتهای معلمان است، زودتر دست به کار شود و بخشنامهها را ابلاغ کند تا معلمها زودتر وارد عمل شوند و نسبت به این دستورالعملها آگاهی یابند و قبل از سال تحصیلی جدید، اشراف کافی داشته و در فعالیتها و فرایندهای آموزشی نقش داشته باشند.
محبی تأکید میکند: وقتی صحبت از سند تحول میشود، باید زمینههای اجرایی سند به صورت کتابچه و جزوههای مناسب تهیه شود تا زمینه خواندن و عمل کردن به سند تحول در تمامی اسناد برای معلمان فراهم شود. اکنون که تحولات ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بر اساس سند تحول در حال اجراست، باید چارچوبی تهیه شود و آیین نامه جدید ارزشیابی هم در اختیار معلمان قرار گیرد.
ارتقای جایگاه معلم
مهندس قربانعلی افشانی، مدیر کل آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش هم توجه به شأن معلم و جایگاه فرهنگیان را از مهمترین موضوعات میداند و اظهار میدارد: من از زیر دست معلمانی آمدهام که تا اجازه ندهند در حضورشان صحبت نمیکنم، تا ننشینند، نمینشینم و در هنگامی که با آنها در حرکت و راه رفتن هستم، هر گز جلوتر از آنها گام بر نمیدارم.
وی میافزاید: محبت و احترام به معلم و جایگاه او باید رعایت شود تا وی بتواند دانشآموزان شایستهای را تربیت کند.
آموزش و پرورش، اولویت دولتها نیست
بزرگیزاده، مشاور معاون پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش هم اعتقاد دارد، گاهی یک خداقوتی از سوی مسؤولان یا وزیر آموزش و پرورش آن چنان تحول و روحیهای در معلمان ایجاد میکند که با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. از نظر وی، ارتباط از سطح وزارت تا مدارس باید براساس تکریم معلم باشد. وی میگوید: معلمان، کم توقعترین افراد جامعه هستند، پس ما باید معیشت آنان را نیز در نظر بگیریم.
فرشید سیاری، مدیر کل تعاون وزارت آموزش و پرورش نیز در جایگاه یک «معلم»، بالا بردن سطح پرداختها و ارتقای سطح منزلت و معیشت معلمان را از وزارتخانه مطالبه میکند و میافزاید: ما باید کاری کنیم که سطح پرداختی فرهنگیان با دیگر دستگاهها نزدیک باشد.
تقیزاده، مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان هم از کشف استعدادهای فرهنگیان سخن میگوید و معتقد است، باید معلمان مؤلف و کتابخوان را شناسایی و به آنها کمک کنیم تا فرهنگ کتاب خوانی را در مدارس و جامعه گسترش دهند. وی میافزاید: متأسفانه در تاریخ معاصر، هیچ گاه آموزش و پرورش اولویت هیچکدام از دولتها نبوده، در حالی که آموزش و پرورش باید اولویت هر دولت باشد.
برطرف کردن مشکلات اداری معلمان
علیرضا کاظمی، معاون پشتیبانی آموزش و پرورش خراسان رضوی هم از زیر ساختهای تعلیم و تربیت سخن میگوید و مطالبه خود را به عنوان یک معلم، آمادهسازی شرایط فیزیکی، امکانات، تجهیزات و منابع مالی مطلوب عنوان میکند و معتقد است، در حوزه انجام وظایف اداری رسیدگی به مشکلات اداری، رسیدگی به مشکلات فضای آموزشی و مدرسه و اهمیت دادن به مشکلات معلمان باید مورد توجه قرار گیرد. وی میافزاید: ما آموزش و پرورش موفقی خواهیم داشت اگر معلمانِ با انگیزه وارد کلاس شوند.
غلامی، رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه پنج مشهد هم معتقد است: تکریم معلم باید در طول سال و همیشگی باشد و روانسازی و بهبود شرایط تدریس در آموزشگاهها و تسریع امور اداری از اهمیت ویژهای برخوردار است.
علیرضا خانی، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان قوچان هم معتقد است، سرکشی و رفتن به مدارس از سوی مسؤولان و گفتن خدا قوت و صمیمی بودن با معلمان تأثیر خوبی در روحیه آنها دارد.
شعار کافی است، وقت عمل است
بیشتر مدیران در نهاد بزرگ آموزش و پرورش کشور، روزی خودشان معلم بودهاند. این البته یکی از محاسن این مدیران است، اما این مسؤولان باید امروز و هر روز خودشان را جای معلمان بگذارند و مطالبات بدنه اصلی و اثرگذار نظام آموزش کشور را مرور کنند. بسیاری از این سخنان، حرفهای تکراری است و پیشتر گفته شده و آنچه در این میان مهم است، عمل به شعارهایی است که اگر رنگ واقعیت به خود بگیرد، بسیاری از مشکلات ریز و درشت نظام آموزشی کشور حل خواهد شد.
نظر شما