قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: بر کسی پوشیده نیست، این روزها تولید در استان حال خوشی ندارد و بنگاه‌های بخش خصوصی در حوزه های مختلف از جمله صنعتی و معدنی با مشکلات عدیده‌ای روبه رو هستند.

 انتظارات اقتصادی بخش خصوصی خراسان رضوی  از مجلس دهم

 نرخ سود بالای تسهیلات بانکی، واردات بی رویه و بدون ضابطه، فشار مالیات و صدها مشکل ریز و درشت دیگر با چالش ادامه کارو فعالیت مواجه اند به طوری که کمر شماری از واحدهای تولیدی استان با وجود تلاش برای سرپا ماندن  در برابر این مشکلات خم شده و کارکنان و کارگران این واحدها  به جمعیت بیکار شده استان اضافه شدند و بنگاه‌های باقیمانده دیگر نیز با ظرفیتی به مراتب کمتر از حد باید فعالند.
این در حالی است که کمتر از چند هفته تا آغاز به کار مجلس دهم فرصت باقی است تا نمایندگان منتخب بر کرسی های مجلس تکیه بزنند. از خراسان رضوی نیز 18 نماینده که پنج نفر آن سهم مشهد است 7 خرداد ماه سال جاری راهی بهارستان می‌شوند.
اکنون تا فرصت باقیمانده برای شروع بکار مجلس دهم باید دید انتظارات بخش خصوصی و تولید خراسان رضوی از منتخبان راه یافته به مجلس چیست.

 خیر و شر تصویب قوانین
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درخصوص انتظار بخش خصوصی از نمایندگان استان در مجلس دهم اظهار داشت: مجلس نهم وهشتم در بحث نظارت بر حسن اجرای قوانین تصویب شده به خوبی به وظیفه خود عمل نکرد که اگر این وظیفه به خوبی اجرا می‌شد، اکنون شاهد بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد، نبودیم و عواقبی که در حال حاضر اشتغال و اقتصاد کشور را تحت  شعاع قرار داده است کمتر وجود داشت.

 بخش خصوصی کلید حل مشکل اشتغال
حسینی با اشاره به رفع بیکاری و حفظ و توسعه اشتغال به عنوان یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب به طوری که نامگذاری امسال نیز مؤید این ضرورت است،اضافه کرد:اکنون این پرسش مطرح است که چه کسی باید مسأله بیکاری را که دغدغه مسؤولان است حل کند. آیا قرار است دولت با ورود در این حوزه بزرگ‌تر شود و با استخدام دولتی این مشکل حل شود، در حالی که همواره بر کوچک سازی دولت تأکید شده است.
وی تصریح کرد: بخش خصوصی باید این مشکل را حل کند کما اینکه تا کنون نیز بیشترین حجم اشتغال  توسط این بخش ایجاد شده است؛ بنابراین سه قوه باید به بخش خصوصی کمک کنند تا این بخش بتواند در این حوزه موفق شود.
وی با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی نیز بر توانمند سازی بخش خصوصی تأکید شده است،گفت:تعامل واقعی قوا با بخش خصوصی تحقق اقتصاد مقاومتی را به دنبال دارد و در سال‌های آینده کشور با این حجم از بحران بیکاری مواجه نخواهد بود، لذا از نمایندگان راه یافته استان به مجلس و به طور خاص نمایندگان مردم مشهد در مجلس دهم انتظار می‌رود بخش خصوصی را جدی ببینند و آنان را به عنوان مشاور امین خود بدانند.
وی در این خصوص که با توجه به اینکه ترکیب نمایندگان راه یافته به مجلس دهم  به خصوص در حوزه مشهد همان ترکیب مجلس نهم است، آیا درسیاست ها فرق خواهد کرد و یا همانند گذشته خواهد بود،گفت: نمایندگان راه یافته به مجلس با رأی مردم برگزیده شده اند، اما از آن طرف طیفی که به این دوستان نیز رأی ندادند دارای حق و حقوقی هستند که باید رعایت شود، بنابراین باید نماینده همه طیف ها باشند.

 مشکل بخشی نگری
وی یکی از مشکلات نمایندگان را بخشی نگری یاد کرد و گفت: بعضاً دیده می‌شود نمایندگان وقتی وارد مجلس می‌شوند تنها در اندیشه حل مشکلات حوزه انتخابیه خود هستند، در حالی که اگر قانون به گونه ای تصویب شود که حافظ منافع ملی کشور باشد نفع آن به همه کشور می‌رسد و دیگر نیاز نیست به منافع حوزه انتخابیه خود توجه کنند.
وی با اشاره به حضور بیش از 30 ساله خود در عرصه صنعت و تولید تصریح کرد:
بخشی نگری جواب نمی دهد و باید منافع ملی را در نظر گرفت.نمونه هایی وجود دارد که صنعتی براساس سفارش و اصرار نمایندگان به بخشی از کشوربرده شده است، اما اکنون همان صنعت برای مردم آن منطقه درد سر شده است.

 وضعیت سرمایه گذاری در استان مطلوب نیست
وی خاطر نشان کرد: در بخش صنایع سرمایه گذاری های انجام شده در استان نیز در مقایسه با استان هایی که در این حوزه از مزیت نسبی برخوردارند از وضعیت چندان خوبی برخوردار نیست و سرمایه گذاری انجام شده در حد ظرفیت خراسان رضوی نیست.
وی تصریح کرد: انتظار می‌رود نمایندگان مشهد و استان در عین حالی که باید نگاه ملی داشته باشند در بحث افزایش سهم استان از منابع و اعتبارات ملی تلاش کنند تا سهم بیشتر و واقعی استان داده شود .
وی با بیان اینکه سال‌هاست سهم واقعی استان از منابع و اعتبارات ملی داده
نمی شود، یادآورشد: با توجه به اینکه مشهد باید سالانه به 30 میلیون زائر داخلی و خارجی خدمات ارایه دهد؛ از این رو باید مورد توجه و نگاه ویژه باشد.

 عدم رضایت از کارنامه نظارتی نمایندگان مجلس
وی در خصوص ارزیابی کارنامه کاری نمایندگان استان و مشهد در مجلس نهم اظهار داشت: در مجموع هر چند مجلس در کلیت در بحث به سرانجام رسیدن برجام کمک کرد اما در بسیاری از جاهایی که تسریع انجام کارها ضرورت داشت، مجلس نهم ورود جدی نداشت و کارهای اجرایی به کندی پیش
رفت.
وی با مقایسه وضعیت  بخش خصوصی سال 90با سال 94 اظهار داشت: بخش خصوصی توانمند تر نشده، البته نباید تصویب دو قانون خوب رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار که در مجلس نهم صورت گرفت را نادیده انگاشت.
وی افزود: قانون بهبود فضای کسب و کار در دولت دهم اجرایی نشد و مجلس هم چرایی این مساله را نپرسید در حالیکه نظارت بر اجرای قانون از وظایف مجلس و نمایندگان است.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی از بخش نظارتی مجلس نهم بر اجرای قوانین راضی نیست، گفت: هر چند طی سال‌های اخیر تعامل با بخش خصوصی وجود داشت، اما ضروری است این تعامل افزایش یابد.

 غالب شدن نگاه سیاسی بر اقتصاد
وی اضافه کرد: بعضاً مسایل اقتصادی به
بحث های سیاسی ربط داده می‌شود در حالی که نباید به مسایل اقتصادی وجهه سیاسی داد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یادآورشد: آنچه اقتصاد کشور را رنج می‌دهد، این است که سیاست بر اقتصاد غالب شده است، لذا باید این سیاست زدگی از اقتصاد جدا شود.

  توقعی نداریم!
رئیس انجمن صنایع نساجی خراسان رضوی نیز در پاسخ به اینکه انتظارات بخش خصوصی و تولید استان از نمایندگان راه یافته مشهد  به مجلس دهم چیست، اظهار داشت: خیلی شفاف باید گفت هیچ توقعی از نمایندگان مشهد که به مجلس دهم راه یافتند، نداریم. نمایندگان منتخب بخصوص در مشهد جز با یک تغییر همان نمایندگان فعلی این کلانشهر در مجلس نهم هستند، لذا هیچ توقع خاصی نداریم.
دهقان در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: در استان نمایندگان راه یافته به مجلس دهم برخی فعال و بحث همدلی و همزبانی با دولت را دارند و افرادی عمل گرا هستند، لذا انتظار می‌رود به بحث اقتصاد مقاومتی مقید باشند.

 لزوم ارایه عملکرد نمایندگان در حوزه اقتصاد
وی در این باره که کارنامه عملکرد نمایندگان مردم مشهد در مجلس نهم در راستای کمک به بخش خصوصی و تولید از دید شما چه
نمره ای دریافت خواهد کرد، گفت:بحث نمره دادن اصلاً مطرح نیست؛ نمایندگان فعلی مشهد در مجلس اگر عملکرد در این خصوص دارند ارایه دهند.
گرچه از دیدگاه ما هیچ روند مثبتی برای حوزه اقتصاد و بخش خصوصی نداشتند البته نباید عملکرد یکی از نمایندگان  را که در حوزه اقتصاد  فعالیت هایی داشت نادیده گرفت اما بقیه نمایندگان اگر عملکردی در این خصوص داشتند، به مردم ارایه دهند.

 کنار گذاشتن رفتار جناحی
وی تصریح کرد: اکنون که دولت یازدهم توانسته مسأله برجام و تحریم ها را به گونه‌ای حل و فصل کند، نمایندگان مجلس در دوران پسا تحریم با نگرش باز به مسایل اقتصادی توجه و رفتار سیاسی و جناحی را کنار بگذارند و به فکر مردم باشند.

  پیاده سازی الگوهای جوامع موفق
وی با بیان اینکه نمایندگان راه یافته به مجلس دهم باید بحث اقتصاد را جدی بگیرند، یادآور شد: ضروری است قوانین جامع  تصویب شود و کمک به بخش خصوصی و تولید مورد نظر باشد.
وی تأکید کرد: انتظار می‌رود به فکر مردم باشند و به دنبال مطالعه قوانین بین المللی و پیاده سازی الگوی جوامع موفق در حوزه اقتصاد باشند تا این الگوها بومی سازی و اجرا شود.  
وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه اقتصاد گفت: یکی از مشکلات این است که با وجود اینکه تقریباً تمام اعتبارات تأمین اجتماعی متعلق به بخش خصوصی است و سرمایه اولیه و اعتبار این سازمان از محل پرداخت های جامعه کارگری و کارفرمایی تأمین شده است، اما جای سؤال است که چند نفر ازاین دو قشر در رأس تصمیم گیری این سازمان حضور دارند.
وی ادامه داد: در خصوص مالیات و دارایی  نیز باید گفت قوانین جدیدی که تصویب شده است قوانین مثبتی برای تولید و انباشت ثروت نیست و در واقع تهدیدی برای بخش صنایع است.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر دولت در برخی جاها نتوانسته زیرساخت های لازم را آماده کند، لذا دست ممیزهای مالیاتی را باز گذاشته است که هر طور می‌خواهند عمل کنند.
دهقان در این خصوص که آیا تولید در مشهد و خراسان رضوی با چالش خاصی مواجه است،گفت:با اینکه قوانین در سراسر کشور یکسان است، اما در برخی استان ها با
تصمیم گیری مسؤولان قوانین با رویکرد به نفع تولید اجرا می‌شود و از قوانین به نفع تولید استفاده می‌شود، در حالی که این رفتار در مشهد اندک  و کمرنگ است، اما در برخی استان ها
پررنگ تر دیده می‌شود.   

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.